15. marts 2020  |   Branchenyt  |   Marked

Marked 2019: Indbyg er in

Med snæver margin: 2019 slog afsætningsrekorden fra 2018.

Marked
15. marts 2020  |   af Henrik Egede

Hvidevare-året 2019 er nyt all-time rekordår for afsætning af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater. Med en snæver margin slår afsætningen i 2019 afsætningen i 2018.

Den samlede vækst målt i omsætning på samtlige produkter er 1,2%.

Der er derimod et fald i det samlede styksalg på 1%.

Altså: lidt færre styk sat på markedet i 2019 men til en lidt højere pris.

MDA: indbygning driver væksten

På hvidevarer (Major Domestic Appliances, MDA) er APPLiAs tal stort set markedsdækkende.

Her er der tale om et marked, der går i 0 i forholdt i til 2018. For nørderne: et fald til på 0,1% (i forhold til 2018) på styksalget. En vækst på 0,1% i omsætningen.

I de tal er korrigeret for det faktum, at APPLiAs markedsdatabase i 2019 fik to nye deltagere – Eico og Silverline.

Den tydelige tendens er, at indbygningsprodukter fortsat tager marked på bekostning af fritstående.

Indenfor køleskabe har indbygningsmodeller en vækst på 2,5%, mens de fritstående falder 12,5%.

For frysere vokser built-in segmentet 43%, mens de fritstående falder 9%.

Indbygningskogeplader vokser med 3,3% mod et fald på 5,5% for de øvrige kogeplader.

Tendens: nye køkkener er en integreret del af hjemmet og skal se pæne ud. Diskretion er en æressag også for moderne hvidevarer …

De praktiske håndholdte støvsugere er et hit blandt forbrugerne.

SDA: stickvacs hitter

APPLiA dækker ca. halvdelen af markedet for små apparater til hjemmet (Small Domestic Appliances, SDA).

Vores tal dækker de kendte brands og dermed traditionelt den høje ende af markedet. ”No name” produkter dækker vi ikke.

Kaffemaskiner er fortsat populære med en samlet vækst i omsætning på 2,1% og et fald i styksalg på 13,5%.

Indbygningsmodeller har en vækst på 20% – og et fald i fritstående espressomaskiner på 2,4%.

Filterkaffemaskiner taber 11% i styksalg, men sælger stadig 180.000 årligt.

Støvsugere har en samlet vækst på 1,7% i styksalg. Her er ledningsfri produkter in. Stick-vacs har en vækst på 37,5%, mens små håndholdte støvsugere har en vækst på 18%.

Det er endelig værd at bemærke, at styksalget på øvrige SDA-produkter for APPLIAs medlemmer (mixere/juicere/ køkkenmaskiner) er stagnerende eller faldende.

2020

Hvordan bliver 2020 så?

Renten er lav og forbrugerne har fortsat midler til forbrug. Nybyggeriet fortsætter. Mon ikke, 2020 bliver endnu et fornuftigt handelsår.

Vi har dog haft fire rekordår i træk. Spørgsmålet er, om 2020 bliver stærkt nok til at blive det femte …?

2018 | 2019 | hvidevarer | markedsdata | mda | sda
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce