Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.
Hele 62 % af danskerne svarer, at de har planer om at gå på tilbudsjagt på Black Friday. Det er en stigning på 10 % i forhold til sidste år. Det gælder især de unge (18-29 årige), hvor hele 82 % melder sig som købere til årets Black Friday.
Måske er det lidt forældet at knytte en enkelt ugedag til sæsonens indkøbsfænomen, for den sorte fredag strækker sig efterhånden over to uger de fleste steder. I bund og grund handler det nok mere om hele julehandlen – med eller uden forskudsrabatter.
Men ifølge DI-undersøgelsen forventer knap en fjerdedel af forbrugerne (23 %) at bruge mere end under sidste års “Black Friday”, hvor andelen var 14 %. Andelen af shoppere, der forventer at bruge mindre, er tilsvarende faldet markant. Målt i absolutte kroner forventer Black Friday-shopperne i gennemsnit at bruge 2348 kr. i år, hvilket er 17 % højere end i 2022.
Tøj og elektronik
På spørgsmålet om hvad forbrugerne så vil købe på Black Friday, nævner 47 % “tøj, sko og tilbehør”. Men allerede på andenpladsen finder vi “elektronik og el-udstyr”, der således tegner sig for over en tredjedel – hele 35 %.
– Det er glædeligt at læse de positive tegn fra forbrugerne, for selvom de høje energipriser og den høje inflation er i retræte, så er forbrugerstemningen fortsat lav. Branchen går ind i årets vigtigste periode, og det er altså guld, når vi i undersøgelsen ser kombinationen af flere potentielle købere, der vil bruge flere penge. Det er godt nyt for erhvervslivet, siger Jacob Kjeldsen, Branchedirektør i DI.
Undersøgelsen viser også, at en stor del af årets Black Friday-salg foregår på nettet. Hele 46 % af danskerne forventer at foretage deres køb online.
Tilbudsjægere
Selv om der er kommet ro på inflationen, og usikkerheden om energipriserne er faldet markant, føler mange stadig et pres på privatøkonomien. I undersøgelsen svarer 77 % af forbrugerne, at de er blevet mere påpasselige med, hvad de bruger deres penge på.
– Vi danskere elsker tilbud, og når privatøkonomien er stram, giver Black Friday bare enormt meget mening for os. Eneste “aber dabei” er, hvor meget Black Friday æder af det samlede julesalg. Der er ingen tvivl om, at julesalgsperioden starter tidligere og er blevet en naturlig del af Black Friday. Jeg ved, at det er ønsketænkning, men jeg håber, at forbrugerne bruger hovedparten af årets Black Friday-budget til at købe varer og produkter til sig selv, mens de lader juleindkøbene vente, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI.
black fridayLæs også....
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Power slog både rekord og forventninger, da kæden 4. oktober åbnede sin nye butik i Odense. Salget på åbningsdagen rundede 51 millioner kroner.
Elektronik- og hvidevarekæden Power har politianmeldt konkurrenten for ”omfattende fusk med førpriser”.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.
Power forventer 20 % stigning i tv-salget under sommerens EM i fodbold. Erfaringen viser nemlig, at store sportsbegivenheder gør underværker for tv-salget.
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.
For få måneder siden lancerede Elgiganten konceptet "Ny Start", der hidtil kun har dækket over salg af brugte telefoner. Nu udvider elektronikkæden med salg af brugte hvidevarer.