15. oktober 2020  |   Branchenyt  |   Marked

Mini-IFA

IFA 2020 var anderledes. En situationsrapport fra en, der var alene hjemme i meget store messehaller.

Marked
15. oktober 2020  |   af Henrik Egede

Berlins Tegel-lufthavn. Samme brutale betonklods som i 1970’erne. De sædvanlige gule taxaer ude foran.

Til gengæld er alt andet – naturligvis – anderledes her i 2020. Mundbind og håndsprit. Plastikforhæng i bilen, så tilrejsende på bagsædet ikke smitter chaufføren.

I Berlins bybillede ingen markering overhovedet, der har med IFA 2020 at gøre. Gadebilledet er usædvanlig tavst. Ingen kan se, at verdens førende
elektronikmesse snart åbner.


SAXOFON OG KONTRABAS
S-toget mod Spandau er tomt – og det samme er den brede sti, der fra Messe Süd-stationen fører mod Messe Berlins sydlige indgang.

I efterårsmorgen-sol understreges minimalismen: Vores lille flok af besøgende bydes velkommen af en duo, der som et forsvindingspunkt på den store forplads spiller stille jazz på saxofon og kontrabas. Afdæmpet, nedtonet. Stemningsfuldt.

Men mundbind på, og ind i messehallerne!

Kun hallerne 1 til 4 på anden etage er taget i brug til den ”messe”, der i år er forandret til et pressemøde, som stort set kun har deltagere fra tysktalende lande. Vi er fem danske pressefolk.

ÅNDEN FRA 1961
I sin åbningstale takker IFA-messens vicedirektør Jens Heithecker hjerteligt for fremmødet. Vi fylder besynderligt lidt i messehal 3,2 – selv om stolene står med corona-afstand på halvanden meter.

Jens Heithecker minder os om, at IFA også før har været anderledes. Sidst i 1961, hvor messen fandt sted blot tre uger efter, at DDR havde opført Berlinmuren. Dengang strømmede udenlandske gæster til IFA i det indkapslede Vest-berlin for at vise solidaritet med vestberlinerne.

I 2020 er fjenden ikke kommunisme men corona. Den ondartede virus har lagt en gevaldig dæmper på messen, der normalt har en kvart million besøgende. Selv rødhårede Miss IFA er tilsyneladende blevet hjemme af frygt for smitten.

Alene det, at vi kan mødes i dag, giver os en følelse af normalitet, siger Jens Heitheckler sin åbningstale.

IFA 2020 vil vise os, at der også kommer en verden efter pandemien. Selv om vi ikke ved hvornår.

ALENE HJEMME

IFA 2020 er ikke en messe. Det er et sceneshow i to-en-halv dag, hvor producenter præsenterer nyheder og tendenser.

Fra APPLiA-branchen deltager Bosch/ Siemens, Miele og Haier.

Journalister med mundbind pendler pligtskyldigt mellem sal 3 og 4, indtil dagen afsluttes med en gennemgang af de vigtigste tendenser.

Uden for sal 3 og 4 er der stille. Meget stille.

Sommergarten i messens midterområde er trist og tom. Vinden rusker lidt i poppeltræerne. Det normalt så travle pressecenter ligger øde hen. Vi få udvalgte er alene hjemme i et meget stort hus. For første gang ser vi, hvor store de der berlinske messehaller egentlig er.

IFA’s ledelse forsikrer ved afslutningen, at der også inviteres til IFA i 2021 – i dagene 3.-7. september.

Respekt for IFA og alle de deltagende i IFA 2020 – bag Mund- und Nasenbedeckung! Næste år er vi, om corona vil, tilbage. Til den tid lander vi formentlig i den nye, længe ventede Brandenburg-lufthavn…

berlin | covid-19 | ifa messe | jens heithecker
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.

Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.