Med snæver margin: 2019 slog afsætningsrekorden fra 2018.
Hvidevare-året 2019 er nyt all-time rekordår for afsætning af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater. Med en snæver margin slår afsætningen i 2019 afsætningen i 2018.
Den samlede vækst målt i omsætning på samtlige produkter er 1,2%.
Der er derimod et fald i det samlede styksalg på 1%.
Altså: lidt færre styk sat på markedet i 2019 men til en lidt højere pris.
MDA: indbygning driver væksten
På hvidevarer (Major Domestic Appliances, MDA) er APPLiAs tal stort set markedsdækkende.
Her er der tale om et marked, der går i 0 i forholdt i til 2018. For nørderne: et fald til på 0,1% (i forhold til 2018) på styksalget. En vækst på 0,1% i omsætningen.
I de tal er korrigeret for det faktum, at APPLiAs markedsdatabase i 2019 fik to nye deltagere – Eico og Silverline.
Den tydelige tendens er, at indbygningsprodukter fortsat tager marked på bekostning af fritstående.
Indenfor køleskabe har indbygningsmodeller en vækst på 2,5%, mens de fritstående falder 12,5%.
For frysere vokser built-in segmentet 43%, mens de fritstående falder 9%.
Indbygningskogeplader vokser med 3,3% mod et fald på 5,5% for de øvrige kogeplader.
Tendens: nye køkkener er en integreret del af hjemmet og skal se pæne ud. Diskretion er en æressag også for moderne hvidevarer …

SDA: stickvacs hitter
APPLiA dækker ca. halvdelen af markedet for små apparater til hjemmet (Small Domestic Appliances, SDA).
Vores tal dækker de kendte brands og dermed traditionelt den høje ende af markedet. ”No name” produkter dækker vi ikke.
Kaffemaskiner er fortsat populære med en samlet vækst i omsætning på 2,1% og et fald i styksalg på 13,5%.
Indbygningsmodeller har en vækst på 20% – og et fald i fritstående espressomaskiner på 2,4%.
Filterkaffemaskiner taber 11% i styksalg, men sælger stadig 180.000 årligt.
Støvsugere har en samlet vækst på 1,7% i styksalg. Her er ledningsfri produkter in. Stick-vacs har en vækst på 37,5%, mens små håndholdte støvsugere har en vækst på 18%.
Det er endelig værd at bemærke, at styksalget på øvrige SDA-produkter for APPLIAs medlemmer (mixere/juicere/ køkkenmaskiner) er stagnerende eller faldende.
2020
Hvordan bliver 2020 så?
Renten er lav og forbrugerne har fortsat midler til forbrug. Nybyggeriet fortsætter. Mon ikke, 2020 bliver endnu et fornuftigt handelsår.
Vi har dog haft fire rekordår i træk. Spørgsmålet er, om 2020 bliver stærkt nok til at blive det femte …?
2018 | 2019 | hvidevarer | markedsdata | mda | sdaLæs også....
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.