15. oktober 2021  |   Branchenyt  |   Marked

Loyale mod varemærke og butik

To tredjedele af alle køb foregår i en fysisk butik, som altså stadig er det foretrukne sted at købe hvidevarer.

Marked
15. oktober 2021  |   af Henrik Egede

To tredjedele af alle køb foregår i en fysisk butik, som altså stadig er det foretrukne sted at købe hvidevarer.

Internetkøb har været i stabil fremgang siden 2017, dog kun fra 22 % til nu 25 % af alle køb.

En lille krølle er, at 6 % angiver, de har købt et brugt produkt (af en privatperson, i en butik eller på nettet). Blandt de unge forbrugere (25-35) år er det hele 13 %, som har købt brugt.

Forbrugerne ønsker i stigende grad tryghed ved købet. 42 % angiver at have købt et varemærke, de tidligere har købt, hvilket er væsentligt flere end de 33 %, der svarede det samme i 2019.

Loyaliteten over for salgsstederne er også vokset under pandemien. 45 % angiver at have købt deres hvidevarer et sted, hvor de tidligere har købt – mod bare 38 % i 2019.

forbrugeradfærd
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.

Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.

Årets produkt 2024 
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.

Marked: Fin april 
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.

2025 kan blive vendepunktet
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.

Alfreds anvisninger 
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.

Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!


Annonce
Annonce
Annonce