Produkter og forbrugsmønster har udviklet sig i pandemi-tiden
Danmark er så småt genåbnet og verden følger efter i takt med vaccinationerne.
Vil verden nu, efter et års rekordafsætning af hvidevarer og elektronik, vende tilbage til det normale?
Ja og nej. Det kan godt være, forbruget langsomt normaliseres. Men “vi vender ikke tilbage”. Vi går fremad. Produkter og forbrugsmønstre har udviklet sig i pandemi-tiden.
Nye tendenser er:
Forbrugerne er gået online. Under Covid-19 har vi alle vænnet os til, at online er den primære handelsform.
Nye handelsformer dukker op – fx. Powers TV-Shopping, Skousens satsning på reparation og Elgigantens satsning på, at kunderne trygt kan aflevere brugt elektronik i butikken.
Produkter er nu “smarte” – opkoblet til internet og forbundet med det øvrige hjem. Det skaber tonsvis af ny funktionalitet og nye tilbud om vedligehold og service. Ad åre får produkterne formentlig et digitalt pas, så vi kan passe bedre på dem.
Forbrugerne er også nye. Det internationale analyse-hus Euromonitor har sat etiketter på nye forbrugertyper: Minimalist Seeker, Secure Traditionalist, Empowered Activist, Conservative Homebody, Undaunted Striber, Impulsive Spender, Self Care Aficionado, Inspired Adventurer, Balanced Optimist …
Hvem er du – og hvem er din kunde? Er dit produkt rettet mod en “minimalist” eller en “stræber”?
Der er forskel på produkter – og der er forskel på folk. Inden for hvidevarer og elektronik går vi mod et stadig mere differentieret forbrug og mere differentierede services.
covid-19 | smart homeLæs også....
IFA-messen i Berlin har siden 2008 været samlingspunkt for den danske og den internationale branche for hårde hvidevarer og små elektriske husholdningsapparter.
Fremtiden ser lys ud for hvidevare- og elektronikmarkedet. Forbrugernes nye vaner er kommet for at blive.
Henrik Egede Rasmussen: "Vi skal passe på kloden og dens ressourcer. Hvis alle forbrugte som danskere, ville vi have brug for mellem 3 og 4 jordkloder. Så meget trækker vi på ressourcerne. "