Hvad lægger forbrugerne mest vægt på, når hvidevaren skal vælges? Dette spørgsmål er nyt i 2021 – og svarene overrasker måske en smule:
83 % lægger mest vægt på “god kvalitet / lang holdbarhed” – et parameter, der slår både “energimærke / lavt energiforbrug” (77 %) og “prisen” (72 %).
“Design og udseende” spiller en hovedrolle for 42 %, “varemærket” for 41 %.
På samme måde er “god service og rådgivning om produkterne” den vigtigste tillægsydelse for de fleste (66 %) – vigtigere end “mulighed for montering”, “gratis levering” eller “mulighed for fjernelse af gammelt produkt”.
Om det er lockdown og covid-19, der spiller ind, vides ikke, men færre kører på genbrugspladsen med det udtjente produkt. 40 % gør dette mod 46 % før pandemien. Flere får bortskaffet via forhandleren – 36 % nu mod 31 % før.
forbrugeradfærdLæs også....
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.