25. april 2022  |   Branchenyt

Loyalitet som et produkt 

En dansk start-up virksomhed vil forandre og forbedre kunderejsen for forbrugere af hvidevarer og elektronik.

Branchenyt
25. april 2022  |   af Henrik Egede

En dansk start-up virksomhed vil forandre og forbedre kunderejsen for forbrugere af hvidevarer og elektronik. Virksomheden er Layerise – og den er på bare et år vokset fra fem medarbejdere til 22 medarbejdere.

Visionen er, at “loyalitet er et produkt” – og at producenten i langt højere grad end i dag skal eje forbrugerens kunderejse, når der købes varige forbrugsgoder.

76% af forbrugerne bruger deres indkøbte produkt forkert på grund af “mangel på know how”. Layerise vil forbedre forbrugerens rejse, når produktet er købt. Bedre kendskab til produktets funktionalitet, mere korrekt vedligehold samt,  naturligvis, større og mere vedvarende glæde ved ejerskabet.

“Forbrugerens køb af et produkt er ikke sidste skridt – men det første. Vi giver producenten mulighed for at nudge forbrugeren i forhold til ejerskabet af produktet. Den moderne forbruger forventer et sådant nudge og er vant til det fra andre brancher”, siger Ervin Draganovic, der med en baggrund på CBS og IT-Universitet har stiftet Layerise.

Data er nøglen til fremtidig kontakt mellem forbruger og producent. “Manualen erstattes allerede i dag af en enkel flyer med sikkerhedsinstrukser. Forbrugeren skal imødekommes med digitale oplevelser, som strækker sig langt ind i deres produktrejse. Det kommende krav om digitale produktpas er en gamechanger. Det vil for alvor gøre relationen mellem producent og forbruger digital”, siger Ervin Draganovic.

Layerise har i dag knap 50% af virksomhedens kunder inden for hvidevarer og forbrugerelektronik. Virksomheden, der arbejder globalt med sine løsninger, flytter grunden vækst snart til nye og større lokaler. 

forbrugeradfærd | layerise
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Hisense – velkommen i Elektronikbranchen
Elektronikbranchen.dk - det netværk under APPLiA Danmark, der varetager interesser for producenter af forbrugerelektronik - byder velkommen til sit ottende medlem.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Witt overtager distributionen af populære grill-produkter
Fra nytår har Witt overtaget distributionen af Outdoorchef på det nordiske marked og i Storbritannien.

Vi skal være produktkloge 
En B&O Beomaster 1400 fra 1969 havde skruer med lige kærv og et instruktionsbrev i bunden af produktet med elektrisk diagram og komponentnavne, så forbrugeren selv kunne reparere!

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Kommuner skal ikke sælge hvidevarer
Ny affaldsbekendtgørelse er udmærket - dog skal den kommunale opgave defineres mere præcist, mener APPLiA.

Finanslov: Fradrag for reparation af hvidevarer
Danskerne kan i 2025-2027 få fradrag for reparation af hvidevarer - som en del af et grønt håndværkerfradrag.

Kompetencer til branchen 
Det nytter ikke at skrige om "mere reparation", hvis der ikke er nogen, der kan reparere forbrugernes vaskemaskiner, tørretumblere, køleskabe mv.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Whiteaway øger toplinjen og vinder markedsandele
Trods udfordrende markedsvilkår har Whiteaway Group løftet omsætningen fra forrige regnskabsår og vundet markedsandele på tværs af Danmark, Sverige og Norge.