20. september 2023  |   Trends

Kan en støvsuger gøre dig lykkelig?

Ny forskning peger på, at fremtidens husholdningsapparater får funktioner og designelementer, som stimulerer vores lykkefølelse. En støvsuger kan nemlig gøre dig lige så glad som en teateroplevelse.

Trends
20. september 2023  |   af Søren Bang Hansen

Hidtil har forskere opdelt forbruget i to hovedgrupper: Oplevelseskøbet er det, der giver dig glæde – hvad enten du forkæler dig selv med en koncertbillet eller en luksusmiddag. Og så det materielle køb, som opfylder et praktisk behov og derfor mere appellerer til din fornuft.

Men ny forskning tyder på, at disse grænser er ved at blive ophævet, så købet af fx husholdningsapparater kan aktivere den samme lykkefølelse som købet af oplevelser.

Lektor Georgios Halkias fra Institut for Afsætningsøkonomi ved CBS har, sammen med professor Flora Kokkinaki og adjunkt Sofia Kousi, gennemført fem delstudier i vesteuropæiske lande. Via kvantitative og kvalitative interviews når forskerne frem til deres overraskende konklusion, som er publiceret i det internationale tidsskrift Psychology & Marketing.

Forbrugere køber glæde

Som de tre forskere skriver, vil forbrugerne gerne føle glæde, og den tilstand kan opnås via produkter, der skiller sig ud og skaber et særligt bånd til køberen. Det kan fx være en støvsuger i et særligt design.

– Vi spurgte folk, hvilke køb, de kunne huske, og hvad der havde gjort dem glade. Svarene overraskede os, for vi har hidtil haft en funktionel tilgang til hverdagsprodukter som støvsugere, kaffekopper og t-shirts. Men nu køber vi ikke længere kun af praktiske grunde. Og selv en støvsuger med et monogram kan frembringe glæde, fortæller Georgios Halkias og uddyber:

– Brugen af unikke eller ukonventionelle designs eller livlige farver, klistermærker, personlige badges og citatprint kan øge glæden ved produktet. Selve ideen kender vi jo allerede fra varer til børn, hvor en tandbørste kan være udformet som en girafs hals for at gøre det sjovt for barnet at bruge den.

Han understreger, at ikke mindst marketingfolk skal være opmærksomme på, at materielle køb i stigende grad handler om at føle glæde:

– Grænserne mellem køb af oplevelser og materielle varer bliver mere flydende. Kedelige produkter vil ændre sig og blive mere personlige.

forbrugeradfærd | markedsføring | megatrends
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Om glas, opvaskemaskiner – og kampen mod glaspest
Dansk historiker arbejder på en ph.d., der belyser det komplekse samspil i udviklingen af glas og opvaskemaskiner.

Nyt liv til gamle køkkenelementer
Som landets første lancerer OK Køkkenrenovering et nyt cirkulært koncept, hvor gamle køkkenelementer indsamles og omdannes til nye. På den måde kan træets levetid forlænges med op til 88 år.

En hvidevareveteran fortæller…
66-årige Johnny Juul-Hansen har været i branchen siden 1974. Her er hans personlige beretning om nogle af de største omvæltninger, han har oplevet gennem årene.

Tema: 1974
Tag med på en tidsrejse til hvidevarerens (og forbruger-elektronikkens) Danmark for 50 år siden - med afsæt i sider fra datidens Hvidvare-Nyt.

Samsung: styr med apps
Det digitale hjem styres af apps - for on-boarding af nye produkter, for energiforbrug og for at slukke produkterne.

Ikke alle har 
Energiforbrug har social slagside. 42% af europæiske forbrugere ejer ikke en opvaskemaskine - og det er både en social udfordring og en udfordring for klimaet.

Gør mindre, lev mere …
Intelligente hvidevarer skal fjerne rutinearbejde. Det var essensen bag Samsungs lancering af Bespoke AI 3. april 2024.

65 år med frisk luft
Thermex er noget så sjældent som en dansk, familieejet hvidevareproducent – med godt 65 år på bagen. Hvidvarenyt besøgte virksomheden for at opklare, hvordan man har formået at holde sig lige så frisk som den luft, man leverer.

Emhætten kan redde dit helbred
En ny dansk rapport dokumenterer, at emhætten er et effektivt værn mod farlig partikelforurening fra madlavning.

Indeklima truer vores sundhed
Mange lever med et indeklima, der skaber unødig sygdom. "Indeklimakrisen" kan løses gennem bedre vaner.

De unge ønsker sig elektronik i kærlighedsgave
Den 14. februar er valentinsdag, og mange danskere har taget den romantiske mærkedag til sig. Men traditionen med altid at give blomster og smykker er under forandring. Især de yngre generationer ser også elektronik som en romantisk kærlighedserklæring.


Annonce
Annonce
Annonce