4. april 2025  |   Branchenyt  |   Personer

Mennesker i branchen

Branchen for hvidevarer og forbrugerelektronik består først og fremmest af de mennesker, der arbejder i den. Derfor har vi bedt en række af branchens nøglepersoner om at svare på fire enkle spørgsmål, som til sammen kan tegne et lille portræt af hver enkelt.

Personer
4. april 2025  |   af Søren Bang Hansen
Kajsa Djurfeldt – Smeg (nordic trade marketing manager)
SMEG

Hvordan kom du ind i branchen?

“Jeg studerede markedsføring på universitetet, og da det var tid til at søge job, skrev jeg nogle mærker ned, som det kunne være sjovt at arbejde for, og Smeg var et af dem. Jeg søgte en stilling som produktchef, men blev ansat som Trade Marketing Manager og følte, at det passede mig perfekt. Jeg synes, det er verdens sjoveste job at skabe den perfekte balance mellem markeds- føring og salg, især med et så fantastisk brand som Smeg.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“Produkterne er så relaterbare. Alle har brug for hvidevarer og bru ger dem ofte flere gange om dagen. Det gør altså en stor forskel i folks liv, hvilke apparater man vælger at sætte i sit køkken. Des uden er det utroligt spændende at se alt det, der sker i branchen med innovation, ny teknologi og trends inden for både funktion, produkt og design. Og så er der så mange søde kolleger.”

Hvad kan vi gøre bedre i fremtiden?

“Jeg tror, at hvidevarebranchen kan blive endnu bedre til at inte grere sine produkter med løsninger til det smarte hjem. Her ser jeg selv et stort potentiale ud fra mit arbejde med markedsføring. Ved at gøre det nemmere for forbrugerne at forbinde hvideva rer med resten af hjemmet kan vi skabe en mere smidig og bru gervenlig oplevelse. Jeg ser også muligheder for at kombinere dette med bæredygtighed, for eksempel ved at fremhæve smarte funktioner, der hjælper brugerne med at spare energi og redu cere deres klimaaftryk. Det er vigtigt, både for branchen og for mig personligt.”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Lige nu løber jeg meget. Jeg skal løbe mit første maraton i København her til foråret og bruger ofte søndag formiddag på løbestien sammen med en ven. Vi slutter af med kaffe og måske en dukkert! I det hele taget bruger jeg meget tid sammen med venner og familie, gerne udendørs med en god kop kaffe og so len i ansigtet.”

Mads Neumann Olsson – Samsung (service network manager)

Hvordan kom du ind i branchen?

“Jeg startede i 2011 hos Philips (TPV Tech) som konsulent i AV-afdelingen. Gennem årene arbejdede jeg i for skellige positioner fra salg og marke ting til Nordic Technical Service Ma nager samt Nordic Consumer Care Manager. Herefter fik jeg erfaring med mobilindustrien som servicechef i Huawei, og siden 2019 har jeg arbej det i Samsung som servicechef med ansvar for alle produktgrupper.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“Det er en branche, der tænker innova tivt og er i konstant udvikling. Produk terne udvikles til ”smarte hjem” ved at bruge det intelligente for at skabe det perfekte hjem i kombination med AI. Det skal gøres under de rigtige rammer, og derfor er det vigtigt at have øje for bæredygtighed.”

Hvad vil vi gøre bedre i fremtiden?

“Bæredygtighed. I Samsung genan vendes flere materialer – alt fra gamle produkter til kasserede fiskenet, cd etuier og vandtønder. Samsung vide reudvikler også på mikrofiltre i vaske maskiner for at mindske udledningen af mikroplast i naturen.”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Som fodboldtræner for et U6-drengehold lærer jeg næste generation fællesskab og holdånd. Og så holder jeg af at vandre i bjergene med familien på ferie. Og sejlads, når vejret er til det i Danmark.”

Mikael Jensen – Harman (senior director, quality and customer service)

Hvordan kom du ind i branchen?

“Fra jeg var ganske ung har jeg interesseret mig for teknik og elektronik. Jeg kom i lære som radio- og tv-tekniker i 1978 hos Willys Radio i Helsinge, hvor jeg blev værkfører i 1985. Jeg forlod Willys Radio i 2000 efter godt 22 år. Derefter flyttede jeg til Harman Consumer International, hvor jeg nu har været i snart 25 år.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“Den hastige udvikling af nye produkter med nye teknolo gier og funktioner er fantastisk spændende. Det kræver, at man hele tiden følger med og udfordrer sig selv, sine an satte og virksomheden. Også konkurrencen finder jeg rigtig spændende: Det at man kan udvikle sit firma, dets produkter og kundernes oplevelse af disse til noget, man kan se og måle, at forbrugerne sætter pris på.”

Hvad vil vi gøre bedre i fremtiden?

“Vi bliver nødt til at indse, at vores måde at for bruge elektronik på, ved at købe og smide ud, er et overstået kapitel. Vi må alle omstille vo res handlinger og tankegang til at være meget mere bæredygtig. Vores produkter skal holde længere og være nemmere at reparere. Det bliver en af de helt afgørende faktorer for, hvem der får succes i fremtiden, og hvem der ikke gør.”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Jeg holder meget af at ”opfinde”. Jeg får man ge ideer og er glad for at arbejde med træ. Jeg er også meget glad for musik og elsker at spille nogle gode LP’er på mit ikke-så-lille anlæg. Derudover nyder konen og jeg naturen og ture med vores hund. Vi har også to dejlige børne børn. Og så spiller jeg stadig fodbold. Ellers går det meste af tiden med at arbejde. Jeg rejser en del i mit arbejde og er meget på farten.”

Brian Asmussen – Gorenje Group (COO Nordic, EMBA)

Hvordan kom du ind i branchen?

“Det var lidt tilfældigt, men jeg fandt mig hurtigt godt til rette. Jeg startede min karriere i en anden branche, men blev fascineret af den teknologiske udvikling og det konstante fokus på at forbedre hverdagen for forbrugerne. Da muligheden bød sig, sprang jeg til, og jeg har ikke set mig tilbage siden. Det er en branche, der hele tiden er i bevægelse, og det tiltalte mig straks.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“Det er uden tvivl dynamikken og innovationsniveauet. Hver dag byder på nye udfordringer og muligheder, hvad enten

det handler om at lancere produkter, der gør forbrugernes liv nemmere, eller om at arbejde med bæredygtige løsninger. At se en idé gå fra koncept til færdigt produkt, og vide at det kan gøre en forskel, giver stor tilfredshed. Desuden er samarbejdet med dygtige kollegaer og partnere en vigtig del af glæden ved arbejdet.”

Hvad vil vi gøre bedre i fremtiden?

“Branchen skal gøre mere for at styrke bæredygtigheden. Elretur er et område, hvor vi skal fortsætte vores branchefokus. Vi har allerede gjort kæmpe fremskridt, men vi skal blive endnu bedre til at genanvende og minimere spild. Teknologi og innovation vil være nøglen her, både i forhold til mere effektive processer og udvikling af produkter med længere levetid.”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Jeg har en stor passion for Formel 1 og Le Mans. Jeg er fascineret af teknologien, strategien og de intense konkurrencer.

Det er inspirerende at se, hvordan små detaljer kan gøre en stor forskel. Jeg bruger også tid på at samle lego-sæt. Det er en afslappende måde at være kreativ på og dykke ned i detaljer – lidt som et puslespil med et twist. Det giver mig en sjov og anderledes udfordring i fritiden.”

Christian klitgaard – Thermex (direktør / partner)

Hvad er det bedste ved branchen?

“Jeg er anden generation af Thermex’ grundlægger Thorkild Christensen, så jeg er født ind i branchen.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“Dynamikken, teknologien, designet og et væld af skønne mennesker – ofte med lang anciennitet.”

Hvad vil vi gøre bedre i fremtiden?

“Jeg er overbevist om, at hvidevarebranchen kommer til at gøre mere. For at accelerere den grønne omstilling med yderligere tiltag på Mærkningsområdet.”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Jeg trives bedst i muntert lag. Derfor er jeg medlem af en række sociale Klubber, for eksempel Rotary, Hjørrings Broderlige Skyttelaug samt Kong Arthur for tidligere medlemmer.”

Charlotte Hubschmann Jocobsen – Ztove (CEO)

Hvordan kom du ind i branchen?

“Jeg fik i 2018 mulighed for at investere i startups, da jeg blev direktør for vores nystiftede familiefond, som især investerer i teknologi og nye produkter. En af de første founders, jeg investerede i, var Peter Favrholdt og hans fantastiske ide om at udvikle en kogeplade, der kunne fastholde temperaturen i smarte gryder og pander. Peter udviklede produktet, og i 2021, da virksomheden skulle skalere, blev vi enige om, at jeg overtog CEO-rollen. Så nu er jeg kommet ind i denne branche.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“Det bedste ved denne del af hvidevarebranchen er, at madlavning er noget, næsten alle mennesker går op i. At udvikle og sælge intelligente kogeplader, som forbedrer madlavningsoplevelsen, er faktisk blevet til en mission og en stor glæde for mig.”

Hvad vil vi gøre bedre i fremtiden?

“Jeg er stor tilhænger af, at hvidevarer bliver repareret i stedet for kasseret. Og at innovation skaber nye, gode metoder til at lette dårlige arbejdsgange og erstatte dem med flere muligheder i hverdagen.”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Som investor i startups falder arbejde og fritid ofte sammen, så jeg bruger en del tid på ”mine” virksomheder.

Men jeg holder meget af skov, fugle, bål og vandring. Vores familiefond har faktisk også investeret i et stykke skov, som giver mig rigtig meget glæde. Og så prioriterer jeg familiesamvær højt: mand, børnebørn, børn, søster, mor, fætre/kusiner. Og få nære venner.”

Peder Stedal – Elgiganten (ADM. Direktør)

Hvordan kom du ind i branchen?

“Det var egentlig ved et tilfælde. Jeg skulle bruge noget salgserfaring, inden jeg ville videreuddanne mig og læse videre på HA/HD. Jeg søgte derfor ind som salgsassistent, og jeg har været i branchen siden.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“Vi er i en branche, der altid er i udvikling, for teknologien står aldrig stille. Det giver et godt udsyn og indsigt i den generelle udvikling i samfundet. Vi er en vigtig del af samfundet og har en stor betydning, fordi de varer, vi sælger hver dag, hjælper tusindvis af danskere, både privat og på arbejdet.”

Hvad vil vi gøre bedre i fremtiden?

“Bæredygtighed er med rette et område, som får meget opmærksomhed, og her er det glædeligt at se, at branchen sætter

sejl. Vi har mange muligheder for at rådgive forbrugerne til at træffe de rigtige valg, og vores rolle er meget bredere end tidligere. Det handler ikke kun om at sælge nyt.”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Jeg er gift, og med tre børn i alderen 9-12 år er der nok at få tiden til at gå med. Udover dette holder jeg af at styrketræne, løbe og spille tennis. Jeg nyder også et godt glas vin.”

Michael Bilde Jensen – Gram (Commercial Director)

Hvordan kom du ind i branchen?

“Hvis jeg følger min karriere langt nok tilbage, hænger det pudsigt nok sammen med, at jeg lærte at tale fransk. For i de unge år tog jeg blandt andet et semester på handelsskole i Paris og et trainee-ophold. Dette bragte mig omkring et par jobs med forretningsrelationer til fransktalende markeder og en udstationering for Carlsberg i den fransktalende del af Canada i nogle år. Da jeg kom retur til Danmark i 1992, fik jeg – netop på grund af det franske – job i Electrolux Professional som regionschef for Afrika og Mellemøsten. Efter forskellige funktioner og intern karriere i Electrolux blev jeg hentet til Asko-gruppen i 2001, hvor jeg var adm. direktør for Asko Vølund i Danmark indtil 2011, hvor Asko-gruppen blev solgt. Herfra kom jeg så til Gram.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“Det er en spændende branche, der er i konstant udvikling. Både på produktudviklingssiden med ny teknologi og på markedssiden med forandringer og konsolideringer inden for såvel leverandørleddet som distributionsleddet. På den anden side er branchen rimelig overskuelig. Sådan at forstå, at når først man er inde i den, så bliver folk længe. Mange kolleger og kunder har været i branchen i rigtig mange år, selv om de måske har skiftet mellem de forskellige leverandører og distributører. Det har bestemt også sin charme.”

Hvad vil vi gøre bedre i fremtiden?

“Jeg er sikker på, at de globale samfundsmæssige tendenser i retning af større bæredygtighed vil have stor indflydelse på branchen de kommende år. Både på produktsiden med mere intelligente og miljøvenlige produkter og politisk – set fra et totalt værdikædeperspektiv, der vil påvirke måden, vi producerer og distribuerer på. Det gælder faktorer som eco-design, emballage-direktivet og det nye fradrag for reparation af hvidevarer. Global konsolidering vil nok også fortsat medføre forandringer i både producent- og detailleddet.”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Jeg dyrker sport flere gange om ugen. I sommerhalvåret er det fortrinsvist golf og sejlads, og i vinterhalvåret har det været skiløb, squash og padeltennis, som nu er blevet den store dille. Og så er vi en af de her moderne sammenbragte familier. Med fire voksne børn, der alle har samlevere, plus et barnebarn, der også giver en del aktivitet på familiefronten.”

Jakob Nørgaard – Whiteaway (COO)

Hvordan kom du ind i branchen?

“Jeg var i forvejen i retail-branchen og blev så gennem mit netværk introduceret til vores grundlægger, Johannes. Det førte til et tilbud om en plads på holdet og muligheden for at blive en del af deres vækstrejse. Jeg blev tiltrukket af iværksætterkulturen, så det kunne jeg ikke sige nej til.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“Alle kender til produkterne, men få interesserer sig virkelig for dem. Så det er fedt at være i en branche, hvor man kan guide og informere kunderne om, hvad der gør produkterne unikke. Derudover kræver branchen også  godt købmandskab på grund af de små marginer. Og det, synes jeg, er fedt.”

Hvad vil vi gøre bedre i fremtiden?

“Udefra har branchen lidt et ry for at være støvet og kedelig, og det er super ærgerligt. Vi skal skubbe til det image. Vi skal italesætte produkterne og innovationer mere. Og vi skal vise alt den data, som er tilgængelig for at lave analyser og klarlægge forbrugsmønstre. Simpelthen udfordre status quo.”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Jeg har en skøn familie, som jeg nyder at bruge min fritid med. Vi kan rigtig godt lide at rejse med gode venner og er netop hjemvendt fra en skiferie sammen. Derudover er jeg stor fan af padel og tager altid gerne imod en udfordring!”

Niels Hunniche – Beko (Sales Representative)

Hvordan kom du ind i branchen?

“Faktisk ret tilfældigt. Jeg arbejdede i tele/data, og de manglede altid en mand i hvidevarer, så jeg tog springet. Det er et valg, jeg aldrig har fortrudt. Nu er det blevet til 25 år i branchen, og jeg napper bestemt 10 mere.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“Alle har brug for os. Og alle kender alle, vel som en stor familie. Det er noget, jeg især mærker nu efter opkøbet og min start i Beko Nordic. Det er helt igennem fantastisk.”

Hvad vil vi gøre bedre i fremtiden?

“Teknologisk er vi på et meget højt niveau. Så jeg tror på, at en af nøglerne er bæredygtighed og brug af genbrugsmaterialer.”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Jeg har spillet golf i 24 år, efter jeg faldt for verdens ældste trick: ”Du kan garanteret ikke finde ud af det”… Jeg er også tosset med min hund Lilli, som er en glathåret Kromfohrländer.”

Jesper Johansen – Miele (Head of service)

Hvordan kom du ind i branchen?

“Da jeg havde færdiggjort handelsskolen i Fredericia, fik jeg en elevplads hos Electrolux Home Products i Fredericia i 2014. Efter endt elevtid fik jeg rollen som distriktschef på Fyn og Sjælland med fokus på SDA-produkter. Som 20- årig var det spændende og udfordrende at skulle ud og besøge alle forhandlerne og være med til at afvikle forhandlerkurser for diverse kæder. Det gav mig hår på brystet, og jeg udviklede mig rigtig meget. I 2019 startede jeg hos Miele, hvor jeg kunne bygge videre på mine relationer og samarbejder med forhandlerne på Fyn og Sjælland. Mit produktkatalog blev væsentligt større, da det nu også omfattede MDA-produkter. Og selvfølgelig var det en spændende udfordring at repræsentere Miele, som er et brand med stolte traditioner, som alle kender til. Som repræsentanter skal vi være endnu bedre klædt på, når forventningerne til os er lige så høje som til de produkter, vi repræsenterer. Min hverdag hos Miele er spændende, og for mig er det en stor ære at repræsentere et brand med en så stærk og inspirerende historie.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“Der er mange gode ting, men jeg hæfter mig mest ved den respekt, der er for alle. Jeg mærker, at forhandlerne respekterer hinanden, på samme måde som jeg oplever, at der er en respekt os leverandører imellem. Vi er ikke blege for at anerkende hinanden. Jeg oplever også, at vi leverandører er gode til at holde hinanden skarpe på udvikling og produktnyheder.”

Hvad vil vi gøre bedre i fremtiden?

“Jeg synes, branchen er i en positiv udvikling i forhold til at tænke mere bæredygtigt. Hos os i Miele er det et stort fokusområde i alt fra vores produktion, produktspecifikationerne, holdbarhed og til hvor meget af produktet, der kan genanvendes efter endt levetid. Netop bæredygtighed, oplever vi, fylder mere og mere hos forbrugerne. Det er vigtigt for deres valg af hvidevarer.”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Mange vil nok sige, at jeg har for mange hobbyer. Jeg elsker at være aktiv. Alle aktiviteter, der indebærer en bold, er jeg glad for. Naturen bruger jeg også en del tid på at dyrke gennem løb, vandring og jagt. Desuden nyder jeg at kaste mig ud i nye projekter i mit sommerhus, som jeg har sammen med min kæreste, hvor jeg ikke er sen til at tillære mig nye færdigheder. Jeg er for nyligt blevet far, så i bund og grund har jeg nok ikke tid til ovenstående.”

Bente Hedegaards Villesen – Electrolux (International Key Account Manager, Kitchen Retail Europe)

Hvordan kom du ind i branchen?

“Jeg startede hos Electrolux i 2009 som business manager for ”Small Appliances”. Det var virkelig en sjov og spændende start i branchen. Vi har, og havde også dengang, et stort sortiment af fantastiske støvsugere, som TÆNK havde kåret som bedst i test. Siden er jeg flyttet over til de ”store apparater” og har i dag de internationale køkkenkæder som kunder.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“Vi opererer i en meget professionel og konkurrencepræget branche. Vores samarbejdspartnere har dygtige medarbejdere og flotte butikker, både online og fysiske, som giver forbrugerne en god indkøbsoplevelse. Jeg oplever en høj grad af innovation i producentleddet. Vi markedsfører nye designs og teknologiske muligheder med en hastighed, som kan få modebranchen til at blive misundelige. Men i særdeleshed er jeg stolt af, at Electrolux bringer produkter på markedet, som blandt andet forlænger levetiden på vores tøj og hjælper os alle til at opnå de bedste madlavningsresultater – også på en bæredygtig måde. Vi er enormt innovative, både på teknologi og design.”

Hvad vil vi gøre bedre i fremtiden?

“Vi har alle et ansvar for at gøre verden til et bedre sted. Vores branche kan gøre en forskel ved at fremstille produkter på en bæredygtig måde. Vi må anvende grøn energi på vores fabrikker, genanvende materialer og fragte produkterne ud til forbrugerne på en klimavenlig måde. Vi skal også sikre et socialt ansvar over for alle medarbejdere. Sidst, men ikke mindst, skal vi hjælpe forbrugerne til at betjene vores produkter så hensigtsmæssigt og energimæssigt forsvarligt som muligt. På den måde får produkterne også en længere levetid. AI vil helt sikkert også hjælpe branchen i fremtiden. Især vil ny teknologi hjælpe forbrugerne til at træffe bæredygtige valg og opnå bedre resultater, både når det gælder madlavning, tøjpleje og indeklima.”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Jeg er gift, har tre voksne børn og bor i Snoghøj ved Fredericia. Jeg tilbringer helst mine vinterferier på ski, og om sommeren er jeg gerne i Danmark. Vi har en båd og holder af at sejle på Lillebælt. Hvis ikke Danmark, så skal feriedestinationen helst indeholde mulighed for at dykke. I hverdagen forsøger jeg at nå i fitnesscentret 3-4 gange om ugen. Derudover holder jeg af at lave mad og tage med veninderne i biffen. Weekenderne tilbringer min mand og jeg gerne i vores fantastiske hovedstad, hvor vi elsker at udforske madscenen. Vi har verdens bedste restauranter i København, og jeg forstår virkelig godt, at alverdens turister strømmer til Danmark. Vi har meget godt at byde på!”

Camilla Gammelgaard – BSH Hvidevarer (Sales Manager)

Hvordan kom du ind i branchen?

“Der var en dag en markedschef hos BSH, Bosch og Siemens hvidevarer, som havde hørt mit navn fra en af de store hvidevareforhandlere. De manglede en key account manager til små-el og støvsugere, og mit navn var blevet nævnt. Jeg startede på små-el, og efter nogle år kom jeg på MDA, altså hvidevarer.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“Dynamik, hurtige beslutninger og en masse spændende produkter!”

Hvad vil vi gøre bedre i fremtiden?

“Branchen vil være bedre til at tjene penge. Vi vil finde den gamle købmandsbog frem. Den, som fortæller om udbud og efterspørgsel – og hvornår det er det bedste tidspunkt at tjene penge. :)”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Jeg bruger meget tid i motorsportens verden. Min mand har kørt rally på DM-niveau, og sønnen kører gokart på højt niveau – med en drøm om at blive Le Mans-kører…”

Allan Witt – Witt (CEO og ejer)

Hvordan kom du ind i branchen?

“Jeg startede som køkkensælger, og senere var jeg med til at åbne seks hvidevarebutikker.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“Det bedste for mig er, at der hele tiden sker noget nyt. Og at følge med i forbrugertendenser – og ramme plet, når nye produkter skal findes.”

Hvad vil vi gøre bedre i fremtiden?

“Jeg tror, branchen vil satse mere på bedre produkter – altså high-end frem for billige produkter med store rabatter. Det sidste er der ingen, der kan leve af. Og så skal butikkerne gøres mere spændende med oplevelser og demoer af fine kaffemaskiner og andre eksklusive produkter.”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Jeg følger meget med i sport – og spiller padel, når kroppen tillader det. Og så fisker jeg – både i Gødstrup sø og Skjern å. Og jeg tager gerne en tur i sommerhus med børn og børnebørn.”

Kristian Degnbol – Silverline (Salgschef)

Hvordan kom du ind i branchen?

“Jeg kom i lære i 1990 i en butik i isenkram-branchen. Der blev jeg interesseret i elektronik- og hvidevaredelen og fortsatte i flere hvidevarebutikker, blandt andet Service-Ringen og Punkt1. I 2013 kom jeg over på leverandørsiden hos JG Nordic – Silverline, hor jeg har været lige siden. Først som salgskonsulent og senere som salgschef.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“Jeg kan både lide det nye og innovative, der sker i branchen, hvor produkter hele tiden forbedres og får flere smarte features, der gør dem mere tilgængelige og smarte for forbrugeren. Samtidig kan jeg godt lide, at det trods alt grundlæggende er de samme produkter – og de samme behov som altid, vi kan hjælpe med at dække for forbrugeren.”

Hvad vil vi gøre bedre i fremtiden?

“Jeg tænker, at der stadig er stor fokus på at gøre produkterne smartere, nemmere tilgængelige og til stadighed mere energieffektive. Der er meget fokus på bæredygtighed og energi, når man bygger nye boliger i dag, og det skal vi være med til at underbygge.”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Når jeg ikke sælger hvidevarer, gør jeg en del for at holde mig i form, flere gange om ugen. Jeg prøver at følge med tiden og er netop ved at vænne mig til min nye elbil. Og så prioriterer jeg en del tid til min søn på fem, som også er med til at holde sin gamle far i form.”

Michael Lassen – Yamaha (key Account Manager)

Hvordan kom du ind i branchen?

“Jeg startede som 14-årig i 1974 som arbejdsdreng i Strib Radio og tv, hvor jeg senere blev udlært som radiomekaniker. I 1982 blev jeg sælger hos Fona. I 1985 medejer af Bang & Olufsen-butikker i Vejle, Juelsminde og senere Middelfart. 1992 blev jeg sælger hos PNP Audio, og siden 1999 har jeg været sælger af Yamahas hi-fi-produkter hos Yamaha Scandinavia.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“I de 50 år, jeg har været i branchen, har det været en fornøjelse at følge udviklingen. Kassettebåndoptageren, som i 1963 afløste spolebåndoptageren. CD-afspilleren, som gav vinylpladespilleren konkurrence i 1982. Og frem til i dag, hvor meget musik streames fra mobilen til den tråd løse højttaler. Dog er pladespilleren, som indtog Danmark i 1920, stadig populær.”

Hvad vil vi gøre bedre i fremtiden?

“Efter årene med coronapandemien, hvor det til tider var umuligt at fremskaffe vitale komponenter til fremstillingen af vores produkter, blev branchen opmærksom på, hvor farligt det er at lægge alle æggene i en kurv. Vi er nu begyndt at have flere underleverandører, som er geografisk spredt.”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Fritiden går med familiehygge med mine tre børn og fire børnebørn. Jeg mødes med gamle Round Table-venner en gang om måneden. Mit klaver og mine guitarer bliver også benyttet flittigt. Min yngste datter, Cathrine Lassen (lyt på Spotify), er sangskriver og musiker, og ved de mindre spillejobs er jeg roadie og lydmand (Danmarks billigste!).”

Thomas Snor Korreborg – Wilfa (CEO)

Hvordan kom du ind i branchen?

“Efter en del år i det danske forsvar, med udsendelse i FN-tjeneste, fik jeg mulighed for at starte min han delsuddannelse hos Robert Bosch. Jeg blev nordisk produktchef og bo siddende i Stockholm i en alder af 22 år. Efter nogle spændende år i Sverige flyttede jeg retur til Danmark, hvor jeg virkelig startede min ”rejse” i hvidevarebranchen som produkt- og marketingchef hos BSH Hvidevarer. Jeg fortsatte hos Miele, hvor jeg var en del år, og dernæst som Commercial Director Scandinavia hos Dyson Scandinavia. I 2010 startede jeg i min nuværende rolle hos Wilfa Danmark.”

Hvad er det bedste ved branchen?

“Branchen bærer tydeligt præg af, at det er et sted, man er i mange år… Ellers hurtigt videre. Efter snart 15 år i Wilfa ser jeg stadig mange af de samme kolleger fra branchen, som da jeg startede. Det siger rigtig me get om en sund branche i udvikling, selvom der også har været hårde år. Men en positiv udvikling og optimisme er med til at bane vejen for en god branche.”

Hvad vil vi gøre bedre i fremtiden?

“Forbrugernes adfærd har ændret sig radikalt de senere år med større fokus på bæredygtighed og klima. Og på hvordan man bedst, hurtigst og nemmest får adgang til både SDA- og MDA-produkter. Vi har allerede fo kus på dette í branchen. Men det er vigtigt, at vi forsat udvikler og tilpas ser både produktion, distribution og optimering af brug af reservedele og håndtering af reklamationsberettigede produkter. Alt sammen for at for bedre det miljømæssige aspekt. Og så skal vi huske at gøre forbrugerne opmærksomme på det. Altså hvor stor en indsats den danske branche gør for at forbedre vores miljø. Det er ikke alle forbrugere, der ved det.”

Fortæl noget spændende, du laver i din fritid.

“Sammen med min hustru Susanne elsker jeg at lave mad. Gerne fra det franske bistro-univers, hvor man finder den ene fantastiske ret efter den anden. Og hvis man ikke vil lave den selv, findes der så mange lækre restauranter i Danmark, at det er svært at vælge. Vi sætter også stor pris på at rejse og opleve verden. Helst steder med et minimum af andre turister – som en ødegård i Skåne eller afslapning langt oppe på ”Hvidløgsbjerget” ved Scala i Italien. Her er der rig lejlighed til at dyrke en anden af vores store interesser, nemlig at vandre.”

allan witt | applia danmark | bente hedegaards villesen | brian asmussen | camilla gammelgaard | charlotte hubschmann jacobsen | christian klitgaard | jakob nørgaard | jesper johansen | kajsa djurfeldt | kristian degnbol | mads neumann olsson | michael bilde jensen | michael lassen | mikael jensen | niels hunniche | peder stedal | thomas snor korreborg
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Ny direktør i Dansk Producentansvar 
Dansk Producentansvar - det data-hus, der for industrien opsamler data om den cirkulære økonomi - har pr. 1. 1. 2025 fået ny direktør.

Ny landechef for Samsung Danmark
Samsung styrker sin danske ledelse med ansættelsen af Søren Rinnov Østergaard som ny landechef.

Sven Rosted – 50 år i branchen 
Fredag den 20. september 2024 er en mærkedag i hvidevare-branchen...

Claus Larsen i APPLiAs bestyrelse 
Søren Rye, Mieles tidligere nordiske og baltiske direktør, har søgt nye græsgange i USA og Mexico, hvilket medfører en rokade i APPLiA Danmarks bestyrelse.

APPLiA på Sydpolen
APPLiA Europes formand, Hakan Bulgurlu fra Beko/Arcelik, tilbragte december 2023 med at blive den første tyrkiske person, der nåede Sydpolen.

Kunstig intelligens – plus menneskelig fornuft
Kunstig intelligens bringer store gevinster, men vi skal huske, at teknologien netop er kunstig – og ikke nær så menneskelig, som den ofte kan fremstå, lyder budskabet fra Claus Holm, der er direktør for Samsung i Danmark.

Ny salgschef i Thermex
Dennis Morild er tilbage i Danmark som ny salgschef for Thermex Scandinavia.

Smeg Nordic styrker sit salgsteam i Danmark
Smeg Nordic har for nylig styrket sit salgsteam i Danmark ved at byde den erfarne sælger Thomas Mogensen velkommen om bord. Thomas vil spille en nøglerolle i at fremme Smegs voksende tilstedeværelse på markedet og styrke virksomhedens relationer med kunder og forhandlere i Danmark.

Hvorfor hitter produkter i raketfart?
Hvordan kan det være, at nogle produkter pludselig bliver trendy? Kan succesen forudsiges – og hvad bliver det næste store? Vi spurgte fremtidsforsker Anne-Marie Dahl fra Futuria.

Bjarne opfandt opvasketabs
Der er ting, som mennesker over hele verden genkender og bruger uden at skænke det en tanke. For eksempel opvasketabs. Den lille vaskebrik blev opfundet af Bjarne Skindhøj i den østjyske by Hammel tilbage i 1986. Her er historien. AF METTE GRITH SØRENSEN. JOURNALIST, JFM

Grundig – ny distriktschef
Grundig - ny distriktschef i Midt- og Nordjylland