IFA fylder 100 år – og vil gå fra årligt teknologishow til en bredere kulturel event.
Så kom dagen, hvor IFA – tech-messen i Berlin – kunne fejre sin 100 års fødselsdag.
Det skete med champagne og cup-cakes for de fremmødte journalister og analytikere onsdag den 4. september, da messen åbnede sine Media Days.
IFA har noget at fejre – og noget at se frem til.
IFA har siden åbningen i 1924 gennem årene været hjemsted for præsentation af en del verdensnyheder. Bilradioen, farve-TV og Sonys walkman for at nævne nogle.
“Tech-produkter har forvandlet vores hverdag de sidste 100 år. Og tech-produkter vil forandre vores livsstil også fremover”, sagde Sara Warneke fra GFU, det selskab, der har rettighederne til IFA, ved årets pressekonference,
Leif-Erik Lindner, IFAs nye direktør, gik i samme spor:
“Teknologi er kultur. IFA messen sætter år efter år skarpt på det forhold, der er mellem mennesker og teknologi”.
Undersøgelser viser, at mennesker interagerer med teknologi 250 gange om dagen. Lidt over en tredjedel af dette er vores brug af smart phones.
Et svært sted
Tech-branchen står et svært sted, mens jubilæet fejres. Den globale økonomi kommer sig, men langsommere end forventet. Væksten i Kina er svagere end ventet. Inflationen har skabt usikkerhed.
Forbrugerne har fokus på at købe de nødvendigste produkter, mad og tøj. Investeringer i varige forbrugsgoder som hvidevarer og forbrugerelektronik bliver udskudt, til pengene er der.
NielsenIQ-GFK kunne fortælle, at den globale afsætning af tech-produkter i første halvdel af 2024 er faldet med 2,4% på forbrugerelektronik, med 1,9% for hvidevarer og 0,8% for små elektriske husholdningsapparater. Mens kameraer og tele-produkter har haft fremgang.
Inden for hvidevarer har fx. vaskemaskiner med damp og air-fryers klaret sig over gennemsnittet.
Der er ifølge GfK lys forude. For hele året forventer analytikerne – uden at sætte præcise tal på – et bedre slutresultat, idet man forventer en “fortsat positiv markedsudvikling”. Afsætningen af “premium-produkter”, dvs. produkter med kvalitet og pris over gennemsnittet, driver væksten.
IFA 2024 samler 1800 udstillere og forventer 180.000 besøgende fra mere end 100 lande.
IFA skal bredes ud
IFA-messen fejrede sin fortid – og ser med nyt design og nyt management team frem mod messerne efter messe nr. 100.
IFA skal gå fra at være et enkeltstående teknologi-show i september til at være en bredere kulturel event. IFA skal sprede sine aktiviteter ud over hele byen Berlin og også, i event-form, gennem året.
“IFA skal være en helårlig platform for innovation”, sagde Leif-Erik Lindner.
IFA momenter
IFA fejrer naturligvis sin 100 års fødselsdag med et tilbageblik. Det sker dels i en tech-udstilling på messen, dels i markedsføring rundt om i den tyske hovedstad.
Af særlige momenter fremhæver IFA:
1. 1930, da Albert Einstein åbnede IFA-messen med en kort tale: “Når I lytter til radioen, husk hvordan forbrugerne fik dette vidunderlige værktøj i hænderne. Oprindelsen til al teknologisk innovation er den guddommelige nysgerrighed ,det legende instinkt og den kreative fantasi, som den tænkende og arbejdende forsker besidder …”.
2. Den globale introduktion af farve-TV i 1967. Daværende overborgmester i Berlin, Willy Brandt, spåede korrekt: “Farvefjernsynet er kommet – og det vil ikke for evigt forblive et luksusprodukt. Det vil være for alle”.
3. Integrationen af hvidevare-branchen i IFA messen i 2008. Specifikke hvidevaremesser, bl. a. i Paris, var ophørt og branchen manglede et samlingspunkt, samtidig med at IFA-messen havde plads til nye brancher. I dag udgør hvidevarer og elektriske husholdningsapparater op imod halvdelen af IFA-messen.
Læs også....
Tre kinesiske forretningsfolk troppede tirsdag op på Powers hovedkontor i Glostrup, hvor de troede, de havde aftalt et møde med elektronikkædens direktør, Jesper Boysen. Det var den foreløbige kulmination på et omfattende identitetstyveri, hvor en mand har udgivet sig for at være Powers direktør – og bestilt tusindvis af varer i Kina.
IFA fylder 100 og tech-messen er i live. Måske kunne messen næste år gå et spadestik dybere.
At gøre den ny kunde til stamkunde er drømmen for producenter og forhandlere. Men det er svært ...
På årets IFA-messe præsenterede TCL et udvidet produktsortiment, som er designet til at revolutionere hjemmeunderholdning. Blandt andet i kraft af et nyt samarbejde med Bang & Olufsen.
Danske Thermex er på IFA for første gang - og er "pretty geeky" omkring luftudskiftning.
Fynske Ztove debuterer på IFA med en produktnyhed, en kogebog og en vision om madlavning ved præcis temperatur.
Samsung indtog i dag scenen ved IFA for at sprede budskabet om "AI for alle." Visionen er at demokratisere AI ved at gøre den tilgængelig, så flere mennesker får glæde af teknologien.
Enkle hvidevarer kan give noget af den klarhed, forbrugerne efterspørger.