29. juni 2022  |   Politik  |   Bæredygtighed

Hildebrandts helikopter

På APPLiA-dagen udfordrede Steen Hildebrandt branchen med et skarpt fokus på vores fælles ansvar for klodens tilstand.

Bæredygtighed
29. juni 2022  |   af Søren Bang Hansen

Jeg bevæger mig i helikopterperspektivet, men prøver at ramme ned i jeres substans. Det kan forhåbentlig give nogle bidrag til de strategiske overvejelser, I knokler med.

Med disse ord indledte professor Steen Hildebrandt sit oplæg på APPLiAdagen den 28. april.

Han fortsatte med at referere en undersøgelse, som viser, at et stort flertal af verdens ledere og eksperter forventer, at verden de næste tre år vil blive værre – og ikke mindst mere uforudsigelig.

– Årsagen er, at vi har bygget en global civilisation, der er sårbar over for selv små forstyrrelser. Det ser vi skrøbeligheden af nu, dramatisk illustreret med krigen i Ukraine. Vi skal lære af det og forstå, at det ikke går over. Vi kommer ikke back to normal, understregede Steen Hildebrandt.

I al evighed

Spørgsmålet i dagens program lød, om den udbredte klimabekymring er kommet for at blive. Svaret var ikke til at misforstå:

– Ja, og det vil vare ved i al evighed. Derfor bliver vi nødt til at vågne op, ændre strategier og sluge nogle kameler. Vi bliver udfordret på vores fleksibilitet og mentale evne til at gribe boldene, uanset hvor skæve de er, og så sadle om.

Som eksempel nævnte Hildebrandt, at Carlsberg bruger mindre vand end andre bryggerier. Men faktisk burde de stille et langt mere grundlæggende spørgsmål: Skal vi overhovedet lave øl af vand – eller skal vi vente, indtil vi kan lave øl af noget, verden har nok af?

Og så var der lyset i vores mødelokale. Det var tændt, selv om dagslyset strømmede ind ad vinduerne. Nok var her tale om strømbesparende lamper, men hvorfor ikke bare slukke? Resten af branchedagen klarede vi os fint i naturligt dagslys.

Et større regnskab

Virksomheders regnskab kan ikke alene gøres op i penge. I hvert fald ikke hvis vi vil være en del af løsningen i stedet for problemet.

– Man kunne som branche lave denne kalkule: Hvad er vores bidrag til verden, og hvad koster det verden, at vi producerer de produkter, vi gør? Men alt det, vi ikke får en faktura på, det overlader vi til kommunen, staten, Vorherre og de næste generationer. Vi regner fx ikke med CO2, før der kommer en afgift.

Her opfordrede Hildebrandt til at holde et vågent øje med Bruxelles:

– Der vil komme massiv lovgivning fra EU, som handler om det her. Gå ned i EU, og træk skufferne ud. Der ligger rigtig meget.

En hovedpointe fra Hildebrandts helikopter er, at vi med stor fordel kan surfe aktivt på bølgen af grøn omstilling – i stedet for passivt at lade os oversvømme af den.

– Vi er en del af verden, så vi kan da prøve at relatere og måle os i forhold til verdensmålene. Måske bare de ti eller fem vigtigste. Så vi ikke bliver taget med bukserne nede, men er klar til de nye tider og forventninger.

appliadag | bæredygtighed | steen hildebrandt
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Ikke fucke med batterierne – nu på tegnsprog
Bodil Jørgensen skælder stadig danske forbrugere ud. Dem, der ikke vil høre, og nu også dem, der ikke kan høre...

Se hvad du kan spare på energirigtige hvidevarer
De høje el- og energipriser vejer tungt i budgettet hos mange danskere. Derfor hjælper Electrolux nu forbrugerne med at vurdere, hvor meget man kan spare ved at skifte til et konkret produkt.

Reparation: max 1000 kr
Kan den repareres? 1000 kr. er smertegrænsen for forbrugeren, når det gælder reparation af hvidevarer.

De’Longhi præsenterer nyt bæredygtighedsmanifest
Under parolen ”Transforming with integrity” beskriver De'Longhi intentioner, motiver og mission på tre fokusområder inden for bæredygtighed, hvor virksomheden ønsker at gøre en forskel.

Retten til den rette reparation
Forbrugerne har ikke bare ret til reparation, men krav på rette reparation. APPLiA udgiver ny bog til professionelle montører.

Dialog med de unge
APPLiA Europe har fået ny, meget klimabevidst formand.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Butikskæder satser på bæredygtighed
Power udvider snart RePower-konceptet med en stor butiksafdeling for genbrugte varer. Også Elgiganten arbejder på at skabe øget opmærksomhed om en bred vifte af bæredygtige tiltag.

Klima: unge vil selv
Electrolux spurgte 14.000 unge verden over om deres vurdering af fremtidens bæredygtige livsstil.

Lang levetid er den ultimative bæredygtighed
Mieles produkter har altid været anerkendt for deres kvalitet og lange holdbarhed.

Produktpas
Hvordan ser verden så ud i slutningen af 2020'erne?


Annonce
Annonce
Annonce