15. oktober 2021  |   Branchenyt  |   Marked

Loyale mod varemærke og butik

To tredjedele af alle køb foregår i en fysisk butik, som altså stadig er det foretrukne sted at købe hvidevarer.

Marked
15. oktober 2021  |   af Henrik Egede

To tredjedele af alle køb foregår i en fysisk butik, som altså stadig er det foretrukne sted at købe hvidevarer.

Internetkøb har været i stabil fremgang siden 2017, dog kun fra 22 % til nu 25 % af alle køb.

En lille krølle er, at 6 % angiver, de har købt et brugt produkt (af en privatperson, i en butik eller på nettet). Blandt de unge forbrugere (25-35) år er det hele 13 %, som har købt brugt.

Forbrugerne ønsker i stigende grad tryghed ved købet. 42 % angiver at have købt et varemærke, de tidligere har købt, hvilket er væsentligt flere end de 33 %, der svarede det samme i 2019.

Loyaliteten over for salgsstederne er også vokset under pandemien. 45 % angiver at have købt deres hvidevarer et sted, hvor de tidligere har købt – mod bare 38 % i 2019.

forbrugeradfærd
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Forbrugerne: holdbarhed vigtigst
Produktet skal holde længe - og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette - og vil have en at tale personligt med ved køb.

“Smart” er folkeeje
De fleste kender i dag til smart-funktionalitet - og de færreste er villige til at betale ekstra for det.

Nilfisk fastholder vækst
I andet kvartal af 2022 øgede Nilfisk omsætningen, og sidst i kvartalet var ordreindgangen den højeste nogensinde.

IFA igen
Ready, steady, show! Efter to års pause er IFA tilbage igen.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Markedet har lagt sig – og dog…
Afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparter har i første kvartal af 2022 igen lagt sig på et mere normalt niveau i forhold til rekordåret 2021.

Witt runder en milliard i omsætning
Succeshistorien fra Herning fortsætter med nyt rekordregnskab og massive investeringer i flere medarbejdere, nyt værksted, testcenter – og en kuppelformet gourmet-restaurant!

At flashe rengøringen
Rent skal der være. Men også rengøring har sine trends og sine modeluner.

Dome & Domæne
Innovation? Det er der da ikke meget af inden for hvidevarebranchen ...?

Acceleration
For nylig hørte jeg en forsker sige, at vi nu lever i "accelerationssamfundet".

Black Friday blev til Black Week
Black Friday er vokset til en hel uge.