Nethandlen har fået et boost under corona, så hvis de fysiske butikker skal overleve, må de levere ekstra værdi og oplevelser til kunden. Og nye tider kalder på nye samarbejder, fortæller Philip Læborg, Client Insight Manger hos GfK.
Corona-pandemien har sat ekstra skub i online-salget af hvidevarer og små husholdningsapparater. Flere steder i Vesteuropa er mere end halvdelen af salget rykket online. I Danmark ligger andelen omkring en fjerdedel, men her medregnes ikke de meget udbredte click-&-collect-køb, hvor varerne bestilles på nettet, men betales ved afhentning i en fysisk butik.
Han arbejder til daglig med at analysere markedet og rådgive branchen på basis af sine iagttagelser. Og forandringens tiltagende vinde har øget efterspørgslen på opdateret viden.
– Når jeg taler med producenterne, stiller de mange flere spørgsmål end tidligere om de her ting. De vil vide mere om online-handlen og forklaringen på de nye tendenser. For eksempel fungerer de sociale medier jo i dag som virtuelle gågader. På din tur ned ad strøget ser du reklamer for butikker og brands, du selv har valgt at følge. Det stiller nye krav til producenter og butikker, som skal inspirere og fange folk meget hurtigere end før. En anden joker er Amazon, der nu åbner i Sverige – og måske snart i Danmark. De er ikke de stærkeste på hvidevarer, men rigtig stærke på mindre produkter, som på sigt endda kan leveres med robotter og droner, siger Philip Læborg.
FLYDENDE GRÆNSER
Han fremhæver en tendens, der betegnes som ”collapse of the middle”. Altså det forhold, at kunderne søger væk fra den mellemste prisklasse. I stedet ser vi et mere polariseret marked, hvor interessen samler sig om både de billigste og de dyreste produkter.
Skellet mellem fysiske og virtuelle butikker er heller ikke entydigt:
Han tilføjer, at jo højere prisen bliver, desto stærkere står specialisterne. Det gælder også de store varehuse som Elgiganten og Power.
– Hvis man vil købe et premiumprodukt, går man ikke ned i et tilfældigt supermarked. Man vil ud til et sted, hvor de ved mere om tingene, siger Philip Læborg.
FYSISKE FORDELE
Hvis de fysiske butikker skal have en berettigelse, må de netop skabe en ekstra værdi i forhold til det, man finder på nettet.
– Hvis du skal finde et par løbesko, har mange sportsbutikker i dag et løbebånd, så du kan teste, om skoene matcher din løbestil. Det er det, en fysisk butik skal kunne for at retfærdiggøre sin eksistens. Man skal tilbyde noget, som ikke fås på nettet. Det kan også handle om oplevelser og stemninger. For eksempel så jeg en sardinforhandler i Portugal, hvor en dåse sardiner koster fem gange så meget som i supermarkedet. Det kan han gøre, fordi han spiller på en masse immaterielle ting og tilbyder en samlet oplevelse.
FLEKSIBLE PARTNERSKABER
En anden udvikling, der har taget fart under coronakrisen, er fremkomsten af – og behovet for – nye fleksible samarbejder og alliancer.
Det kan være ”shop-in-shops”, som når EL-salg rykker ind hos Kvickly for at komme tættere på kunderne. Eller nye online-partnerskaber, som når Whiteaway udvider kundegruppen ved at samarbejde med Salling Group.
click & collect | covid-19 | gfk | nethandel | online-salg | philip læborg | shop-in-shopsLæs også....
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.