1. marts 2022  |   Branchenyt  |   Marked

KitchenAid tager styringen

Den amerikanske producent vil tæt på partnere og forbrugere på det danske marked.

Marked
1. marts 2022  |   af Henrik Egede

Ikonisk er et af tidens slidte ord. Der er snart ikke den genstand i verden, det sted eller den person, der ikke før eller siden får prædikatet ”ikonisk”.

Alligevel findes der produkter – også i branchen for elektriske husholdningsapparater – der er mere ikoniske end andre. KitchenAids standmixer Model K, introduceret under den økonomiske depression i 1930’erne, er et sådant produkt: anerkendt, højt profileret og efterlignet af mange.

Med sit genkendelige design er amerikanske KitchenAid for mange forbrugere indbegrebet af elektriske køkkenapparater. Disse apparater stikker fortsat ud på et marked præget af mange års uafbrudt vækst, hvor talrige producenter kappes om forbrugernes gunst.

På egne ben i Danmark

Fra og med 2022 stikker KitchenAid også ud rent organisatorisk. Beslutningen er truffet i selskabets EMEA-hovedkontor i Bruxelles – og bliver nu en realitet i Danmark også. KitchenAid vil stå på egne ben igen, i tæt kontakt med samarbejdspartnere og med så direkte kontakt med forbrugerne som muligt.

Beslutningen er i løbet af 2021 implementeret i de øvrige nordiske lande, og nu kommer turen til Danmark.

– Vi ændrer forretningsmodellen for at komme tættere på vores samarbejdspartnere – og dermed også slutkunderne, siger svenske Cecilia Liss, der siden 2016 har haft ansvaret for den nordiske afdeling af KitchenAid.

Tættere samarbejde

Her bliver tale om et tættere samarbejde med færre partnere – og mere fokus på produktet hos den enkelte. Den ny organisering skyldes ikke, at de tidligere distributører ikke gjorde det godt.

– Vi har lagt vægt på en god afsked med dem, der ikke sælger vores produkter mere. Og på en tæt dialog med de forhandlere, der fremover er vores samarbejdspartnere. Vi ønsker mere fokus og mere tæt viden om markederne, siger Cecilia Liss.

Til at køre landevejene tynde i Danmark har KitchenAid siden 1. april 2021 haft Lisbeth Hagen ansa, der med en fortid i andre amerikanske koncerner er både salgschef og ”blæksprutte” for KitchenAid på det danske marked. Lisbeth Hagens opgave er at starte den ny organisering op – og så er det planen, at ”staben i Danmark skal udvides”, som Cecilia Liss siger.

Lisbeth Hagen er både salgschef og ”blæksprutte” for KitchenAid i Danmark.
Lisbeth Hagen er både salgschef og ”blæksprutte” for KitchenAid i Danmark.

Produkter, der holder

KitchenAid, som i dag er 100 % ejet af Whirlpool, har ifølge Cecilia Liss klaret sig fint gennem pandemien.

– Jeg tror, vi rammer noget i tiden, når vi tilbyder forbrugerne kvalitet, udskiftelige dele og lange brugslevetider. Forbrugerne vil have produkter, som holder. Og de er villige til at investere lidt mere i det, hvis de er overbeviste om, at holdbarheden er længere, siger Cecilia Liss.

– Vores standmixer er over 100 år gammel, og der produceres fortsat køkkenmaskiner på fabrikken i Greenville

– Ohio, USA. Tilbehør til gamle og nye maskiner kan bruges uafhængig af hinanden, hvilket sikrer en lang brugslevetid. Forbrugerne ønsker produkter med udskiftelige dele, og det har vi, siger Cecilia Liss.

Små elektriske husholdningsapparater har solgt godt under pandemien, hvor forbrugerne har tilbragt mere tid i hjemmet. Danskerne har blandt andet fået godt gang i hjemmebageriet.

– Forbrugerne har virkelig fået øjnene op for vores store 6,9 liters røremaskine med kraftig motor. Corona-tiden har givet øget lyst til at prøve kræfter med brødbagning, siger Lisbeth Hagen.

Blendere i 2022

KitchnAid har i 2022 forhåbning om et øget salg af blendere, hvor netop porteføljen af relevant tilbehør spiller en stor rolle i sortimentet.

–Vi kommer ud med flere produktnyheder, især omkring tilbehør, lover Cecilia Liss.

Endelig er der netop kommet en række trådløse produkter på markeder, som den amerikanske virksomhed venter sig meget af (se boksen).

KitchenAid har i forbindelse med den nye organisering valgt at være medlem af APPLiA Danmark fra 2022, så fremover vil nyhederne fra det gamle varemærke kunne følges her i bladet.

Den nye Cordless-serie omfatter både en håndmixer, minihakker og stavblender. Og ikke et kabel i sigte.

Uden ledning

KitchenAid har senest lanceret Cordless-serien. De ledningsfri køkkenapparater giver dig al den kraft, du forventer, uden at du behøver lede efter en stikkontakt. Med den ledningsfri minihakker, stavblender og håndmixer kan du skabe mirakler hvor som helst på alle de måder, du ønsker. Helt uden kabler.

Kan du se, hvad der mangler på dette billede? Korrekt: Den nye håndmixer fra KitchenAid har cuttet kablet.

103 års erfaring

KitchenAid blev stiftet i 1919 med det formål at producere standmixere. Den første model hed H5, menModel K fra 1930’erne satte en standard, der kom til at definere produktgruppen helt frem til i dag. Designet, udført af Egmont Arens, er varemærkebeskyttet. Tilbehør til Model K kan fortsat bruges sammen med dagens produkter! KitchenAid ejes i dag 100 % af Whirlpool, der markedsfører selskabets hårde hvidevarer, mens KitchenAid selv tager sig af de små elektriske husholdningsapparater.

Den oprindelige ”Model K”. Tilbehøret herfra virker også med nye modeller.
Lige her kan man vist godt bruge det ellers forslidte udtryk ”ikonisk”…
applia | cecilia liss | kitchenaid | lisbeth hagen | whirlpool
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2022 blev næstbedste år nogensinde
Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.

All About Me
Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK

Flere heste at spille på
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater er kommet gennem skiftende konjunkturer og corona med skindet på næsen.

2022 – bedre end 2020!
2022 blev trods krig og krise næstbedste år nogen sinde for salg af hvidevarer.

Black Friday blev ikke så sort endda
Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.

Forbrugerne: holdbarhed vigtigst
Produktet skal holde længe - og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette - og vil have en at tale personligt med ved køb.

“Smart” er folkeeje
De fleste kender i dag til smart-funktionalitet - og de færreste er villige til at betale ekstra for det.

Nilfisk fastholder vækst
I andet kvartal af 2022 øgede Nilfisk omsætningen, og sidst i kvartalet var ordreindgangen den højeste nogensinde.

IFA igen
Ready, steady, show! Efter to års pause er IFA tilbage igen.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Markedet har lagt sig – og dog…
Afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparter har i første kvartal af 2022 igen lagt sig på et mere normalt niveau i forhold til rekordåret 2021.