Hvidevare-industrien har én vej at gå: den cirkulære.
Der er ingen tvivl hos Mieles adm. direktør Reinhard Zinkann:
Hvidevare-industrien har kun én vej at gå – og det er den cirkulære.
På IFA 2024 var Reinhard Zinkann inviteret til at give en keynote-tale om de udfordringer og den fremtid, der venter industrien.
Zinkann efterlod ingen tvivl: “Cirkularitet er den største udfordring for vores industri”, lød det.
Reinhard Zinkann medgav, at den lineære forretningsmodel havde været dominerende i det 20. århundrede. Der var fokus på at udvikle nye, holdbare produkter, men ikke få at se disse produkter i et større kredsløb.
“Den går ikke længere. Vi har Earth Overshoot Day 1. august nu. Hvis hele verden forbrugte som os tyskere, ville vi have Earth Overshoot Day allerede 2. maj. Det hænger ikke sammen”, sagde Reinhard Zinkann.
Hver tysk forbruger smider årligt 12,1 kg. forbrugerelektronik ud – og affaldsbjerget vokser. Der forventes en 70% vækst i elektronikaffald frem til 2050.
“Vi skal satse på alle områder. I produktionen med bedre brug af rå-materialer, på produkternes holdbarhed og på muligheden for, at produkterne gennem software-opdateringer holder længere hos forbrugerne”.
Dr. Zinkann erklærede sig, trods udfordringerne, som optimist. Og forklarede dette:
“Vi har brug for indsats på tre områder. Indsats fra producenter, accept fra forbrugerne og en national og international regulering, der giver mulighed for investering og langtidsplanlægning”.
Miele-direktøren nævnte flere andre virksomheder, der allerede har taget markante initiativer i retning af genbrug og i nogle tilfælde selv tager produkter retur: Philips, Melitta, IKEA. Miele har selv i 2022 startet et genbrugsprojekt i Holland med den intention, at de gode ideer skal sprede sig.
Forbrugernes accept er også, i høj grad på plads. 75% af forbrugerne har tillid til holdbarheden af produkter, der helt eller delvist er fremstillet af genanvendt materiale. 80% vil bruge genbrugs-reservedele, hvis de kommer med normale garantier.
Reguleringen, den nationale og internationale, kan i nogen sammehænge være en stopklods for cirkulær udvikling. Urealistiske krav til reservedele kan gøre, at disse ender direkte i skraldespanden.
“At gå den cirkulære vej er en investering for virksomheder og for samfund. Vi har derfor brug for lovgivningsmæssige rammer, der er stabile og som sikrer, at vi tør investere. Der er et stort potentiale i cirkularitet, men vi har ikke råd til at vente med de investeringer, der er nødvendige”, lød det fra Reinhard Zinkann.
bæredygtige produkter | ifa 2024 | reinhard zinkannLæs også....
Tre kinesiske forretningsfolk troppede tirsdag op på Powers hovedkontor i Glostrup, hvor de troede, de havde aftalt et møde med elektronikkædens direktør, Jesper Boysen. Det var den foreløbige kulmination på et omfattende identitetstyveri, hvor en mand har udgivet sig for at være Powers direktør – og bestilt tusindvis af varer i Kina.
IFA fylder 100 og tech-messen er i live. Måske kunne messen næste år gå et spadestik dybere.
At gøre den ny kunde til stamkunde er drømmen for producenter og forhandlere. Men det er svært ...
På årets IFA-messe præsenterede TCL et udvidet produktsortiment, som er designet til at revolutionere hjemmeunderholdning. Blandt andet i kraft af et nyt samarbejde med Bang & Olufsen.
Danske Thermex er på IFA for første gang - og er "pretty geeky" omkring luftudskiftning.
Fynske Ztove debuterer på IFA med en produktnyhed, en kogebog og en vision om madlavning ved præcis temperatur.
Samsung indtog i dag scenen ved IFA for at sprede budskabet om "AI for alle." Visionen er at demokratisere AI ved at gøre den tilgængelig, så flere mennesker får glæde af teknologien.
Enkle hvidevarer kan give noget af den klarhed, forbrugerne efterspørger.