2. september 2022  |   IFA 2022

IFA i ny verdensorden

Hvor IFA tidligere snævert handlede om markedsføring af produktnyheder, er IFA 2022 i øjenhøjde med den ny verdensorden.

IFA 2022
2. september 2022  |   af Henrik Egede

Det hele er som det plejer at være – og alligevel er alting anderledes.

IFA 2022 præger bybilledet i Berlin som IFA plejer. IFA-flag vajer ved Siegessäule, IFA reklamerne er på plads på byens væsentligste strøg, hist ser man hjørnet af en Haier-bus, her ansatte fra Samsung, Panasonic, Miele i kollegial morgensamtale uden for hotellerne.

Alligevel er alting anderledes. Tre år siden, IFA sidst fandt sted i fuld skala – og verden er siden blevet fyldt af udfordringer, som også industrien for hvidevarer og forbrugerelektronik skal forholde sig til.

Covid-19, den russiske invasion af Ukraine, inflation, stærkt stigende energipriser og en global geo-politisk situation, der har gjort det nødvendigt at omlægge og forkorte forsyningslinjerne for produktion. Efter en all-time high omsætning i 2021 er der nu negative forbrugerforventninger i hele verden.

Hvor IFA tidligere mest handlede om markedsføring af produktnyheder, så er IFA 2022 i høj grad i øjenhøjde med den ny verdensorden. IFA er blevet holistisk. Virksomhederne tænker ikke snævert i produktnyheder. De tænker i helheder.

“Bæredygtighed er ikke en tendens. Det er DNA”, lød det torsdag i en af pressepræsentationerne.

Forbrugere verden over ønsker mere miljøaktion fra producenterne – og mere viden om, hvordan produkter bliver produceret og hvordan komponenter bliver genanvendt og genbrugt. Emner, der var fraværende på fortidens IFA-messer, er åbenbaringer på scenen på IFA 2022.

Solceller, der driver produktionsanlægger. El-biler, der kører service. Vigtigheden af at kunne reparere. Forbrugere, der deler glæden ved et genbrugt produkt …

Emner, vi tidligere ikke så i markedsføringen, er i den ny verdensorden pludselig centrale.

Stemningen overalt er lidt mere nede på jorden, gemytligere, roligere, mere realistisk. Mindre markskrigerisk end 2010’ernes IFA. Verden udenfor er trådt ind i Messe Berlins haller, der tidligere var forbeholdt drømme …

IFA 2022 er mindre, men ikke lille. 1100 udstillere fra 46 lande har fundet vej. Messe Berlin angiver, at 80% af messearealet er udlejet. Alligevel trædes efter tre års fravær nyt land.

Normalt har IFA 250.000 besøgende. Da IFA-arrangørerne på det indledende pressemøde bliver bedt om at gætte på antallet af besøgende i 2022, er svaret enkelt: “Mange”. Ingen tør gætte …

Ny verdensorden, nye koncepter. Den ny verdensorden har fået et prominent offer i den tidligere så synlige Miss IFA, der med pink hår og et stort smil vimsede rundt som en institution overalt på messen. Miss IFA er i 2022 “ikke længere en del af konceptet”, som det tørt blev formuleret.

Hvad laver Miss IFA i dag? Ingen ved det. Et ubekræftet rygte vil vide, hun er blevet poder …

bæredygtighed | berlin | covid-19 | globalisering | ifa 2022 | ifa messe
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
IFA 2022 i tal
IFA 2022: Elektronikmessen er (næsten) tilbage på fuld styrke. 161.000 besøgende til fem dages show.

Regionalisering: chance eller risiko?
Industrien forsøger at forkorte forsyningskæderne - og det har sine fordele. Indlæg på IFA + Summit.

Verden skal på afvænning
IFA havde sat ræven til at vogte får. "Forbrugerne er blevet junkies - og verden skal på afvænning, hvis menneskeheden skal overleve", sagde filosoffen Peter Sloterdijk.

Køkkenhaven rykker ind i køkkenet
Vi går mod koldere tider - men med nye produkter lanceret på IFA kan køkkenhaven leve videre inden døre.

Køleskabet isoleret med lava
Verdens første fryseskab med energiklasse B blev præsenteret af Liebherr på IFA. BluRox er isoleret med knuste lava-sten.

Maleriet er en luftrenser
Verdens vistnok tyndeste og mest effektive vægmonterede luftrenser er forklædt som et maleri.

Mieles mikro-støvsuger suger designpriser til sig
Miele Boost CX1 lanceres i løbet af september. Boost CX1 kan prale af stærk ydelse, nem betjening - og hele to designpriser.

Arcelik: sæt en pris på naturen
Industrien er nødt til at forholde sig til den pris, naturen betaler for hvidevarer og elektronik. Bemærkelsesværdig keynote på IFA fra Hakan Bulgurlu, CEO for Arcelik og formand for APPLiA Europe.

Verdens mest kompakte opvasker
Daan Tech producerer i Vendée, Frankrig, med i alt 49 ansatte. Foruden den kompakte opvasker producerer virksomheden også en kompakt mini-ovn, Joe, som er på vej på markedet.

Samsung lover bæredygtighed – og 20 års garanti
På IFA-messen i Berlin præsenterede Samsung i dag sin vision for bæredygtighed og en smartere livsstil.

Spar 96% af vandet
Den tyske producent AEG havde på virksomhedens pressemøde fokus på vores vaskevaner - og på muligheden for at ændre dem.