Den amerikanske producent vil tæt på partnere og forbrugere på det danske marked.
Ikonisk er et af tidens slidte ord. Der er snart ikke den genstand i verden, det sted eller den person, der ikke før eller siden får prædikatet ”ikonisk”.
Alligevel findes der produkter – også i branchen for elektriske husholdningsapparater – der er mere ikoniske end andre. KitchenAids standmixer Model K, introduceret under den økonomiske depression i 1930’erne, er et sådant produkt: anerkendt, højt profileret og efterlignet af mange.
Med sit genkendelige design er amerikanske KitchenAid for mange forbrugere indbegrebet af elektriske køkkenapparater. Disse apparater stikker fortsat ud på et marked præget af mange års uafbrudt vækst, hvor talrige producenter kappes om forbrugernes gunst.
På egne ben i Danmark
Fra og med 2022 stikker KitchenAid også ud rent organisatorisk. Beslutningen er truffet i selskabets EMEA-hovedkontor i Bruxelles – og bliver nu en realitet i Danmark også. KitchenAid vil stå på egne ben igen, i tæt kontakt med samarbejdspartnere og med så direkte kontakt med forbrugerne som muligt.
Beslutningen er i løbet af 2021 implementeret i de øvrige nordiske lande, og nu kommer turen til Danmark.
– Vi ændrer forretningsmodellen for at komme tættere på vores samarbejdspartnere – og dermed også slutkunderne, siger svenske Cecilia Liss, der siden 2016 har haft ansvaret for den nordiske afdeling af KitchenAid.
Tættere samarbejde
Her bliver tale om et tættere samarbejde med færre partnere – og mere fokus på produktet hos den enkelte. Den ny organisering skyldes ikke, at de tidligere distributører ikke gjorde det godt.
– Vi har lagt vægt på en god afsked med dem, der ikke sælger vores produkter mere. Og på en tæt dialog med de forhandlere, der fremover er vores samarbejdspartnere. Vi ønsker mere fokus og mere tæt viden om markederne, siger Cecilia Liss.
Til at køre landevejene tynde i Danmark har KitchenAid siden 1. april 2021 haft Lisbeth Hagen ansa, der med en fortid i andre amerikanske koncerner er både salgschef og ”blæksprutte” for KitchenAid på det danske marked. Lisbeth Hagens opgave er at starte den ny organisering op – og så er det planen, at ”staben i Danmark skal udvides”, som Cecilia Liss siger.

Produkter, der holder
KitchenAid, som i dag er 100 % ejet af Whirlpool, har ifølge Cecilia Liss klaret sig fint gennem pandemien.
– Jeg tror, vi rammer noget i tiden, når vi tilbyder forbrugerne kvalitet, udskiftelige dele og lange brugslevetider. Forbrugerne vil have produkter, som holder. Og de er villige til at investere lidt mere i det, hvis de er overbeviste om, at holdbarheden er længere, siger Cecilia Liss.
– Vores standmixer er over 100 år gammel, og der produceres fortsat køkkenmaskiner på fabrikken i Greenville
– Ohio, USA. Tilbehør til gamle og nye maskiner kan bruges uafhængig af hinanden, hvilket sikrer en lang brugslevetid. Forbrugerne ønsker produkter med udskiftelige dele, og det har vi, siger Cecilia Liss.
Små elektriske husholdningsapparater har solgt godt under pandemien, hvor forbrugerne har tilbragt mere tid i hjemmet. Danskerne har blandt andet fået godt gang i hjemmebageriet.
– Forbrugerne har virkelig fået øjnene op for vores store 6,9 liters røremaskine med kraftig motor. Corona-tiden har givet øget lyst til at prøve kræfter med brødbagning, siger Lisbeth Hagen.
Blendere i 2022
KitchnAid har i 2022 forhåbning om et øget salg af blendere, hvor netop porteføljen af relevant tilbehør spiller en stor rolle i sortimentet.
–Vi kommer ud med flere produktnyheder, især omkring tilbehør, lover Cecilia Liss.
Endelig er der netop kommet en række trådløse produkter på markeder, som den amerikanske virksomhed venter sig meget af (se boksen).
KitchenAid har i forbindelse med den nye organisering valgt at være medlem af APPLiA Danmark fra 2022, så fremover vil nyhederne fra det gamle varemærke kunne følges her i bladet.

Uden ledning
KitchenAid har senest lanceret Cordless-serien. De ledningsfri køkkenapparater giver dig al den kraft, du forventer, uden at du behøver lede efter en stikkontakt. Med den ledningsfri minihakker, stavblender og håndmixer kan du skabe mirakler hvor som helst på alle de måder, du ønsker. Helt uden kabler.

103 års erfaring
KitchenAid blev stiftet i 1919 med det formål at producere standmixere. Den første model hed H5, menModel K fra 1930’erne satte en standard, der kom til at definere produktgruppen helt frem til i dag. Designet, udført af Egmont Arens, er varemærkebeskyttet. Tilbehør til Model K kan fortsat bruges sammen med dagens produkter! KitchenAid ejes i dag 100 % af Whirlpool, der markedsfører selskabets hårde hvidevarer, mens KitchenAid selv tager sig af de små elektriske husholdningsapparater.


Læs også....
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.
Den grønlandske forbruger er tålmodig. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er da også "business as unusual".
Trods generel afmatning har Hvidt & Frit vundet markedsandele, og kædedirektør Jørgen Højlund glæder sig over endnu et flot regnskab.
2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.
Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.
Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK