7. november 2024  |   Branchenyt  |   Marked

Hver tredje er loyal

Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Marked
7. november 2024  |   af Henrik Egede

Køber forbrugerne så det samme varemærke og det samme sted, når hvidevarer eller små elektriske husholdningsapparater skal udskiftes?

Lidt mere end en tredjedel (35%) er loyale og køber nyt i samme varemærke, som de kom fra. Dette resultat, der fremgår af Epinions forbruger-undersøgelse for APPLiA Danmark, stemmer overens med generelle tal fra de senere år. Loyaliteten var dog et par procent-point højere i 2018, som var første gang, APPLiA målte dette.

35% af os køber ved udskiftning samme varemærke, som vi allerede havde. 41% køber samme sted – forhandler/butik/kæde – som de købte sidst.

De mest kendte varemærker inden for hvidevarer er Siemens, Bosch og Miele, mens det får små elektriske husholdningsapparater varierer fra produkt til produkt. Miele og Nilfisk er mest kendte varemærker inden for støvsugere, mens Moccamaster er mest kendt inden for kaffemaskiner, hvor Melitta også er velkendt især blandt de ældre forbrugere.

For el-apparater til køkkenbordet er Bosch mest kendt.

Elgiganten er den mest kendte forhandler-kæde.  

applia danmark | epinions | forbrugeradfærd | forbrugeradfærds-undersøgelse
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.

Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.

Årets produkt 2024 
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.