Hvordan kan det være, at nogle produkter pludselig bliver trendy? Kan succesen forudsiges – og hvad bliver det næste store? Vi spurgte fremtidsforsker Anne-Marie Dahl fra Futuria.
Hvordan går det til, at bestemte produkter pludselig får kæmpe succes?
– Det er ofte et udslag af såkaldte ”wild cards”, der rykker rundt på vores bevidsthed. Senest fik vi Ukraine-krigen, som gjorde det akut at spare på strømmen. Så køber man måske en airfryer, som jeg selv har gjort. Strejke, død og ulykke kan let få noget til at poppe meget kraftigt op.
Under corona kunne vi ikke komme på café, men så købte vi en espressomaskine eller sodavandsmaskine – og fik fornemmelsen af at være på café alligevel.
Med Sodastream kan der også være en generationseffekt. Hjemme hos bedstemor havde de sådan en, så når den dukker op igen, er den pludselig ”retronice”.
En anden faktor er trendspotting. Det kan fx være en influencer, der lægger noget op. Eller en, der viser noget i et madprogram, som vi så pludselig ikke kan leve uden.
Men det kræver, at en virksomhed satser og siger: Vi prøver lige en runde her. Det er jo ikke sådan, at en kunde ud af det blå går ind i butikken og spørger efter en Sodastream. Det starter med en analyse fra virksomheden, der måske så får en influencer til at vise produktet frem. Og så kan man være heldig, at det ruller.
Kan sådan noget forudsiges?
– Mange virksomheder prøver jo at læse, hvad der trender i tiden, og hvad man kunne ride med på. Som fremtidsforsker beskæftiger jeg mig mest med megatrends, der rækker 10-20 år ud, men de kan i høj grad bruges konkret. For eksempel er vi gået fra et rationelt til et mere følelsesbaseret forbrug. Så drop de tekniske specifikationer. Vi gider ikke de lange forklaringer.
Individualisering er også en megatrend. Vi ender måske med cirka samme køleskab, men har en følelse af, at vi gør noget individuelt.
Og så er der selvfølgelig digitaliseringen, hvor tingene bliver smarte og opkoblede.
En afgørende megatrend er bæredygtighed. Vi får større opmærksomhed på, at det er vigtigt ikke at svine kloden til.
Tre “raketter”
Flere af de produkter, Anne-Marie Dahl nævner, er allerede ”lettet”, viser salgstal fra GfK:
• Airfryers: Her er salget eksploderet fra ca. 31.000 styk i 2017 til 129.000 i 2022. Det største ryk skete i 2022, hvor der blev solgt 74 % flere airfryers end året før.
• Luftrensere: Salget er mere end fordoblet siden 2018 – fra 12.802 til 26.345 styk i 2022.
• Espressomaskiner: Har taget store markedsdele fra filtermaskinerne. I 2022 stod de for 74 % af salget (målt i værdi) – mod kun 57 % i 2017.
Hvad bliver det næste store?
– Vi har fået et kæmpe chok med Ukraine, og oplevet hvor følsomme vi er over for energipriser. Den bevidsthed vil vare nogle år, også selv om elpriserne er mere stabile. Det lægger sig også op ad klimadelen, hvor der jo er en megatrend, som kan bære det videre.
Alle former for renselsesprodukter vil også stå stærkt. Efter corona vil vi værne om os selv og familien. Luftrensere er mest udbredt offentlige steder, men der kan sagtens komme en trend, hvor vi bruger dem hjemme i privaten. Det samme gælder rensning af vand. Især når der kommer en sag som med PFAS, og vi får en fornemmelse af, at vi skal rense det farlige væk.
Nu kommer foråret, og vi vil se flere produkter, der kan tages med ud i haven. Alt udegrej, der kan give en illusion om det gode Toscana-liv, det tror jeg på.
For nogle år siden var jeg på fremtidsmuseum i Rio De Janeiro. Der var en madprinter, hvor man kunne printe fx en banan, der smagte af bøf. Det var en prototype, men den hepper jeg på. Så køber du dine ekstrakter og kan optimere dem med præcis de vitaminer, du har brug for, og den smag du foretrækker. Samtidig kommer det sjove og kreative ind: selvskabelsen og det individuelle mig.
På den helt korte bane vil jeg bare sige, at det bliver pink til sommer. Der kommer nemlig en ny Barbiefilm! Uanset om du er mand, kvinde, tyk eller tynd, så er vi alle det samme, når vi har pink på. Og så kan det da være, vi skal have os en pink airfryer?
energikrisen | fremtidsforskning | megatrends | trends | ukraineLæs også....
Samsung styrker sin danske ledelse med ansættelsen af Søren Rinnov Østergaard som ny landechef.
I Norge raser, som i Danmark, en diskussion omkring varer direkte købt af forbrugere på kinesiske webshops som fx. Temu.
Søren Rye, Mieles tidligere nordiske og baltiske direktør, har søgt nye græsgange i USA og Mexico, hvilket medfører en rokade i APPLiA Danmarks bestyrelse.
APPLiA Europes formand, Hakan Bulgurlu fra Beko/Arcelik, tilbragte december 2023 med at blive den første tyrkiske person, der nåede Sydpolen.
Kunstig intelligens bringer store gevinster, men vi skal huske, at teknologien netop er kunstig – og ikke nær så menneskelig, som den ofte kan fremstå, lyder budskabet fra Claus Holm, der er direktør for Samsung i Danmark.
Smeg Nordic har for nylig styrket sit salgsteam i Danmark ved at byde den erfarne sælger Thomas Mogensen velkommen om bord. Thomas vil spille en nøglerolle i at fremme Smegs voksende tilstedeværelse på markedet og styrke virksomhedens relationer med kunder og forhandlere i Danmark.
Der er ting, som mennesker over hele verden genkender og bruger uden at skænke det en tanke. For eksempel opvasketabs. Den lille vaskebrik blev opfundet af Bjarne Skindhøj i den østjyske by Hammel tilbage i 1986. Her er historien. AF METTE GRITH SØRENSEN. JOURNALIST, JFM
Administrerende direktør i BSH Hvide-varer A/S, Morten Liengaard, kan 1. november 2021 fejre 25 års jubilæum hos den tyske producent.