5. november 2021  |   Kort nyt

Grænser for det grønne

Der er ikke frit spil, når producenter og importører skal markedsføre produkter og løsninger som grønne.

Kort nyt
5. november 2021  |   af Henrik Egede

Der er ikke frit spil, når producenter og importører skal markedsføre produkter og løsninger som grønne.
Tværtimod gælder ganske strikse regler for, hvornår “grønt” og “bæredygtigt” må bruges i anprisningen af produkter – og disse regler gælder naturligvis også for hvidevarer og elektronik.

På APPLiAs medlemsmøde tog Forbrugerombudsmanden fat på sagen og gav rigtig gode eksempler på, hvad er tilladt – og hvornår markedsføringen overskrider grænsen for det tilladte. Grønne budskaber skal være korrekte, præcise, relevante og afbalancerede. Det, en producent fremhæver som særlig bæredygtigt, skal kunne dokumenteres.

En kvikguide om emnet er på vej fra Forbrugerombudsmanden.

bæredygtighed | forbrugerombudsmanden
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Headsets hitter
Afsætningen af headsets (på dansk høretelefoner) er oppe med 1% i forhold til rekordåret 2021.

Retail rekord
Forbrugerne er tilbageholdende, men ikke så meget, at de afviser et godt tilbud. 

Fryser isoleret med lava
Liebherr præsenterede på IFA messen verdens første fryser med energiklasse B.

Power: Største elektronikbutik 
Elektronikkæden Power går imod strømmen og åbner i denne uge (11. november) Danmarks største varehus for hvidevarer og elektronik.

Elpriser slår rekord
Flere gange i august slog elprisen rekord i Danmark og nåede det højeste niveau i 12 år.

Positiv september
September blev den første gode måned for afsætningen af hvidevarer i 2022.

Fokus på købelov og loyalitet  
Hvad siger købeloven, når det gælder digitalt indhold - og når det gælder prismarkedsføring?

Gratis billet til CES 2023  
Verdens største elektronik- og teknologimesse finder sted 5.-8. januar 2023 i Las Vegas.

For mange produkter på lager 
Den danske detailbranche har fyldte lagre samtidig med, at efterspørgslen falder. Det kan tvinge virksomhederne til at sænke priserne.

Vask: Spar 96% vand
63% af europæiske forbrugere vasker fortsat ved 40 graders varme. Det fremgik af AEG/Electrolux pressemøde i forbindelse med IFA 2022.

Madspild: hver anden peger på sig selv
Halvdelen af danske forbrugere peger på sig selv, når de bliver spurgt om, hvem der har ansvar for at mindske madspildet i Danmark.