2. september 2022  |   Trends  |   IFA 2022

IFA i ny verdensorden

Hvor IFA tidligere snævert handlede om markedsføring af produktnyheder, er IFA 2022 i øjenhøjde med den ny verdensorden.

IFA 2022
2. september 2022  |   af Henrik Egede

Det hele er som det plejer at være – og alligevel er alting anderledes.

IFA 2022 præger bybilledet i Berlin som IFA plejer. IFA-flag vajer ved Siegessäule, IFA reklamerne er på plads på byens væsentligste strøg, hist ser man hjørnet af en Haier-bus, her ansatte fra Samsung, Panasonic, Miele i kollegial morgensamtale uden for hotellerne.

Alligevel er alting anderledes. Tre år siden, IFA sidst fandt sted i fuld skala – og verden er siden blevet fyldt af udfordringer, som også industrien for hvidevarer og forbrugerelektronik skal forholde sig til.

Covid-19, den russiske invasion af Ukraine, inflation, stærkt stigende energipriser og en global geo-politisk situation, der har gjort det nødvendigt at omlægge og forkorte forsyningslinjerne for produktion. Efter en all-time high omsætning i 2021 er der nu negative forbrugerforventninger i hele verden.

Hvor IFA tidligere mest handlede om markedsføring af produktnyheder, så er IFA 2022 i høj grad i øjenhøjde med den ny verdensorden. IFA er blevet holistisk. Virksomhederne tænker ikke snævert i produktnyheder. De tænker i helheder.

“Bæredygtighed er ikke en tendens. Det er DNA”, lød det torsdag i en af pressepræsentationerne.

Forbrugere verden over ønsker mere miljøaktion fra producenterne – og mere viden om, hvordan produkter bliver produceret og hvordan komponenter bliver genanvendt og genbrugt. Emner, der var fraværende på fortidens IFA-messer, er åbenbaringer på scenen på IFA 2022.

Solceller, der driver produktionsanlægger. El-biler, der kører service. Vigtigheden af at kunne reparere. Forbrugere, der deler glæden ved et genbrugt produkt …

Emner, vi tidligere ikke så i markedsføringen, er i den ny verdensorden pludselig centrale.

Stemningen overalt er lidt mere nede på jorden, gemytligere, roligere, mere realistisk. Mindre markskrigerisk end 2010’ernes IFA. Verden udenfor er trådt ind i Messe Berlins haller, der tidligere var forbeholdt drømme …

IFA 2022 er mindre, men ikke lille. 1100 udstillere fra 46 lande har fundet vej. Messe Berlin angiver, at 80% af messearealet er udlejet. Alligevel trædes efter tre års fravær nyt land.

Normalt har IFA 250.000 besøgende. Da IFA-arrangørerne på det indledende pressemøde bliver bedt om at gætte på antallet af besøgende i 2022, er svaret enkelt: “Mange”. Ingen tør gætte …

Ny verdensorden, nye koncepter. Den ny verdensorden har fået et prominent offer i den tidligere så synlige Miss IFA, der med pink hår og et stort smil vimsede rundt som en institution overalt på messen. Miss IFA er i 2022 “ikke længere en del af konceptet”, som det tørt blev formuleret.

Hvad laver Miss IFA i dag? Ingen ved det. Et ubekræftet rygte vil vide, hun er blevet poder …

bæredygtighed | berlin | covid-19 | globalisering | ifa 2022 | ifa messe
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Samsung: bæredygtig tøjvask
Hvis ”green washing” ikke var et skældsord, ville det passe fint på Samsungs nye Bespoke AI vaskemaskine.

Produktnyheder – IFA 2022
Vi har samlet de bedste produktnyheder fra IFA 2022...

Liebherr: skuffer i steder for hylder
I det moderne køkken er skabe for længst skiftet ud med skuffer. Nu er det køleskabets tur.

Wilfa: ny køkkenserie i nordisk design
Wilfas nye produktserie i farven ”titanium” består af kaffemaskine, blender, elkedel og brødrister.

BOSCH: den både vasker og tørrer
Med vaskemaskine og tørretumbler i ét sparer du ikke bare plads. Du får også rent og tørt tøj uden afbrydelser.

Siemens: kunstig intelligens giver bedre bagværk
De nye indbygningsovne i iQ700-serien bruger intelligente algoritmer for at tilpasse bage- og stegeresultatet efter brugerens personlige smag.

IFA 2022 i tal
IFA 2022: Elektronikmessen er (næsten) tilbage på fuld styrke. 161.000 besøgende til fem dages show.

Regionalisering: chance eller risiko?
Industrien forsøger at forkorte forsyningskæderne - og det har sine fordele. Indlæg på IFA + Summit.

Verden skal på afvænning
IFA havde sat ræven til at vogte får. "Forbrugerne er blevet junkies - og verden skal på afvænning, hvis menneskeheden skal overleve", sagde filosoffen Peter Sloterdijk.

Køkkenhaven rykker ind i køkkenet
Vi går mod koldere tider - men med nye produkter lanceret på IFA kan køkkenhaven leve videre inden døre.

Køleskabet isoleret med lava
Verdens første fryseskab med energiklasse B blev præsenteret af Liebherr på IFA. BluRox er isoleret med knuste lava-sten.


Annonce
Annonce
Annonce