Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.
Hvad er forskellen på den danske og den tyske forbruger?
Spørgsmålet står et par sekunder. Så kommer svaret, klart og tydeligt, fra Mieles administrerende direktør, tyske Markus Miele:
“Den danske og den tyske forbruger ligner hinanden. Når det er sagt, er der to meget tydelige forskelle: den danske forbruger er virkelig langt fremme, når det gælder det digitale – brug af apps og smart phones. Der er vi stadig et stykke efter i Tyskland”.
“Og så er den danske forbruger generelt meget interesseret i design. Vi ser det især i køkkenforretningerne i Danmark – en meget stor og dyb interesse i, at produkter og helheden skal tage sig pænt ud. Danskere betaler gerne ekstra for dette”.
“På begge områder er den danske forbruger meget interessant for Miele. Vi er de senere år gået meget mere ind i software og i data omkring vore produkter. Data, som kommer forbrugeren til gode, men som selvfølgelig også er interessante for os, når vi skal udvikle nye produkter”.
Ordene fra Markus Miele falder i forbindelse med åbningen af Miele Experience Center i København. Markus Miele, fjerde generation af Mieles stifter-familie, er i den danske hovedstad for at klippe snoren over og officielt åbne det ny center. På adressen Gammel Mønt 9 vil Miele fra nu af kunne vise sine nye produkter direkte til københavnerne.
At Experience Center ligger midt i København er ikke nogen tilfældighed:
“Det er på høje tid, hvidevarerne kommer tilbage i byens centrum. Vi har, også i Danmark, de senere år set, at forhandlerne er flyttet ud af byen – på baggrund af mere behov for plads, bedre parkeringsforhold for kunderne og den slags. Det er på høje tid, at forbrugerne igen kan se og afprøve hvidevarer og nye elektriske husholdningsapparater i byens centrum”, lyder det fra Markus Miele.
Formålet med Mieles Experience Center er at komme tættere på kunderne – de loyale nuværende kunder og de potentielle nye. Der er ifølge Markus Miele et stort behov for, at nutidens kunder kan føle og afprøve produkterne før de køber – eller evt. finder ud af, at de ikke vil købe alligevel:
“Mange køber Miele hvidevarer og andre produkter, for at de skal holde længe, måske i tyve år eller mere. Hvidevarer er et varigt forbrugsgode. Det er derfor en god ide for forbrugeren at stille alle de gode spørgsmål allerede inden købet. Vi oplever, at mange køber produktet først – og stiller de gode spørgsmål bagefter”.
“Det ny Experience Center kan netop afklare forbrugernes behov. De fleste tror, hvidevarer kun handler om pris, men det er ikke det primære. Det vigtigste er, at forbrugeren før købet bliver klar over sit behov – og køber præcis det produkt, der passer til behovet. Her vil vi gerne hjælpe endnu mere end vi allerede gør i dag”.
På IFA-messen var temaet hos Miele bæredygtighed – og fx. kontrol med produkternes brug via apps. Kan forbrugeren også få hjælp til det i jeres Experience Center?
“Ja, absolut. Miele har traditionelt været fokuseret på investering i og udvikling af hardware. Men software bliver stadig vigtigere for os. Vi har netop på IFA-messen præsenteret apps og intelligent funktionalitet, der gør det lettere for kunderne at bruge produkterne og få det perfekte resultat”.
“Fremtidens forbruger behøver ikke selv vide, hvor længe en broccoli skal dampes. Det klarer ovnen – og det kan vi fra nu af demonstrere hver eneste dag i det ny center. Forbrugerne lærer meget af “look & feel”. Og vi vil gerne nudge forbrugerne, uddanne dem, til at bruge vores produkter bedre”, slutter Markus Miele.
Mieles Experience Center i København er hermed åbent. Det er det andet Miele Experience Center i Danmark – det første ligger på Lille Torv i Århus. Desuden har Miele showroom i forbindelse med hovedkvarteret i Glostrup.
Hvidevarerne er med dette og andre nyetablerede showrooms tilbage i byernes centrum.
bæredygtighed | experience-center | hvidevarer | markus miele | mieleLæs også....
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.