Den grønlandske forbruger er tålmodig. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er da også “business as unusual”.
NUUK – ”Ingen tvivl om, at der er forskel på en grønlandsk forbruger og en forbruger, der er vant til serviceniveau og produktudvalg i Danmark.
Du kan se det i lufthavnen. Når flyet er forsinket, bliver de udenlandske rejsende utålmodige. Grønlænderne tager det stille og roligt. De er vant til at ting tager tid – og at naturen på et øjeblik kan tage magten”.
Ordene kommer fra Heidi Aarup, personlig assistent for direktøren i Elgiganten/Pisiffik A/S.
Hvidvare-Nyt er troppet op en tidlig tirsdag morgen før åbningstid. Direktøren er på tjenesterejse i Danmark, så vi har fået lov at låne kontoret til en snak om, hvordan hvidevarer og elektronik sælger i et samfund, hvor de praktiske og geografiske udfordringer er usædvanlige. “Sæl i fjorden og en god slædehund er for mange er lige så vigtigt som en god kaffemaskine”, har en tidligere forhandler i Grønland fortalt.
Er det nu også helt sådan?
”Haha, ja du kan godt have ret i, at de grønlandske forbrugere hurtigt har andre prioriteter. Naturen spiller ofte en hovedrolle her. Ikke desto mindre så vi under corona en klar tendens til øget forbrug af hvidevarer og elektronik – og mere selvforkælelse. Grønland fulgte resten af verden. Når vi alligevel skulle være så meget hjemme, så skulle kaffemaskinen og fjernsynet være gode produkter. De grønlandske forbrugere er omhyggelige i deres valg af produkter, for de skal holde længe”, siger Michael Günzel, indkøbschef i Pisiffik A/SKNI
Elgiganten/Pisiffik A/S er markedsledende i et marked med ca. 56.000 indbyggere, fordelt på 22.000 husstande. Der er to butikker under navnet Elgiganten i Grønland, i Nuuk og Ilulissat. I de øvrige byer Qaqortoq, Maniitsoq, Sisimiut og Aasiaat hvor Pisiffik er til stede, sælges hvidevarer og elektronik som en del af varesortimentet i isenkramkonceptet Pisattat.
KNI har den overordnede, politisk bestemte forsyningspligt i Grønland, hvilket betyder, at selskabet og dets partnere skal sikre leverance af fødevarer og produkter til samtlige 64 bygder – og gøre et normalt hverdagsliv muligt selv det mindste sted.
Forsyningspligten er indrettet, så forbrugeren selv i den fjerneste bygd betaler samme pris for en vaskemaskine. ”Der er gratis søfragt ved køb over 1000 kr. i vores webshop Pisiffik.gl. Der er ikke noget A- og B-hold her”, forklarer Michael Günzel.
Business as unusual
Går man rundt i Elgigantens butik i Nuuk ligner produkter og varemærker sig selv og er nydeligt opdelt i grupper med grønlandske og danske varebetegnelser. Et par Weber-grills skal trække kunderne ind i den korte sommersæson. Alligevel er en del anderledes. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er på mange måder ”business as unusual”.
Det trænede øje lægger mærke til detaljerne: her er usædvanligt mange helt små bord-opvaskemaskiner og små, top-loaded vaskemaskiner. I butiksvinduet er der stort fokus på udstyr til gaming, bagest i butikken et pænt sortiment af TV-skærme og headsets.
”Der er en forklaring på det hele. Grønlænderne ser meget TV i de mørke vintermåneder – og vi har de senere år fået en kultur, hvor musik, også den grønlandske, spiller en stor rolle. Gaming kom virkelig op, især blandt de yngre forbrugere, under lockdown. Det ser ud som om interessen for gaming holder sig”.
”De små opvaskemaskiner og vaskemaskiner har at gøre med, at mange lejligheder i Nuuk er små. Der skal indrettes med omtanke for pladsen – og derfor sælger hvidevarer med mindre og smallere mål ret godt. At vi også har en del amerikaner-køleskabe stående, viser modsætningen i samfundet: der er også mange velhavende i Nuuk i dag, med store huse og god plads”, siger indkøbschefen.
Her, som i resten af Grønland, er man temmelig fortrolig med de enkelte kunder og deres behov.
Pisiffik A/S introducerede i efteråret 2018 webshoppen Pisiffik.gl, som også er med til at understøtte salget i den fysiske butik i Nuuk Center. ”Vi ser dog en tendens til, at kunderne fortsat gerne kommer i butikken. De bruger webshoppen og især Danmark som skyggemarked for at orientere sig inden køb”.
Grønland er siden midten af 1980’erne ikke medlem af EU. Alligevel står samtlige produkter temmelig snorlige med energimærker som i resten af Europa:
”Forbrugerne orienterer sig her som andre steder efter energimærket. Produkterne leveres jo fra Danmark med energimærker og vi viser dem altid, selv om der ikke her er formelt lovkrav om det og derfor heller ingen myndighedskontrol med det”.
Produkterne ude i butikken forekommer en anelse dyrere end tilsvarende produkter i Danmark. Det har en forklaring i et simpelt regnestykke:
”Der er ikke moms i Grønland, hvilket gør produktet billigere i udgangspunkt. Til gengæld er søfragten herop jo en omkostning – og den vil for de fleste produkter betyde, at de er lidt dyrere end i Danmark. Grønland har, ifølge Selvstyrets opgørelser, butikspriser en anelse over det nordiske gennemsnit, på linje med det norske. Når der fra 2024 er international lufthavn i Nuuk kan man forestille sig, at nogle mindre produkter, fx smart phones, kommer med flyfragt”, siger Michael Günzel.
Både han og Heidi Aarup er erfarne folk, har været i Grønland i hhv. 8 og 18 år.
”Vi oplever, at forbrugerne – både de danske og de grønlandske – er tålmodige, ja nærmest ydmyge. De er vant til, at ikke alting går efter en snor og at ting tager tid. Hvis de skal vente en måned på et bestemt produkt eller en bestemt reservedel, gør det som regel ikke så meget”, siger Heidi Aarup.
Er der noget, der kan få den grønlandske forbruger op i det røde felt?
”Nej, det oplever vi ikke. De har forståelse for de vilkår, vi handler under – og de er tilfredse, når vi gør vort bedste for at skaffe en vare eller en reservedel. De er vant til at vente og villige til det. Det eneste, der kan få grønlænderen op i det røde felt – ja, det er vel en sjælden gang noget med parkering”, smiler Heidi Aarup.
Vækstmuligheder
Et marked med som det grønlandske kan forekomme vanskeligt at vækste i. Alligevel ser Elgiganten/Pisiffik A/S et par klare strategiske muligheder de nærmeste år:
”Vi skal have mere vækst i vores webshop – og det får vi helt sikkert også”, siger Heidi Aarup.
”Desuden har Nuuk og de større byer har et mere livligt boligmarked, end du skulle tro. Mange danskerne er i Grønland i kortere tid – og der skiftes hvidevarer i takt med, at der skiftes ud i lejlighederne. Der bygges lige nu mange nye lejligheder. Her skal vi være bedre til at komme ind som erhvervspartner på de større byggeprojekter ”, siger Heidi Aarup.
Fakta:
– Pisiffik A/S er Grønlands største detailhandelsvirksomhed med 54 butikker fordelt i Aasiaat, Ilulissat, Sisimiut, Maniitsoq, Nuuk og Qaqortoq. Pisiffik driver kæderne Pisiffik, SPAR, AKIKI, Pisattat, Torrak Fashion, Suku, Notabene, KK Engros og Pisiffiks Webshop pisiffik.gl.
– Derudover drives Sunset Boulevard, Elgiganten, Ilva og JYSK gennem franchiseaftaler.
– Pisiffik har sin rod i KGH/KNI, men blev i 2001 et selvstændigt aktieselskab med Greenland Venture og Dagrofa som ejere. Dagrofa solgte sine aktier i 2016 til NorgesGruppen og KFI, så virksomheden i dag ejes af NorgesGruppen, KFI Erhvervsdrivende Fond og Nalik Ventures.
– Pisiffik A/S beskæftiger i alt 847 medarbejdere.
elgiganten | forbrugeradfærd | grønland | pisiffik
Læs også....
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.