Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.
Køber forbrugerne så det samme varemærke og det samme sted, når hvidevarer eller små elektriske husholdningsapparater skal udskiftes?
Lidt mere end en tredjedel (35%) er loyale og køber nyt i samme varemærke, som de kom fra. Dette resultat, der fremgår af Epinions forbruger-undersøgelse for APPLiA Danmark, stemmer overens med generelle tal fra de senere år. Loyaliteten var dog et par procent-point højere i 2018, som var første gang, APPLiA målte dette.
35% af os køber ved udskiftning samme varemærke, som vi allerede havde. 41% køber samme sted – forhandler/butik/kæde – som de købte sidst.
De mest kendte varemærker inden for hvidevarer er Siemens, Bosch og Miele, mens det får små elektriske husholdningsapparater varierer fra produkt til produkt. Miele og Nilfisk er mest kendte varemærker inden for støvsugere, mens Moccamaster er mest kendt inden for kaffemaskiner, hvor Melitta også er velkendt især blandt de ældre forbrugere.
For el-apparater til køkkenbordet er Bosch mest kendt.
Elgiganten er den mest kendte forhandler-kæde.
applia danmark | epinions | forbrugeradfærd | forbrugeradfærds-undersøgelseLæs også....
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.