13. december 2021  |   Klima og politik  |   Bæredygtighed

Klima: unge vil selv

Electrolux spurgte 14.000 unge verden over om deres vurdering af fremtidens bæredygtige livsstil.

Bæredygtighed
13. december 2021  |   af Henrik Egede

2021 er ved at slutte. En af årets de mest interessante undersøgelser i stod svenske Electrolux for. Virksomheden spurgte 14.000 unge verden over om deres vurdering af fremtidens bæredygtige livsstil.

Svaret er klart. De unge tror IKKE, at de etablerede/ældre kan løse klimaudfordringerne. 43% af de unge regner med, de selv kan løse klimakrisen. De regner med, de selv, forskere og influencere, vil føre udviklingen fremad. Kun en af ti har tillid til, at de nuværende politikere og den nuværende industri kan løse udfordringerne.

En kæmpe mistillidserklæring! De unges synspunkter vil sætte agendaen for 2022  – også for hvidevare- og elektronikproducenterne. 

Industrien har trods mange anstrengelser endnu ikke kommunikeret det bæredygtige budskab godt nok. De unge har ikke hørt det. Det hele er nuanceret: der ER allerede i årtier høstet store bæredygtige gevinster alene gennem hjemmets hvidevarer elektronik.  

Energiforbruget i hvidevarer er sænket til en fjerdel af, hvad det var, da energimærkerne blev introduceret. En opvaskemaskine, rigtig anvendt, bruger 1/10 af den vandmængde, der kræves ved opvask i hånden. Producentansvaret virker – der genanvendes dagligt millioner af tons komponenter og råvarer i Europa. Det suppleres, i Danmark, med sorteringscentre, der markant skal løfte genbruget. 

2022 er tid til bedre dialog og kommunikation. Og tid til, at politikerne skærper tilsynet med den industrielle bæredygtighed og håndhæver lovgivningen. Bæredygtighed er ikke kun åer, frøer og vandløb. Det handler også om elektronik.   

God jul og godt nytår til alle!

bæredygtighed | energiforbrug | klimakrisen
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Hildebrandts helikopter
På APPLiA-dagen udfordrede Steen Hildebrandt branchen med et skarpt fokus på vores fælles ansvar for klodens tilstand.

Dialog med de unge
APPLiA Europe har fået ny, meget klimabevidst formand.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Butikskæder satser på bæredygtighed
Power udvider snart RePower-konceptet med en stor butiksafdeling for genbrugte varer. Også Elgiganten arbejder på at skabe øget opmærksomhed om en bred vifte af bæredygtige tiltag.

Lang levetid er den ultimative bæredygtighed
Mieles produkter har altid været anerkendt for deres kvalitet og lange holdbarhed.

Produktpas
Hvordan ser verden så ud i slutningen af 2020'erne?

Elektronik: nye genbrugscentre sparker døren ind
Elretur investerer i to nye centre, der skal sikre øget genbrug af hvidevarer og elektronik.

Ansvarligt forbrug til debat
Vi gør ét – og vil gerne noget andet. Det er udfordringen for Danmark ved 2020’ernes start

Bæredygtigt – mere end energimærker
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater har praktiseret bæredygtighed længe før Gro Harlem Brundtland og FN lancerede ordet.

Electrolux sætter klimamål
Electrolux vil være klimaneutral i leverandørkæden - og sætter klimamål for cheferne.

Bæredygtighed – fra produktion til genanvendelse
De seneste år er begrebet bæredygtighed blevet en vigtig del af den offentlige debat i takt med, at der er kommet en øget bevidsthed om, at klodens ressourcer er begrænsede. Men hvad er bæredygtighed egentlig?