23. november 2023  |   Branchenyt  |   Marked  |   Branchenyt  |   Retail

Lyse udsigter for Black Friday?

Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Marked
23. november 2023  |   af Søren Bang Hansen

Hele 62 % af danskerne svarer, at de har planer om at gå på tilbudsjagt på Black Friday. Det er en stigning på 10 % i forhold til sidste år. Det gælder især de unge (18-29 årige), hvor hele 82 % melder sig som købere til årets Black Friday.

Måske er det lidt forældet at knytte en enkelt ugedag til sæsonens indkøbsfænomen, for den sorte fredag strækker sig efterhånden over to uger de fleste steder. I bund og grund handler det nok mere om hele julehandlen – med eller uden forskudsrabatter.

Men ifølge DI-undersøgelsen forventer knap en fjerdedel af forbrugerne (23 %) at bruge mere end under sidste års “Black Friday”, hvor andelen var 14 %. Andelen af shoppere, der forventer at bruge mindre, er tilsvarende faldet markant. Målt i absolutte kroner forventer Black Friday-shopperne i gennemsnit at bruge 2348 kr. i år, hvilket er 17 % højere end i 2022.

Tøj og elektronik

På spørgsmålet om hvad forbrugerne så vil købe på Black Friday, nævner 47 % “tøj, sko og tilbehør”. Men allerede på andenpladsen finder vi “elektronik og el-udstyr”, der således tegner sig for over en tredjedel – hele 35 %.

– Det er glædeligt at læse de positive tegn fra forbrugerne, for selvom de høje energipriser og den høje inflation er i retræte, så er forbrugerstemningen fortsat lav. Branchen går ind i årets vigtigste periode, og det er altså guld, når vi i undersøgelsen ser kombinationen af flere potentielle købere, der vil bruge flere penge. Det er godt nyt for erhvervslivet, siger Jacob Kjeldsen, Branchedirektør i DI.

Undersøgelsen viser også, at en stor del af årets Black Friday-salg foregår på nettet. Hele 46 % af danskerne forventer at foretage deres køb online.

Tilbudsjægere

Selv om der er kommet ro på inflationen, og usikkerheden om energipriserne er faldet markant, føler mange stadig et pres på privatøkonomien. I undersøgelsen svarer 77 % af forbrugerne, at de er blevet mere påpasselige med, hvad de bruger deres penge på.

– Vi danskere elsker tilbud, og når privatøkonomien er stram, giver Black Friday bare enormt meget mening for os. Eneste “aber dabei” er, hvor meget Black Friday æder af det samlede julesalg. Der er ingen tvivl om, at julesalgsperioden starter tidligere og er blevet en naturlig del af Black Friday. Jeg ved, at det er ønsketænkning, men jeg håber, at forbrugerne bruger hovedparten af årets Black Friday-budget til at købe varer og produkter til sig selv, mens de lader juleindkøbene vente, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI.

black friday
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Whiteaway øger toplinjen og vinder markedsandele
Trods udfordrende markedsvilkår har Whiteaway Group løftet omsætningen fra forrige regnskabsår og vundet markedsandele på tværs af Danmark, Sverige og Norge.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Disse Black Friday-tilbud søger danskerne efter
En ny undersøgelse viser, hvilke tilbudsvarer danskerne søger efter her i ugerne op til Black Friday. Der er masser af husholdningsapparater og hvidevarer på ønskelisten. Og gæt engang, hvilket apparat der indtager førstepladsen...

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Danmarks største elektronikbutik åbner med rekordsalg
Power slog både rekord og forventninger, da kæden 4. oktober åbnede sin nye butik i Odense. Salget på åbningsdagen rundede 51 millioner kroner.