1. september 2023  |   Branchenyt  |   Marked

Hvidevarer tilbage i byens centrum

Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Marked
1. september 2023  |   af Henrik Egede

Hvad er forskellen på den danske og den tyske forbruger?

Spørgsmålet står et par sekunder. Så kommer svaret, klart og tydeligt, fra Mieles administrerende direktør, tyske Markus Miele:

“Den danske og den tyske forbruger ligner hinanden. Når det er sagt, er der to meget tydelige forskelle: den danske forbruger er virkelig langt fremme, når det gælder det digitale – brug af apps og smart phones. Der er vi stadig et stykke efter i Tyskland”.

“Og så er den danske forbruger generelt meget interesseret i design. Vi ser det især i køkkenforretningerne i Danmark – en meget stor og dyb interesse i, at produkter og helheden skal tage sig pænt ud. Danskere betaler gerne ekstra for dette”.

“På begge områder er den danske forbruger meget interessant for Miele. Vi er de senere år gået meget mere ind i software og i data omkring vore produkter. Data, som kommer forbrugeren til gode, men som selvfølgelig også er interessante for os, når vi skal udvikle nye produkter”.

Ordene fra Markus Miele falder i forbindelse med åbningen af Miele Experience Center i København. Markus Miele, fjerde generation af Mieles stifter-familie, er i den danske hovedstad for at klippe snoren over og officielt åbne det ny center. På adressen Gammel Mønt 9 vil Miele fra nu af kunne vise sine nye produkter direkte til københavnerne.

At Experience Center ligger midt i København er ikke nogen tilfældighed:

“Det er på høje tid, hvidevarerne kommer tilbage i byens centrum. Vi har, også i Danmark, de senere år set, at forhandlerne er flyttet ud af byen – på baggrund af mere behov for plads, bedre parkeringsforhold for kunderne og den slags. Det er på høje tid, at forbrugerne igen kan se og afprøve hvidevarer og nye elektriske husholdningsapparater i byens centrum”, lyder det fra Markus Miele.

Formålet med Mieles Experience Center er at komme tættere på kunderne – de loyale nuværende kunder og de potentielle nye. Der er ifølge Markus Miele et stort behov for, at nutidens kunder kan føle og afprøve produkterne før de køber – eller evt. finder ud af, at de ikke vil købe alligevel:

“Mange køber Miele hvidevarer og andre produkter, for at de skal holde længe, måske i tyve år eller mere. Hvidevarer er et varigt forbrugsgode. Det er derfor en god ide for forbrugeren at stille alle de gode spørgsmål allerede inden købet. Vi oplever, at mange køber produktet først – og stiller de gode spørgsmål bagefter”.

“Det ny Experience Center kan netop afklare forbrugernes behov. De fleste tror, hvidevarer kun handler om pris, men det er ikke det primære. Det vigtigste er, at forbrugeren før købet bliver klar over sit behov – og køber præcis det produkt, der passer til behovet. Her vil vi gerne hjælpe endnu mere end vi allerede gør i dag”.

På IFA-messen var temaet hos Miele bæredygtighed – og fx. kontrol med produkternes brug via apps. Kan forbrugeren også få hjælp til det i jeres Experience Center?

“Ja, absolut. Miele har traditionelt været fokuseret på investering i og udvikling af hardware. Men software bliver stadig vigtigere for os. Vi har netop på IFA-messen præsenteret apps og intelligent funktionalitet, der gør det lettere for kunderne at bruge produkterne og få det perfekte resultat”.

“Fremtidens forbruger behøver ikke selv vide, hvor længe en broccoli skal dampes. Det klarer ovnen – og det kan vi fra nu af demonstrere hver eneste dag i det ny center. Forbrugerne lærer meget af “look & feel”. Og vi vil gerne nudge forbrugerne, uddanne dem, til at bruge vores produkter bedre”, slutter Markus Miele.

Mieles Experience Center i København er hermed åbent. Det er det andet Miele Experience Center i Danmark – det første ligger på Lille Torv i Århus. Desuden har Miele showroom i forbindelse med hovedkvarteret i Glostrup.

Hvidevarerne er med dette og andre nyetablerede showrooms tilbage i byernes centrum.

bæredygtighed | experience-center | hvidevarer | markus miele | miele
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.


Annonce