15. marts 2021  |   Politik  |   Opinion

Ind i komfortzonen

Fremtiden ser lys ud for hvidevare- og elektronikmarkedet. Forbrugernes nye vaner er kommet for at blive.

Opinion
15. marts 2021  |   af Henrik Egede

Pandemien har skabt et ”crazy” marked for hvidevarer og elektronik. Et marked med vækstrater i 2020 på 7,5 % for hårde hvidevarer og 18 % for små elektriske husholdningsapparater.

Vi holder os hjemme. Vi har disponible midler. Vi laver god mad og kaffe som aldrig før.

Derfor har branchen oplevet en kæmpe succes – på en trist samfundsmæssig baggrund.

Men hvad med markedet efter pandemien? Hvordan vil vi som forbrugere opføre os, når pandemien ikke længere sætter hele dagsordenen for vores hverdag?

Naturligvis kan ingen her give det sande og fuldstændige svar. Vil vaccinerne med et trylleslag bevirke, at vi vender tilbage til den hverdag, vi kendte før covid-19? Vil vores adfærd og forbrug igen ligne det, vi var vant til?

Næppe.

Mon ikke covid-19 og andre virusser vil være blandt os i lang tid fremover – og præge os?

Konkret må man forvente, at fx markedet for sundhedselektronik vil eksplodere. Mon ikke også nogle af vores nye vaner med hjemmearbejde og virtuelle møder er kommet for at blive? Mon ikke forholdet mellem hjem og arbejdsplads er grundlæggende forskudt – i retning af hjemmet? Mon ikke vores rejsemønstre i en årrække ændres i retning af det mere beskedne? Og mon ikke vi ønsker samme kvalitet og komfort derhjemme som på jobbet, hotellet og restauranten?

Hvis vi det sidste års tid har levet ”uden for komfortzonen”, kommer vi måske nu til at søge længere ”ind i komfortzonen”.

I det perspektiv ser den nærmeste fremtid for hvidevare- og elektronikmarkedet unægtelig lys ud.

“Men hvad med markedet efter pandemien? Vil vores adfærd og forbrug igen ligne det, vi var vant til?. Næppe”.

“Konkret må man forvente, markedet for sundhedselektronik vil eksplodere”.

covid-19 | henrik egede
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Uden IFA
IFA-messen i Berlin har siden 2008 været samlingspunkt for den danske og den internationale branche for hårde hvidevarer og små elektriske husholdningsapparter.

Forskel på produkter og folk
Produkter og forbrugsmønster har udviklet sig i pandemi-tiden

Bæredygtigt – mere end energimærker
Henrik Egede Rasmussen: "Vi skal passe på kloden og dens ressourcer. Hvis alle forbrugte som danskere, ville vi have brug for mellem 3 og 4 jordkloder. Så meget trækker vi på ressourcerne. "


Annonce
Annonce
Annonce