Ny forskning peger på, at fremtidens husholdningsapparater får funktioner og designelementer, som stimulerer vores lykkefølelse. En støvsuger kan nemlig gøre dig lige så glad som en teateroplevelse.
Hidtil har forskere opdelt forbruget i to hovedgrupper: Oplevelseskøbet er det, der giver dig glæde – hvad enten du forkæler dig selv med en koncertbillet eller en luksusmiddag. Og så det materielle køb, som opfylder et praktisk behov og derfor mere appellerer til din fornuft.
Men ny forskning tyder på, at disse grænser er ved at blive ophævet, så købet af fx husholdningsapparater kan aktivere den samme lykkefølelse som købet af oplevelser.
Lektor Georgios Halkias fra Institut for Afsætningsøkonomi ved CBS har, sammen med professor Flora Kokkinaki og adjunkt Sofia Kousi, gennemført fem delstudier i vesteuropæiske lande. Via kvantitative og kvalitative interviews når forskerne frem til deres overraskende konklusion, som er publiceret i det internationale tidsskrift Psychology & Marketing.
Forbrugere køber glæde
Som de tre forskere skriver, vil forbrugerne gerne føle glæde, og den tilstand kan opnås via produkter, der skiller sig ud og skaber et særligt bånd til køberen. Det kan fx være en støvsuger i et særligt design.
– Vi spurgte folk, hvilke køb, de kunne huske, og hvad der havde gjort dem glade. Svarene overraskede os, for vi har hidtil haft en funktionel tilgang til hverdagsprodukter som støvsugere, kaffekopper og t-shirts. Men nu køber vi ikke længere kun af praktiske grunde. Og selv en støvsuger med et monogram kan frembringe glæde, fortæller Georgios Halkias og uddyber:
– Brugen af unikke eller ukonventionelle designs eller livlige farver, klistermærker, personlige badges og citatprint kan øge glæden ved produktet. Selve ideen kender vi jo allerede fra varer til børn, hvor en tandbørste kan være udformet som en girafs hals for at gøre det sjovt for barnet at bruge den.
Han understreger, at ikke mindst marketingfolk skal være opmærksomme på, at materielle køb i stigende grad handler om at føle glæde:
– Grænserne mellem køb af oplevelser og materielle varer bliver mere flydende. Kedelige produkter vil ændre sig og blive mere personlige.
forbrugeradfærd | markedsføring | megatrendsLæs også....
KitchenAid har netop afsløret, at ”Årets Farve” er smørgul. Eller som det hedder på nudansk: Butter.
Samsung styrker og udvider sin AI-strategi for at skabe bedre brugeroplevelser i hverdagen. Visionen udfoldes på den netop åbnede CES-messe i Las Vegas.
Kunstig intelligens bliver et gennemgående tema, når CES 2025 samler tech-branchen i Las Vegas fra 7. til 10. januar.
Tre kinesiske forretningsfolk troppede tirsdag op på Powers hovedkontor i Glostrup, hvor de troede, de havde aftalt et møde med elektronikkædens direktør, Jesper Boysen. Det var den foreløbige kulmination på et omfattende identitetstyveri, hvor en mand har udgivet sig for at være Powers direktør – og bestilt tusindvis af varer i Kina.
IFA fylder 100 og tech-messen er i live. Måske kunne messen næste år gå et spadestik dybere.
At gøre den ny kunde til stamkunde er drømmen for producenter og forhandlere. Men det er svært ...
På årets IFA-messe præsenterede TCL et udvidet produktsortiment, som er designet til at revolutionere hjemmeunderholdning. Blandt andet i kraft af et nyt samarbejde med Bang & Olufsen.
Danske Thermex er på IFA for første gang - og er "pretty geeky" omkring luftudskiftning.
Fynske Ztove debuterer på IFA med en produktnyhed, en kogebog og en vision om madlavning ved præcis temperatur.