Harman flytter dele af sin produktudvikling til Danmark, i tilknytning til selskabets nordiske kontor. Her finder vi også selskabets højttalermuseum.
På det nye lydtekniske laboratorium, kaldet A-lab, vil Harman udvikle dele af sin audioportefølje til forbrugermarkedet.
– Vi har i forvejen afdelinger i Kina, Indien, USA og Tyskland, og etablerer nu en meget vigtig afdeling her i Danmark, siger Sharon Peng.
Hun er senior vicepræsident for Global Engineering i Lifestyle-divisionen og har det overordnede ansvar for A-lab i Danmark.
Peng forklarer, at Harman i udviklingsarbejdet fokuserer på forbrugerne, og hvordan de bruger og oplever produkterne.
– Lydoplevelsen har hele tiden været det vigtigste i vores DNA. Her i Danmark vil vi hovedsageligt arbejde med udviklingen af hovedtelefoner, og vi vil knytte os tættere til den stærke audiokompetence her, siger Peng.
Stolt øjeblik
Carsten Olesen, der i fem år har været direktør for consumer audio i Lifestyle-divisionen i Harman International Industries, har tilbragt 30 år i selskabet.
– Som dansk ingeniør med hele min karriere i lydbranchen markerer åbningen af vores nye A-lab her i Danmark et stolt øjeblik for mig, siger Olesen.
– Harman investerer betydelige beløb i forskning og udvikling. Hvorfor opretter vi også en afdeling i Danmark? I flere årtier har Danmark været anerkendt som et af verdens førende lande inden for lydteknologi, og danske selskaber står for mere end halvdelen af alle høreapparater, der sælges. Ved danske universiteter og højskoler er der mere end 60 bachelor- og masterstudier, hvor lyd er en væsentlig del af uddannelsesprogrammet, siger Olesen.
A-lab i Danmark er en del af Harmans globale forsknings- og udviklingsafdeling i Lifestyle-divisionen. Det er lokaliseret i Kvistgaard, som ligger en lille time nord for København, samme sted som Harmans nordiske salgsorganisation.
– Dette er også hjertet for Harman i EMEA, med kunde- og brugertjenester for hele regionen, siger Olesen.

En dårlig idé
Med til åbningen af A-lab er også Sean Olive, der har lang erfaring inden for udviklingen af hovedtelefoner i Harman. Han fortæller, at der i 2012 skete noget, som ændrede dette marked, idet streamingtjenesterne for alvor tog fart.
– Folk kunne lytte til musik hvor som helst, så de havde brug for hovedtelefoner. Men de oplevede, at lyden ikke var, som de var vant til. Vi fandt ud af, at de fleste ville have den samme lyd i hovedtelefonerne, som de havde fra et par højttalere derhjemme, siger Olive.
Han sender en lille stikpille til de kolleger i marketingafdelingen, der dengang spurgte, om de ikke bare kunne kopiere Beats by Dr. Dre Studio, som på det tidspunkt var verdens bedst sælgende hovedtelefoner.
– Jeg svarede, at det var en dårlig ide, og at de hellere bare skulle kopiere markedsføringen, siger Olive og smiler skævt.
Danish Sound Cluster
Ved A-lab i Danmark skal Harmans ingeniører forske i og udvikle nye teknologier, blandt andet med hjælp fra et lydkammer, hvor ydelse og design testes efter Harman Listening Curve.
Carsten Olesen fortæller, at Harman i Danmark vil samarbejde med både de bedste spillere og de unge talenter i branchen. Selskabet har derfor tilsluttet sig foreningen Danish Sound Cluster, som repræsenterer dansk lydindustri.
– Vi har en 75 år lang arv gennem JBL, som har forstærket festivaler som Woodstock og Coachella, samt tusindvis af sportsarrangementer. JBL startede på prof-siden, og det er kun 15 år siden, vi gik ind på trådløs lyd, hvor vi i dag er nummer ét med en markedsandel over 50 procent. For nogle år siden lancerede vi PartyBox, og vi sælger ét sæt hovedtelefoner hvert sekund, året rundt, siger Clausen.
Han fortæller, at udviklingen i audiobranchen lige nu sker i et enormt tempo.
– I dag har du lyden med dig, hvor end du måtte være, med hifi-lyd over internettet. For nogle år siden var soundbars noget, du købte som tilbehør. I dag er de dyrere end tv’et og ofte udgør de hjemmets lydsystem. Gennemsnitspriserne og markedet stiger, selvfølgelig med nogle bølger efter pandemien, men det vil rette sig op igen, siger Olesen.
JBL Live TWS 3
Norske Mikael Herje, som er global kategoriansvarlig for hovedtelefoner, viser ørepropperne i JBL Live TWS 3-serien.
– Måden, vi forbruger lyd på, har ændret sig, men vi forventer den samme lydkvalitet. Der er brug for ørepropper, som passer til ørernes form, og vi er derfor kommet med Live-serien i tre udformninger, siger Herje.
Live Buds 3, Live Beam 3 og Live Flex 3 koster cirka 1500 kr. og inkluderer JBLs smarte ladeetui med touch-skærm, hvor man kan styre en række funktioner. Øretelefonerne har adaptiv støjreduktion og 12 timers batteritid i propperne plus 36 timer i etuiet.
Nordisk salgsdirektør Henrik Sie oplyser, at selskabet har solgt 5,6 millioner JBL PartyBoxes i Europa.
– JBL PartyBox Club 120 og JBL PartyBox Stage 320 har udskiftelige batterier, som på den mindste er af samme type som på JBL Xtreme 4. Disse sælges separat for ca. 450 og 750 kr., men vi vil i kampagneperioder også lade kunderne få et ekstra batteri med i købet, siger Sie.
Han tilføjer, at det udskiftelige batteri på Xtreme 4 ligger under et låg, som er fastgjort med to skruer, så man kan bevare IP67-certificeringen.
Når det gælder de to mindste højttalere, Go 4 og Clip 4, er det nu muligt at sætte disse op i stereo.

Harman-museum
I samme bygning som Harmans nordiske hovedkontor og Harman Audio Engineering Lab finder vi det, som måske er selskabets største samling af højttalere og klassisk hifi-udstyr.
Primus motor for dette er Søren Majlund, seniordirektør for salgsstrategiske partnerskaber og forretningsudvikling i Harman EMEA.
– Vi tager forretningspartnere og andre med herind for at vise vores stolte historie, siger Majlund.
Blandt det, han viser frem, er højttaleren JBL L100 og forstærkeren Harman/Kardon 800+, begge fra 70’erne. Men den største godbid har han stående på sit eget kontor. Dette er højttalersystemet JBL D44000 Paragon, som med en bredde på 2,7 meter er på størrelse med et møbel. Det blev produceret fra 1957 til 1983.
– Vi blev kontaktet af en arving, som spurgte, om vi var interesserede i at købe det, og det kan du tro, vi var. Siden har vi sat det fuldt ud i stand, smiler Majlund, der hellere end gerne leverer en demonstration.

Harman har siden 2017 været et fuldt ejet datterselskab af Samsung Electronics. Blandt deres varemærker er AKG, Harman Kardon, Infinity, JBL, Lexicon, Mark Levinson og Revel.
Denne artikel er tidligere udgivet i det norske fagblad Elektronikbransjen.
Rejse og ophold i forbindelse med åbningen af A-lab er betalt af Harman.
Læs også....
Haier - den kinesiske producent med varemærkerne Haier, Candy og Hoover - har nedlagt sin nordiske afdeling.
L-82 hedder et lovforslag, som netop er vedtaget i Folketinget - og som inden længe vil gøre danskernes TV-pakker dyrere.
”Hvidevare-reparatøren skal ikke stå og klø sig i hovedet ude hos kunden”, siger Thomas Thykjær. Hvidvare-Nyt var med i vognen hos en servicemontør.
BSH styrker sin tilstedeværelse i Danmark med et arkitektonisk nyskabende kontorbyggeri, som skal stå færdigt i slutningen af 2026.
Dansk Producentansvar - det data-hus, der for industrien opsamler data om den cirkulære økonomi - har pr. 1. 1. 2025 fået ny direktør.
Torsdag den 10. april 2025 kan medlemmer af APPLiA Danmark og deltagere i netværkene for Elektronikbranchen.dk og APPLiA Commercial sætte kryds i kalenderen.
Syddansk Erhvervsskole åbner igen muligheden for, at man kan efteruddanne sig til reparatør af hvidevarer.
2025 er første år, hvor forbrugerne kan trække reparation af hårde hvidevarer fra som en del af håndværkerfradraget.
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
Elektronikbranchen.dk - det netværk under APPLiA Danmark, der varetager interesser for producenter af forbrugerelektronik - byder velkommen til sit ottende medlem.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?