15. oktober 2020  |   Branchenyt  |   Marked

Mini-IFA

IFA 2020 var anderledes. En situationsrapport fra en, der var alene hjemme i meget store messehaller.

Marked
15. oktober 2020  |   af Henrik Egede

Berlins Tegel-lufthavn. Samme brutale betonklods som i 1970’erne. De sædvanlige gule taxaer ude foran.

Til gengæld er alt andet – naturligvis – anderledes her i 2020. Mundbind og håndsprit. Plastikforhæng i bilen, så tilrejsende på bagsædet ikke smitter chaufføren.

I Berlins bybillede ingen markering overhovedet, der har med IFA 2020 at gøre. Gadebilledet er usædvanlig tavst. Ingen kan se, at verdens førende
elektronikmesse snart åbner.


SAXOFON OG KONTRABAS
S-toget mod Spandau er tomt – og det samme er den brede sti, der fra Messe Süd-stationen fører mod Messe Berlins sydlige indgang.

I efterårsmorgen-sol understreges minimalismen: Vores lille flok af besøgende bydes velkommen af en duo, der som et forsvindingspunkt på den store forplads spiller stille jazz på saxofon og kontrabas. Afdæmpet, nedtonet. Stemningsfuldt.

Men mundbind på, og ind i messehallerne!

Kun hallerne 1 til 4 på anden etage er taget i brug til den ”messe”, der i år er forandret til et pressemøde, som stort set kun har deltagere fra tysktalende lande. Vi er fem danske pressefolk.

ÅNDEN FRA 1961
I sin åbningstale takker IFA-messens vicedirektør Jens Heithecker hjerteligt for fremmødet. Vi fylder besynderligt lidt i messehal 3,2 – selv om stolene står med corona-afstand på halvanden meter.

Jens Heithecker minder os om, at IFA også før har været anderledes. Sidst i 1961, hvor messen fandt sted blot tre uger efter, at DDR havde opført Berlinmuren. Dengang strømmede udenlandske gæster til IFA i det indkapslede Vest-berlin for at vise solidaritet med vestberlinerne.

I 2020 er fjenden ikke kommunisme men corona. Den ondartede virus har lagt en gevaldig dæmper på messen, der normalt har en kvart million besøgende. Selv rødhårede Miss IFA er tilsyneladende blevet hjemme af frygt for smitten.

Alene det, at vi kan mødes i dag, giver os en følelse af normalitet, siger Jens Heitheckler sin åbningstale.

IFA 2020 vil vise os, at der også kommer en verden efter pandemien. Selv om vi ikke ved hvornår.

ALENE HJEMME

IFA 2020 er ikke en messe. Det er et sceneshow i to-en-halv dag, hvor producenter præsenterer nyheder og tendenser.

Fra APPLiA-branchen deltager Bosch/ Siemens, Miele og Haier.

Journalister med mundbind pendler pligtskyldigt mellem sal 3 og 4, indtil dagen afsluttes med en gennemgang af de vigtigste tendenser.

Uden for sal 3 og 4 er der stille. Meget stille.

Sommergarten i messens midterområde er trist og tom. Vinden rusker lidt i poppeltræerne. Det normalt så travle pressecenter ligger øde hen. Vi få udvalgte er alene hjemme i et meget stort hus. For første gang ser vi, hvor store de der berlinske messehaller egentlig er.

IFA’s ledelse forsikrer ved afslutningen, at der også inviteres til IFA i 2021 – i dagene 3.-7. september.

Respekt for IFA og alle de deltagende i IFA 2020 – bag Mund- und Nasenbedeckung! Næste år er vi, om corona vil, tilbage. Til den tid lander vi formentlig i den nye, længe ventede Brandenburg-lufthavn…

berlin | covid-19 | ifa messe | jens heithecker
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2022 blev næstbedste år nogensinde
Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.

All About Me
Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK

Flere heste at spille på
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater er kommet gennem skiftende konjunkturer og corona med skindet på næsen.

2022 – bedre end 2020!
2022 blev trods krig og krise næstbedste år nogen sinde for salg af hvidevarer.

Black Friday blev ikke så sort endda
Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.

Forbrugerne: holdbarhed vigtigst
Produktet skal holde længe - og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette - og vil have en at tale personligt med ved køb.

“Smart” er folkeeje
De fleste kender i dag til smart-funktionalitet - og de færreste er villige til at betale ekstra for det.

Nilfisk fastholder vækst
I andet kvartal af 2022 øgede Nilfisk omsætningen, og sidst i kvartalet var ordreindgangen den højeste nogensinde.

IFA igen
Ready, steady, show! Efter to års pause er IFA tilbage igen.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Markedet har lagt sig – og dog…
Afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparter har i første kvartal af 2022 igen lagt sig på et mere normalt niveau i forhold til rekordåret 2021.