12. marts 2024  |   Branchenyt  |   Marked

Januar 2024 var positiv  

For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Marked
12. marts 2024  |   af Henrik Egede

I januar 2024 steg afsætningen af hvidevarer med en enkelt procent i forhold til januar 2023 – og afsætningen af små elektriske husholdningsapparater steg 3% målt mod samme periode i fjor. Afsætningen af TV-skærme er – ifølge GfK – ligeledes gået frem med en enkelt procent i januar 2024, mens salget af soundbars er vigende i forhold til januar 2023. 

Dermed følger salget den positive tendens, GfK allerede varslede i slutningen af 2023. Den svagt positive tendens passer med, at forbrugernes forventninger ifølge Danmarks Statistik er på vej tilbage i positiv.

APPLiA vil følge markedsudviklingen i årets løb.

applia | forbrugeradfærd | hvidevarer | januar 2024 | markedsdata | markedsudvikling | salg
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.


Annonce
Annonce