Hvad lægger forbrugerne mest vægt på, når hvidevaren skal vælges? Dette spørgsmål er nyt i 2021 – og svarene overrasker måske en smule:
83 % lægger mest vægt på “god kvalitet / lang holdbarhed” – et parameter, der slår både “energimærke / lavt energiforbrug” (77 %) og “prisen” (72 %).
“Design og udseende” spiller en hovedrolle for 42 %, “varemærket” for 41 %.
På samme måde er “god service og rådgivning om produkterne” den vigtigste tillægsydelse for de fleste (66 %) – vigtigere end “mulighed for montering”, “gratis levering” eller “mulighed for fjernelse af gammelt produkt”.
Om det er lockdown og covid-19, der spiller ind, vides ikke, men færre kører på genbrugspladsen med det udtjente produkt. 40 % gør dette mod 46 % før pandemien. Flere får bortskaffet via forhandleren – 36 % nu mod 31 % før.

Læs også....
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.