Miele fejrer 125 år med nye, patenterede produkter.
IFA fylder 100 år – men Miele kan trumfe og netop i år fejre, at virksomheden startede produktion for hele 125 år siden!
Jubilæerne blev naturligvis fejret, da Miele holdt det traditionelle pressemøde onsdag den 4. september på IFA’s mediedage.
“Miele skal sætte nye standarder for innovation og for produktudviklingen”, lød det fra Mieles CEO Reinhard Zinkann.
De standarder, Miele fremhæver i 2024, var især inden for vaskemaskiner og posestøvsugere.
Skånsom vask var i fokus ved lanceringen af de nye Nova Edition vaskemaskiner og tørretumblere.
Her præsenteredes en patenteret tromle, der har erstattet de traditionelle ribber med en blødere overflade, der mest af alt minder om tavlen i et bi-stade.
“Ribberne har haft som funktion at sikre, at tøjet føres rundt i vaskemaskinen. Men det slider også på tøjet. Vi har med hjælp fra kunstig intelligens fundet en mere skånsom måde at cirkulere tøjet på”, lød det fra Markus Miele.
Tørretumbleren i samme serie indeholdt også en verdensnyhed: verdens første program, der kan tørre uld-produkter uden tab af kvalitet og uden at de krymper.
“Ligesom Miele i 1997 var først med et uld-vaskeprogram, er vi nu klar med et tørre-program til uld-produkter. Det ligger i vores DNA at udvikle på den måde”, lød det.
Miele havde også en poststøvsuger med – Guard L1 – som kunne noget nyt. Den er som første pose-støvsuger udstyret med et LCD-display og kan forbinde sig med en app. Støvsugeren fås i en enkel, en mellem og en avanceret udgave.
Miele har som vision at skabe pålidelige produkter, der holder længe. Virksomheden har undersøgt forbrugernes holdning til bæredygtigheden – og her var gode nyheder: 75% af forbrugerne har fuld tillid til produkter, der bygger på helt eller delvist genanvendte materialer.
“Bæredygtighed er flyttet fra at være et ædelt formål til at være en fornuftig forretningsmodel”, lød det fra Rebecca Steinhage, en af Mieles direktører.
Mieles 125 år
Miele har, med udgangspunkt i tyske Gütersloh, holdt sig på markedet i 125 år.
Det mest usædvanlige i virksomheden er ikke bare produkternes holdbarhed, men også ledelsens. Miele har gennem samtlige år været ledet af stifternes familier – Miele og Zinkann. I dag er det fjerde generation af de to familier, oldebørnene, der er virksomhedens ledere: Marcus Miele og Reinhard Zinkann.
De vigtigste ingredienser i virksomhedens succes:
“At Miele tidligt satte fokus. Miele satsede på hvidevarer og husholdningsapparater og sagde farvel til biler, knallerter, cykler og malkemaskiner”.
“Og at Miele relativt tidligt gik ud over de nære markeder. I 1980’erne med kontorer i Australien, USA og Sydamerika”, fortalte Reinhard Zinkann.
Med 125 år på bagen kigger Miele dog fremad:
“Vi indretter ikke vores innovation på, hvad forbrugeren gør og forventer i dag. Vi indretter os efter, hvad vi tror, forbrugeren gør i morgen”, lød det fra direktør-kollega Marcus Miele.
Læs også....
Tre kinesiske forretningsfolk troppede tirsdag op på Powers hovedkontor i Glostrup, hvor de troede, de havde aftalt et møde med elektronikkædens direktør, Jesper Boysen. Det var den foreløbige kulmination på et omfattende identitetstyveri, hvor en mand har udgivet sig for at være Powers direktør – og bestilt tusindvis af varer i Kina.
IFA fylder 100 og tech-messen er i live. Måske kunne messen næste år gå et spadestik dybere.
At gøre den ny kunde til stamkunde er drømmen for producenter og forhandlere. Men det er svært ...
På årets IFA-messe præsenterede TCL et udvidet produktsortiment, som er designet til at revolutionere hjemmeunderholdning. Blandt andet i kraft af et nyt samarbejde med Bang & Olufsen.
Danske Thermex er på IFA for første gang - og er "pretty geeky" omkring luftudskiftning.
Fynske Ztove debuterer på IFA med en produktnyhed, en kogebog og en vision om madlavning ved præcis temperatur.
Samsung indtog i dag scenen ved IFA for at sprede budskabet om "AI for alle." Visionen er at demokratisere AI ved at gøre den tilgængelig, så flere mennesker får glæde af teknologien.
Enkle hvidevarer kan give noget af den klarhed, forbrugerne efterspørger.