Trods generel afmatning har Hvidt & Frit vundet markedsandele, og kædedirektør Jørgen Højlund glæder sig over endnu et flot regnskab.
Lokal forankring. Tilgang af butikker. Øget synlighed. Udvidelse af lageret. Lave kædeomkostninger. En stærk position på B2B-markedet.
Det er grundingredienserne i regnskabet for Hvidt & Frit for 2022:
– Vi har endnu et flot regnskab, og vi vinder markedsandele i et marked, der er nedadgående, siger kædedirektør Jørgen Højlund.
Indkøbsforeningen med 66 butikker over hele landet, og en støt tilgang af flere, ender med en omsætning på 368 mio. kr. i 2022 – en tilbagegang på omkring 7 % i forhold til året før, hvor branchen ellers ligger på cirka 12 %.
Til sammenligning var omsætningen i 2016 på 307 mio. kr. med kraftige stigninger under corona i 2020-21, hvor mange fornyede deres hårde hvidevarer, og Hvidt & Frit derfor omsatte for 396 mio. kr. i 2021.
Bonus til butikkerne
– Vi er ganske godt tilfredse med omsætningen i 2022 i et turbulent marked. Og med en afkastningsgrad på 19,4 % og en soliditetsgrad på 77 %, hvor andre typisk har omkring 30 %, så ligger vi rigtig godt, siger Jørgen Højlund.
De 66 butikker har også haft stor glæde af regnskabet, da indkøbskæden ikke skal puge penge sammen:
– Vi har sendt 65 mio. kr. ud til butikkerne: 20 mio. kr. i udbytte og 45 mio. kr. i bonus, og pengene ligger bedst i HVIDT & FRIT VINDER FREM I MAT MARKED medlemmernes lommer, siger Jørgen Højlund.
Flere årsager
Men hvad er det så, der har givet det gode resultat i et vanskeligt marked, som især domineres af et par store spillere med store varehuse?
– Vi har nedbragt vores omkostningsprocent på kædekontoret fra lige over 2,6 % i 2016 til 1,5 % i 2022. Vi har udvidet vores lager i Brabrand, så vi kan købe større ind og levere fra dag til dag, så butikkerne får frigivet lagerbinding. Og så betyder den store lokale forankring også rigtig meget, fordi hvidevarer typisk er noget, som kræver, at man ser produkterne og får god service, pointerer Jørgen Højlund.
Fortsat vækst
Hvidt & Frit med kædekontor i Ballerup skønner, at de 66 tilknyttede butikker har en samlet omsætning på omkring 700 mio. kr. – både i butikkerne og Business- 2-Business, hvor den sidste del er et område, som butikkerne står stærkt på.
– Vi er blevet mere synlige på sociale medier, med nyhedsbrev og med kampagner som et led i en vækststrategi, der både arbejder med fortsat tilgang af nye medlemmer og højere toplinje, siger Jørgen Højlund.
erling madsen | hvidt og fritLæs også....
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.
Den grønlandske forbruger er tålmodig. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er da også "business as unusual".
2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.
Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.
Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater er kommet gennem skiftende konjunkturer og corona med skindet på næsen.
2022 blev trods krig og krise næstbedste år nogen sinde for salg af hvidevarer.
Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.
Produktet skal holde længe - og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette - og vil have en at tale personligt med ved køb.