15. oktober 2020  |   Branchenyt  |   Marked

Marked med mundbind

April og maj dykkede. Juni og juli strålede. Samlet ligger omsætningen inden for hvidevarer mm. nu over rekordåret 2019.

Marked
15. oktober 2020  |   af Henrik Egede

2020 har givet os den største udfordring siden anden verdenskrig.

I de første stille uger af covid-19-krisen forventede alle en meget negativ udvikling. Fabrikker lukkede, forsyningslinjer tørrede ud. Fysiske butikker og storcentre lukkede. Millioner af mennesker verden over blev sendt hjem.

Netop ”hjem” har vist sig at være nøglen til en paradoksal genfødsel af markedet for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater. Vi arbejder hjemme. Spiser hjemme. Underholder os hjemme. Forbrugerne har efter den første panikfase reageret ved at investere i hjemmet. Nye køleskabe, vaskemaskiner, kaffemaskiner, ovne, støvsugere, vinkøleskabe…

April og maj dykkede. Juni og juli strålede. Samlet ligger omsætningen inden for hvidevarer mm. nu over rekordåret 2019. Der tales om ”hævnkøb”. Forbrugerne, som ikke har brugt penge på rejser og restaurantbesøg, har ”hævnet sig” ved at købe lækre hvidevarer til hjemmet. Markedet med mundbind har fungeret over al forventning…

Covid-19-krisen er ikke ovre – og vi kan i næste kvartal stå med nye udfordringer. Enlig svale gør ingen sommer.

Lad os alligevel glæde os lige nu. Messerne Formland og IFA blev gennemført i nye, minimalistiske formater. Der ER liv i branchen – og produktnyheder til alle vore hjem. Hvor vi – midlertidigt – opholder os mere end nogensinde.

covid-19 | formland | ifa messe | rekordår
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.

Den nordligste Elgiganten
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.

Med Danmark som skyggemarked
Den grønlandske forbruger er tålmodig. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er da også "business as unusual".

Hvidt & Frit vinder frem i mat marked
Trods generel afmatning har Hvidt & Frit vundet markedsandele, og kædedirektør Jørgen Højlund glæder sig over endnu et flot regnskab.

Usikre tider – ikke umulige
2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.

2022 blev næstbedste år nogensinde
Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.

All About Me
Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK

Flere heste at spille på
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater er kommet gennem skiftende konjunkturer og corona med skindet på næsen.

2022 – bedre end 2020!
2022 blev trods krig og krise næstbedste år nogen sinde for salg af hvidevarer.

Black Friday blev ikke så sort endda
Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.