15. oktober 2021  |   Branchenyt  |   Marked

Kvalitet og rådgivning er vigtigst

Hvad lægger forbrugerne mest vægt på, når hvidevaren skal vælges? Dette spørgsmål er nyt i 2021 – og svarene overrasker måske en smule:

Marked
15. oktober 2021  |   af Henrik Egede

83 % lægger mest vægt på “god kvalitet / lang holdbarhed” – et parameter, der slår både “energimærke / lavt energiforbrug” (77 %) og “prisen” (72 %).

“Design og udseende” spiller en hovedrolle for 42 %, “varemærket” for 41 %.

På samme måde er “god service og rådgivning om produkterne” den vigtigste tillægsydelse for de fleste (66 %) – vigtigere end “mulighed for montering”, “gratis levering” eller “mulighed for fjernelse af gammelt produkt”.

Om det er lockdown og covid-19, der spiller ind, vides ikke, men færre kører på genbrugspladsen med det udtjente produkt. 40 % gør dette mod 46 % før pandemien. Flere får bortskaffet via forhandleren – 36 % nu mod 31 % før.

forbrugeradfærd
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.


Annonce