15. oktober 2021  |   Branchenyt  |   Marked

Loyale mod varemærke og butik

To tredjedele af alle køb foregår i en fysisk butik, som altså stadig er det foretrukne sted at købe hvidevarer.

Marked
15. oktober 2021  |   af Henrik Egede

To tredjedele af alle køb foregår i en fysisk butik, som altså stadig er det foretrukne sted at købe hvidevarer.

Internetkøb har været i stabil fremgang siden 2017, dog kun fra 22 % til nu 25 % af alle køb.

En lille krølle er, at 6 % angiver, de har købt et brugt produkt (af en privatperson, i en butik eller på nettet). Blandt de unge forbrugere (25-35) år er det hele 13 %, som har købt brugt.

Forbrugerne ønsker i stigende grad tryghed ved købet. 42 % angiver at have købt et varemærke, de tidligere har købt, hvilket er væsentligt flere end de 33 %, der svarede det samme i 2019.

Loyaliteten over for salgsstederne er også vokset under pandemien. 45 % angiver at have købt deres hvidevarer et sted, hvor de tidligere har købt – mod bare 38 % i 2019.

forbrugeradfærd
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2022 blev næstbedste år nogensinde
Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.

All About Me
Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK

Flere heste at spille på
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater er kommet gennem skiftende konjunkturer og corona med skindet på næsen.

2022 – bedre end 2020!
2022 blev trods krig og krise næstbedste år nogen sinde for salg af hvidevarer.

Black Friday blev ikke så sort endda
Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.

Forbrugerne: holdbarhed vigtigst
Produktet skal holde længe - og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette - og vil have en at tale personligt med ved køb.

“Smart” er folkeeje
De fleste kender i dag til smart-funktionalitet - og de færreste er villige til at betale ekstra for det.

Nilfisk fastholder vækst
I andet kvartal af 2022 øgede Nilfisk omsætningen, og sidst i kvartalet var ordreindgangen den højeste nogensinde.

IFA igen
Ready, steady, show! Efter to års pause er IFA tilbage igen.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Markedet har lagt sig – og dog…
Afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparter har i første kvartal af 2022 igen lagt sig på et mere normalt niveau i forhold til rekordåret 2021.