23. november 2023  |   Branchenyt  |   Marked  |   Branchenyt  |   Retail

Lyse udsigter for Black Friday?

Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Marked
23. november 2023  |   af Søren Bang Hansen

Hele 62 % af danskerne svarer, at de har planer om at gå på tilbudsjagt på Black Friday. Det er en stigning på 10 % i forhold til sidste år. Det gælder især de unge (18-29 årige), hvor hele 82 % melder sig som købere til årets Black Friday.

Måske er det lidt forældet at knytte en enkelt ugedag til sæsonens indkøbsfænomen, for den sorte fredag strækker sig efterhånden over to uger de fleste steder. I bund og grund handler det nok mere om hele julehandlen – med eller uden forskudsrabatter.

Men ifølge DI-undersøgelsen forventer knap en fjerdedel af forbrugerne (23 %) at bruge mere end under sidste års “Black Friday”, hvor andelen var 14 %. Andelen af shoppere, der forventer at bruge mindre, er tilsvarende faldet markant. Målt i absolutte kroner forventer Black Friday-shopperne i gennemsnit at bruge 2348 kr. i år, hvilket er 17 % højere end i 2022.

Tøj og elektronik

På spørgsmålet om hvad forbrugerne så vil købe på Black Friday, nævner 47 % “tøj, sko og tilbehør”. Men allerede på andenpladsen finder vi “elektronik og el-udstyr”, der således tegner sig for over en tredjedel – hele 35 %.

– Det er glædeligt at læse de positive tegn fra forbrugerne, for selvom de høje energipriser og den høje inflation er i retræte, så er forbrugerstemningen fortsat lav. Branchen går ind i årets vigtigste periode, og det er altså guld, når vi i undersøgelsen ser kombinationen af flere potentielle købere, der vil bruge flere penge. Det er godt nyt for erhvervslivet, siger Jacob Kjeldsen, Branchedirektør i DI.

Undersøgelsen viser også, at en stor del af årets Black Friday-salg foregår på nettet. Hele 46 % af danskerne forventer at foretage deres køb online.

Tilbudsjægere

Selv om der er kommet ro på inflationen, og usikkerheden om energipriserne er faldet markant, føler mange stadig et pres på privatøkonomien. I undersøgelsen svarer 77 % af forbrugerne, at de er blevet mere påpasselige med, hvad de bruger deres penge på.

– Vi danskere elsker tilbud, og når privatøkonomien er stram, giver Black Friday bare enormt meget mening for os. Eneste “aber dabei” er, hvor meget Black Friday æder af det samlede julesalg. Der er ingen tvivl om, at julesalgsperioden starter tidligere og er blevet en naturlig del af Black Friday. Jeg ved, at det er ønsketænkning, men jeg håber, at forbrugerne bruger hovedparten af årets Black Friday-budget til at købe varer og produkter til sig selv, mens de lader juleindkøbene vente, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI.

black friday
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Danmarks største elektronikbutik åbner med rekordsalg
Power slog både rekord og forventninger, da kæden 4. oktober åbnede sin nye butik i Odense. Salget på åbningsdagen rundede 51 millioner kroner.

Power har politianmeldt Elgiganten
Elektronik- og hvidevarekæden Power har politianmeldt konkurrenten for ”omfattende fusk med førpriser”.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.

Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.

Fodbold sælger fjernsyn
Power forventer 20 % stigning i tv-salget under sommerens EM i fodbold. Erfaringen viser nemlig, at store sportsbegivenheder gør underværker for tv-salget.

Årets produkt 2024 
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.

Marked: Fin april 
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.

2025 kan blive vendepunktet
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.

Elgiganten udvider med salg af brugte hvidevarer
For få måneder siden lancerede Elgiganten konceptet "Ny Start", der hidtil kun har dækket over salg af brugte telefoner. Nu udvider elektronikkæden med salg af brugte hvidevarer.


Annonce
Annonce
Annonce