Spørg ikke, hvad de enkelte hvidevarer kan – men hvad de kan sammen. Siemens giver det smarte hjem nyt indhold – og 15 års garanti for reservedele.
Siemens stillede spørgsmålet så klart, som det kan gøres: Hvad betyder så den kunstige intelligens for os? Hvad betyder AI fx. i køkkenet og i resten af hjemmet?
Den tyske producent leverede, i sin “Garden of Intelligence” på IFA-messen, selv en række ret gode svar.
Den kunstige intelligens er fx. ofte noget, vi overser. Fordi vi som forbrugere ikke opdater, at produktet er blevet intelligent. Vi behøver ikke tale til en “Alexa” eller en anden robot, før noget faktisk er “kunstigt intelligent” for os.
“Den kunstige ingelligens er større end det enkelte produkt. Større end ovnen eller kaffemaskine. Større end at vaskemaskinen taler med tørretumbleren”.
“Den kunstige intelligens handler om at sige “hej” – og at alle dine hvidevarer og husholdningsapparater derefter lytter og lærer. Lad os ikke tale så meget om de enkelte hvidevarer. Lad os sige goddag til dem og se, hvad de kan”, lød det fra Michael Mehnert, CEO for Siemens.
Siemens gav herefter simple og klar eksempler på netop den kunstige intelligens, bygget ind i deres produkter. Fx. i opvaskemaskinens programvalg, hvor maskinen hurtigt opdager, at forbrugeren kun normalt anvender to eller tre programmer. Derfor tager maskinen, skridt for skridt, højde for dette, idet der naturligvis bagved ligger muligheden for, at forbrugeren kan vælge langt mere avancerede programmer til. fx. glasvask eller andet.
Køleskabet er også klar over, at forbrugeren i dag gør færre og større indkøb. Derfor er køleskabene systemer bygget ind, der holder fødevarerne friske længere. Der er simpelthen mere plads, mere lys og flere temperaturzoner.
“Hvidevarerne er, næsten uden vi opdager det, blevet intelligente problemløsere”. lød det fra Siemens.
Køleskabene bliver i øvrigt større. Siemens præsenterede, som også kollegerne fra Bosch, nye XL-køleskabe, der som standard måler 194 centimer i højden og 77 centimeter i bredden. Op til 45% mere “nytteværdi” eller vareplads i samme produkt.
Endelig var Siemens også med på tendensen til, at produkter rengør sig selv og tildels reparerer sig selv. Eco900 kaffemaskinen er i stand til at “gøre sig selv ren”. Vaskemaskinen fortæller selv forbrugeren om den fejl, der har fundet eller er ved at finde, fx. et tilstoppet filter. Herefter kan forbrugeren selv eller med enkel hjælp på distancen løse problemet – uden dyre servicebesøg.
Hvidevare-service-mandens rolle er under forandring.
Sidst, men måske ikke mindst, rykkede Siemens garantien på at levere centrale reservedele fem år fra. Siemens garanterer nu 15 års levering af kritiske reservedele mod tidligere ti års garanti. Bæredygtighed er i den grad blevet en konkurrence-parameter.
ai | bæredygtighed | ifa 2023 | kunstig intelligens | siemensLæs også....
Bespoke AI Washer Dryer Combo er en elegant kombi- model, der samler vaskemaskine og tørretumbler i samme enhed.
Hvad betyder kunstig intelligens (AI) for os i hverdagen? På IFA viste Siemens konkrete eksempler på AI i deres produkter.
På årets IFA præsenterede Siemens den første IQ700-ovn med automatisk madgenkendelse.
Hvis det står til Hisense, er det ikke mobiltelefonen, men derimod tv-apparatet, der er det naturlige centrum for betjeningen af fremtidens smarte hjem.
På IFA 2023 præsenterede Samsung en stribe innovationer til det forbundne hjem. Vi fik også nye indsigter i europæiske forbrugeres holdning til de mange smart-produkter.
35% af forbrugere forbinder ikke bæredygtighed med et bestemt varemærke. AEG/Electrolux vil vinde den plads med sin EcoLine serie.
IFA 2023 er i gang - udsolgt og med de fleste af de klassiske udstillere på plads i 26 haller. Næste år er messe nr. 100 i den tyske hovedstad.
Bosch rykker standarden for nye køleskabe - opad og udad. En af producentens visioner er at mindske madspild.
Miele kører bæredygtighed frem i første linje: AI diagnose vil gøre reparation og service til en ny oplevelse, hvor forbrugeren og teknikeren sammen løser udfordringen.
Når IFA om få dage slår portene op i Berlin, står mere end 2000 udstillere fra 48 lande klar til at fremvise nye, innovative produkter.