26. juni 2023  |   Branchenyt  |   Marked

Hvidt & Frit vinder frem i mat marked

Trods generel afmatning har Hvidt & Frit vundet markedsandele, og kædedirektør Jørgen Højlund glæder sig over endnu et flot regnskab.

Marked
26. juni 2023  |   af Erling Madsen

Lokal forankring. Tilgang af butikker. Øget synlighed. Udvidelse af lageret. Lave kædeomkostninger. En stærk position på B2B-markedet.

Det er grundingredienserne i regnskabet for Hvidt & Frit for 2022:

– Vi har endnu et flot regnskab, og vi vinder markedsandele i et marked, der er nedadgående, siger kædedirektør Jørgen Højlund.

Indkøbsforeningen med 66 butikker over hele landet, og en støt tilgang af flere, ender med en omsætning på 368 mio. kr. i 2022 – en tilbagegang på omkring 7 % i forhold til året før, hvor branchen ellers ligger på cirka 12 %.

Til sammenligning var omsætningen i 2016 på 307 mio. kr. med kraftige stigninger under corona i 2020-21, hvor mange fornyede deres hårde hvidevarer, og Hvidt & Frit derfor omsatte for 396 mio. kr. i 2021.

Bonus til butikkerne

– Vi er ganske godt tilfredse med omsætningen i 2022 i et turbulent marked. Og med en afkastningsgrad på 19,4 % og en soliditetsgrad på 77 %, hvor andre typisk har omkring 30 %, så ligger vi rigtig godt, siger Jørgen Højlund.

De 66 butikker har også haft stor glæde af regnskabet, da indkøbskæden ikke skal puge penge sammen:

– Vi har sendt 65 mio. kr. ud til butikkerne: 20 mio. kr. i udbytte og 45 mio. kr. i bonus, og pengene ligger bedst i HVIDT & FRIT VINDER FREM I MAT MARKED medlemmernes lommer, siger Jørgen Højlund.

Flere årsager

Men hvad er det så, der har givet det gode resultat i et vanskeligt marked, som især domineres af et par store spillere med store varehuse?

– Vi har nedbragt vores omkostningsprocent på kædekontoret fra lige over 2,6 % i 2016 til 1,5 % i 2022. Vi har udvidet vores lager i Brabrand, så vi kan købe større ind og levere fra dag til dag, så butikkerne får frigivet lagerbinding. Og så betyder den store lokale forankring også rigtig meget, fordi hvidevarer typisk er noget, som kræver, at man ser produkterne og får god service, pointerer Jørgen Højlund.

Fortsat vækst

Hvidt & Frit med kædekontor i Ballerup skønner, at de 66 tilknyttede butikker har en samlet omsætning på omkring 700 mio. kr. – både i butikkerne og Business- 2-Business, hvor den sidste del er et område, som butikkerne står stærkt på.

– Vi er blevet mere synlige på sociale medier, med nyhedsbrev og med kampagner som et led i en vækststrategi, der både arbejder med fortsat tilgang af nye medlemmer og højere toplinje, siger Jørgen Højlund.

erling madsen | hvidt og frit
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.

Årets produkt 2024 
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.

Marked: Fin april 
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.

2025 kan blive vendepunktet
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.

Alfreds anvisninger 
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.

Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.


Annonce
Annonce
Annonce