4. april 2024  |   Trends  |   Hvidevarer og Kunstig Intelligens

Gør mindre, lev mere …

Intelligente hvidevarer skal fjerne rutinearbejde. Det var essensen bag Samsungs lancering af Bespoke AI 3. april 2024.

Hvidevarer og Kunstig Intelligens
4. april 2024  |   af Henrik Egede

PARIS.

Da hvidevarer (vaskemaskine, køleskab, støvsuger) for 125 år siden blev udbredt, var den helt store historie, at de fjernede rutinearbejde, frigjorde husmødre og mindskede behovet for tjenere.

Lidt samme fornemmelse af historiens vingesus kunne man få i Paris onsdag den 3. april 2024, da Samsung lancerede sit nye globale koncept “Bespoke AI”.

Fra hvidevarer til kunstig intelligens

De konkrete produktnyheder var måske ikke så store, men sammenhængen var det interessante. Det digitale hjem hænger sammen – og det skal hænge sammen via kunstig intelligens, hvis det for alvor skal give mening for forbrugeren.

Kunstig intelligens skal sætte os fri – og give os noget, vi ikke allerede har. Kunstigt intelligente produkter skal forstå vores adfærd og lære af den. Og de skal kunne forudse vores næste behov, samtidig med, at forbruget af energi bliver mindre.

“Ikke to husholdninger ens. Hver husholdning har sin egen identitet og sit eget adfærdsmønster. Det skal producenterne og produkterne indrette sig på”, lød det fra Benjamin Braun, ansvarlig for Samsungs marketing i Europa.

Producenten skal give forbrugeren valgmuligheder. Det var allerede filosofien, da Samsung i 2019 lancerede Bespoke-serien. Dengang handlede det om, at der kunne være forskellige farver på køleskabsdørene.

Revolutioneringen af det digitale hjem

I 2024 har Samsung taget Bespoke-filosofien temmelig meget videre videre. Med Bespoke AI, lanceret på samme tid i Seoul, Paris og New York, er der nu tale om produkter, der passer til og også husker de individelle behov, der er i husholdningen.

Konkrete eksempler på nytten af AI er mange. Ovnen, der gennem kameraer analyserer den optimale tilberedning madvarerne. Køl/fryseskabet, der selv regulerer nedkøling i forhold forbrugerens sædvanlige adfærd. Vaskemaskinen, der selv doserer korrekt vandmængde og vaskemiddel. Robotstøvsugere, Jet Bot Combo AI, der med kamera-hjælp selv står for den daglige støvsugning og gulvvask.  

“Forbrugerne bruger op til 30 timer om ugen på rutineopgaver. Vores opgave som producent er at gøre hverdagen lettere. Gør mindre, lev noget mere”, lød det fra Benjamin Braun, europæisk ansvarlig for Samsungs markering.  

AI er ikke kun et spørgsmål om bekvemmelighed. Der er også betydelige energibesparelser: op til 70 på vaskemaskinen, op til 20% på air conditioner, 23% på opvaskemaskinen og 15% på køle-fryseskabet.

Flere af produkterne fra lanceringen af Bespoke AI er præsenteret på IFA og andre messer. Det nye er produkternes samspil, fx. det forhold, at forbrugeren gennem apps (Calm Onboarding og Map View) selv kan installere dem og få produkterne til at spille optimalt sammen.

Har man lige glemt at slukke et digitale produkt, kan det løses gennem et par klik på mobiltelefonen.

Det digitale hjem i Samsungs udgave er beskyttet mod digital kriminalitet af Knox-programmet, som sikrer mod malware og uønsket indtrængen.

For konkrete produktnyheder, se også historien om “Samsung lancerer effektive vaskemaskiner med AI” her. APPLiA var inviteret til BespokeAI lancering i Paris af Samsung.

ai | benjamin braun | bespoke ai | det digitale hjem | hvidevarer | ifa | kunstig intelligens | samsung
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Kunstig intelligens – plus menneskelig fornuft
Kunstig intelligens bringer store gevinster, men vi skal huske, at teknologien netop er kunstig – og ikke nær så menneskelig, som den ofte kan fremstå, lyder budskabet fra Claus Holm, der er direktør for Samsung i Danmark.


Annonce
Annonce
Annonce