5. november 2021  |   Kort nyt

Grænser for det grønne

Der er ikke frit spil, når producenter og importører skal markedsføre produkter og løsninger som grønne.

Kort nyt
5. november 2021  |   af Henrik Egede

Der er ikke frit spil, når producenter og importører skal markedsføre produkter og løsninger som grønne.
Tværtimod gælder ganske strikse regler for, hvornår “grønt” og “bæredygtigt” må bruges i anprisningen af produkter – og disse regler gælder naturligvis også for hvidevarer og elektronik.

På APPLiAs medlemsmøde tog Forbrugerombudsmanden fat på sagen og gav rigtig gode eksempler på, hvad er tilladt – og hvornår markedsføringen overskrider grænsen for det tilladte. Grønne budskaber skal være korrekte, præcise, relevante og afbalancerede. Det, en producent fremhæver som særlig bæredygtigt, skal kunne dokumenteres.

En kvikguide om emnet er på vej fra Forbrugerombudsmanden.

bæredygtighed | forbrugerombudsmanden
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
“Viking Dinner” på CES 2024
CES (Consumer Electronics Show) kører i dagene 8.-12. januar i Las Vegas.

Bang & Olufsen ind i Elektronikbranchen
Bang & Olufsen (B&O) har valgt fra 1. januar 2024 at være medlem af Elektronikbranchen.dk

September uden markedsløft
September 2023 blev tiende måned i træk, der præsterede under niveau sammenlignet med sidste år .

Elgiganten med plus i perfekt storm
Elgiganten er tilfreds med at kunne præstere et positivt årsregnskab for 2022-2023. 

Nilfisk på Marmormolen
Nilfisk, et af APPLiA Danmarks danske medlemmer, er netop flyttet ind i hovedkontor.

Forbrugerne: pæne køkkener
OK Køkkenrenovering fortæller, at den gennemsnitlige ordre er vokset med 10 % i første kvartal af 2023.

Power åbner i Sverige
Power, der for nogle år siden etablerede sig i det danske marked med salg af hvidevarer og elektronik, er nu rykket ind i Sverige.

Stabilt købsmønster
To ud af tre (66%) købte sidste år deres hvidevarer i den fysiske butik – og det tal har ligget rimelig stabilt siden 2018.

Smart skal ikke koste
Der er ikke behov for en kampagne, der udbreder kendskabet til ”smarte” og net-opkoblede hvidevarer.

Det grønne står stille
42% af forbrugerne erklærer sig ”villige til at betale mere, hvis en producent eller forhandler har ”en bæredygtig profil”

Hvidevarekøb er en social aktivitet
De fleste i familien er involveret i køb af nye hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater


Annonce
Annonce