15. oktober 2020  |   Branchenyt  |   Marked

Formland med sprit og mundbind

Trods corona var meget ved det gamle på årets Formland-messe. Og med færre udstillere var det lettere at finde de mest spændende produktnyheder.

Marked
15. oktober 2020  |   af Henrik Egede

Morgenmaden på toppen af Hotel Eyde ligner sig selv – om end der øjensynlig er kommet en ny rabarberdrik siden sidst.

Den sædvanlige morgen-småsnak ved bordene mellem kreative folk på vej til messe ligner også sig selv. Forventninger afstemmes. Samarbejdspartnere og konkurrenter deles om æg, bacon, kaffe og rundstykker.

Dronningens Boulevard ligner sig selv. Det samme gør parkeringsarealet, hvor der er rigelig plads til Hvidvarenyt på vej 116 i det strålende danske sensommervejr, som har valgt også at ligne sig selv.

Nede i tunnelen, på vej mod Messecenter Hernings Indgang Vest, stopper normaliteten så. To særdeles synlige håndspritautomater minder morgenfriske messegæster om, at vi stadig er i coronaens tid.

Oppe i messearealet ses overalt tydelige anvisninger på, hvordan vi passer på hinanden, når vi nu har valgt at være på messe i disse sære tider. Messens koncept er ”Trygt MCH” – og ved indgangen sælges fem vandblå mundbind for en 50’er.

Tak for, at vi igen i år må være med til at sætte den personlige ramme for jeres forretning og de besøgendes forretninger, lyder det fra messedirektør Georg Sørensen i velkomsten over højttalerne.

Formland 2020 fik i alt 284 udstillere – og knap 6000 gæster. Et par sidste øjebliks-afbud gør, at Hal C for ”Dining” og små elektriske husholdningsapparater er reduceret.

På mange punkter lignende messen sig selv. Men de store standere med håndsprit og afstands-mærkerne på gulvet afslører, at dette er 2020-ud-gaven af Formland.
covid-19 | formland
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.