12. august 2025  |   Branchenyt  |   Marked

Marked: Lys forude?

1,3% markedsvækst i første halvår. Det er bedre end længe.

Marked
12. august 2025  |   af Henrik Egede

Er solen igen ved at stå op over producenterne af hvidevarer og forbrugerelektronik?

Noget kunne tyde på det. Afsætningen i juni 2025 af hårde hvidevarer var ifølge APPLiAs sell-in data hele 7,8% bedre end afsætningen i juni 2024. Vigtigere: samlet set går første halvår af 2025 i et lille plus på 1,3%. (Alle tal er afsætningen målt i værdi).

Det er mange måneder siden, vi sidst har set vækst. Forbrugerne har været forsigtige siden pandemien. Eksperterne peger på, at der bruges penge på fødevarer, rejser og fornøjelser, men ikke på de varige forbrugsroder, som de fleste købte, da landet var lukket ned.

Lad os tro på det. Boligmarkedet har længe været udmærket – og det trækker ofte udskiftning af hvidevarer og elektronik,. Mange nye smartere funktioner trækker også, rigtigt formidlet, nye kunder i butikken.

Om kort tid er der IFA messe i Berlin, hvor de fleste producenter præsenterer nyheder – og hvor nye tendenser spottes. APPLiA Danmark er denne gang stærkt repræsenteret med hele to direktører – den kommende, Anne Ginderskov Hansen, og den afgående, Henrik Egede. Dertil, fra hjemmekontoret, redaktør Søren Bang Hansen. 

Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
De’Longhi sætter fokus på morgenritualet med ny kampagne
De’Longhi lancerer nu kampagnen “The Perfetto Instructions for Use” – et nyt kapitel i brandets Perfetto-univers, hvor skuespilleren Brad Pitt igen indtager hovedrollen. Filmen er instrueret af Oscar-vinderen Taika Waititi og markerer en fortsættelse af De’Longhis ambition om at forene italiensk design, innovation og livsstil. I filmen får Brad Pitt endnu en gang mulighed for […]

Witt Denmark A/S: Officiel distributør af Roborocks robotplæneklippere i Norden
Witt Denmark A/S indgår pr. 16. september partnerskab med Roborock og bliver hermed officiel distributør af deres kabelfrie robotplæneklippere i Danmark, Norge og Sverige. Sammen deler de to virksomheder en mission: at skabe værdi i hverdagen gennem innovative løsninger, der gør livet lettere for forbrugerne.  Roborock, grundlagt i Beijing i 2014, har siden sin start markeret sig som en førende producent af robotteknologi med al […]

Samsung: Forbrugerne holder lidt igen
Forbrugerne holder lige nu lidt igen med investering i varige forbrugsgoder som hvidevarer og elektronik.

2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.