15. oktober 2021  |   Branchenyt  |   Marked

Kvalitet og rådgivning er vigtigst

Hvad lægger forbrugerne mest vægt på, når hvidevaren skal vælges? Dette spørgsmål er nyt i 2021 – og svarene overrasker måske en smule:

Marked
15. oktober 2021  |   af Henrik Egede

83 % lægger mest vægt på “god kvalitet / lang holdbarhed” – et parameter, der slår både “energimærke / lavt energiforbrug” (77 %) og “prisen” (72 %).

“Design og udseende” spiller en hovedrolle for 42 %, “varemærket” for 41 %.

På samme måde er “god service og rådgivning om produkterne” den vigtigste tillægsydelse for de fleste (66 %) – vigtigere end “mulighed for montering”, “gratis levering” eller “mulighed for fjernelse af gammelt produkt”.

Om det er lockdown og covid-19, der spiller ind, vides ikke, men færre kører på genbrugspladsen med det udtjente produkt. 40 % gør dette mod 46 % før pandemien. Flere får bortskaffet via forhandleren – 36 % nu mod 31 % før.

forbrugeradfærd
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.


Annonce
Annonce
Annonce