15. november 2023  |   Trends  |   Hvidevarer og Kunstig Intelligens  |   Branchenyt  |   Personer

Kunstig intelligens – plus menneskelig fornuft

Kunstig intelligens bringer store gevinster, men vi skal huske, at teknologien netop er kunstig – og ikke nær så menneskelig, som den ofte kan fremstå, lyder budskabet fra Claus Holm, der er direktør for Samsung i Danmark.

Personer
15. november 2023  |   af Søren Bang Hansen

Du mener, at vores tilgang til kunstig intelligens er for unuanceret?

Vi italesætter AI på mange forskellige måder, men jo altid ud fra en personlig holdning. Når vi prøver at gøre AI personlig ved at give den navne, der skal lyde, som om, det er ens bedste ven, så bliver det lidt unuanceret. Det er ikke for at hænge nogen ud, men Alexa lyder jo som en god ven af familien. Den bliver et ekstra familiemedlem. Det er der, man skal huske sin sunde fornuft. Altså: AI har jo ikke følelser og empati.

Men produkterne bliver jo hele tiden mere menneskeagtige. Er det ikke en udfordring?

Det kommer an på, hvordan man bruger dem. Med mange ting er det super positivt. Jeg læste en artikel om et forældrepar, der gav deres søn sådan en Googlehøjttaler, som han kunne spørge, mens han lavede lektier. Nogle gange lød det som en hel samtale, der kørte derinde. Så længe de data er rigtige, som hvordan man tager kvadratroden af et tal, så kan den assistent give en god forklaring, og det er jo virkelig godt. Det kan hjælpe.

Hvad er så problemet?

Hvis vi slår hjernen fra og lader AI foreslå, hvad der er bedst for os. Lad os sige, du har en app på mobilkameraet, og når du går nede i supermarkedet, kan den scanne produkterne og fortælle, hvad der er sundest for dig at spise. Hvis jeg nu havde adgang til den app, så havde jeg måske fortalt den, at jeg producerer æbler. På den måde vil du kunne ændre en adfærd, selv om det ikke nødvendigvis er korrekt.

Du kan sammenligne det med de algoritmer, der bruges på Tiktok. Vi ved reelt ikke, hvad algoritmen leder efter, når den aflæser vores brugermønstre. Men den prøver forskellige ting af på os, og når den så finder ud af, at ham her er meget interesseret i hunde, der danser, så får han flere af dem på videoerne. Så er han nok også hundeejer, og så kan vi servere reklamer for hundefoder. Det er den måde, de gør det på. Man arbejder med folks hjerner.

Stoler vi for meget på de automatiske AI-værktøjer?

Ja, bare fordi man får AI til alting, fratager det os ikke fra at forholde os kritisk. Vi taler altid om, at hele verden bliver nemmere med AI, men det giver os altså også nogle forpligtelser. Jeg mener ikke, at AI tager over, at vi bliver slaver og alt det der. Det tror jeg slet ikke. Men god gammeldags sund fornuft skal vi ikke glemme.

Når det er sagt, er jeg stor fortaler for AI. Teknologien bringer os landvindinger, og den gør jo allerede mange ting nemmere, både i virksomheder og i hjemmene.

– AI har ikke empati, så empati skal stadig komme fra mennesker. Det er vigtigt, at vi
ikke glemmer det, siger Claus Holm, direktør for Samsung i Danmark.

Kan du nævne nogle eksempler på, hvordan I senest har integreret AI i jeres produkter?

Gennem nogle år har vi lagt mere AI ind i vores mobiltelefoner, så kameraet kan hjælpe dig med at tage et billede med optimale indstillinger. Det bliver hele tiden bedre. Man kan også sætte hændelsesforløb op, når telefonen kommer hjem, så døren låses op, lyset tændes, og gardinerne rulles op, eller hvad man nu har brug for. Og så har vi i vores ovne introduceret det her med, at et kamera holder øje med tilberedningen og kan give en advarsel, når maden er færdig. Udover det har vores tv en billedbehandlingsprocessor, der fx opdager, når du ser en fodboldkamp – og optimerer billedet derefter.

På CES-messen i 2021 gav Samsung et smugkig på, hvordan fremtidens kunstigt intelligente robotter kan gå til hånde i hjemmet. Vi så fx en robot, der med sin mekaniske arm fylder opvaskemaskinen og skænker rødvin. Er det stadig visionen?

Vi viste, hvad vi arbejder med, og hvor vi skal hen. Det er jo ikke det færdige produkt, men et forsøg på at finde ud af, hvordan vi kan aflaste nogle af de her hverdagsopgaver. Det er måske nemmere at få en robot til at fylde opvaskeren end at få sin teenager til det! Så den udvikling vil være kærkommen. I Samsung bruger vi rigtig meget krudt på at se fremad og udvikle den teknologi, der kommer om to, om fem og om ti år. Og nogle gange viser vi noget af det her – som et smutkig på, hvad vi arbejder med.

Handler det om at finde en mere praktisk tilgang til AI-teknologien?

Vi skal som individer finde ud af, hvad vi vil bruge AI til. Hvordan kan det gøre mit liv nemmere og bedre? For mig kan det være en robot, der fylder og tømmer opvaskeren. For dig kan det være en AI, der skriver dine artikler for dig. Vi har hver vores ting, der kunne være smarte. Også for at få mere tid til os selv i den hektiske verden, vi lever i. Her kan AI bidrage med rigtig mange positive ting. Men vi er jo forskellige.

Hvad er din egen drømme-AI?

For mig er det… Ja, jeg er lidt teknisk interesseret, så det kunne være lidt som med Chat-GPT: Man læser en artikel om et eller andet, man gerne vil vide mere om. Fortæl mig så noget mere – ud fra et kendskab til mine præferencer til, hvor teknisk det skal være. Giv mig så et skriv, som er superrelevant for netop mig.

Nogle tror, at jeg er negativ over for AI. Det er jeg slet ikke. Jeg er stor fortaler for det. Men vi skal bruge det rigtigt – og ikke prøve at tilegne det egenskaber, det ikke har. AI har ikke empati, så empati skal stadig komme fra mennesker. Det er vigtigt, at vi ikke glemmer det.

Fremtiden inden for kunstigt intelligente hvidevarer og husholdningsapparater ser sådan her ud. I hvert fald når den kunstige intelligens (DALL-E fra OpenAI) selv svinger penslen.
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Gør mindre, lev mere …
Intelligente hvidevarer skal fjerne rutinearbejde. Det var essensen bag Samsungs lancering af Bespoke AI 3. april 2024.

Claus Larsen i APPLiAs bestyrelse 
Søren Rye, Mieles tidligere nordiske og baltiske direktør, har søgt nye græsgange i USA og Mexico, hvilket medfører en rokade i APPLiA Danmarks bestyrelse.

APPLiA på Sydpolen
APPLiA Europes formand, Hakan Bulgurlu fra Beko/Arcelik, tilbragte december 2023 med at blive den første tyrkiske person, der nåede Sydpolen.

Ny salgschef i Thermex
Dennis Morild er tilbage i Danmark som ny salgschef for Thermex Scandinavia.

Smeg Nordic styrker sit salgsteam i Danmark
Smeg Nordic har for nylig styrket sit salgsteam i Danmark ved at byde den erfarne sælger Thomas Mogensen velkommen om bord. Thomas vil spille en nøglerolle i at fremme Smegs voksende tilstedeværelse på markedet og styrke virksomhedens relationer med kunder og forhandlere i Danmark.

Hvorfor hitter produkter i raketfart?
Hvordan kan det være, at nogle produkter pludselig bliver trendy? Kan succesen forudsiges – og hvad bliver det næste store? Vi spurgte fremtidsforsker Anne-Marie Dahl fra Futuria.

Bjarne opfandt opvasketabs
Der er ting, som mennesker over hele verden genkender og bruger uden at skænke det en tanke. For eksempel opvasketabs. Den lille vaskebrik blev opfundet af Bjarne Skindhøj i den østjyske by Hammel tilbage i 1986. Her er historien. AF METTE GRITH SØRENSEN. JOURNALIST, JFM

Grundig – ny distriktschef
Grundig - ny distriktschef i Midt- og Nordjylland

Morten Liengaard: 25 år i BSH
Administrerende direktør i BSH Hvide-varer A/S, Morten Liengaard, kan 1. november 2021 fejre 25 års jubilæum hos den tyske producent.

Ny formand for APPLiA
Guillaume Lasnier fra Groupe SEB er ny formand for APPLiA Danmark

Miele Danmark: direktørskifte
Direktør-rokade i Miele.


Annonce
Annonce