15. juni 2020  |   Branchenyt  |   Marked

New Normal

Efter ti år med ubrudt vækst kom krisen. Som et lyn fra en klar himmel – i form af den dødelige virus covid-19. I Danmark lukkede statsminister Mette Frederiksen ned for samfundet den 11. marts. Så ”alt er forandret” siden sidste gang, du læste Hvidvare-nyt. Og dog. Målt op mod andre brancher har afsætningen af […]

Marked
15. juni 2020  |   af Henrik Egede

Efter ti år med ubrudt vækst kom krisen. Som et lyn fra en klar himmel – i form af den dødelige virus covid-19. I Danmark lukkede statsminister Mette Frederiksen ned for samfundet den 11. marts. Så ”alt er forandret” siden sidste gang, du læste Hvidvare-nyt.

Og dog. Målt op mod andre brancher har afsætningen af hvidevarer, små elektriske husholdningsapparater og forbrugerelektronik klaret sig pænt gennem covid-19-krisens første uger og måneder. I det store hele ser vi samme salgsvolumen i værdi, som vi er vant til. Et fald i salget i den fysiske butik. Men en stigning i online-salget. Forbrugerne ønsker komfort til hjemmet, nu da mange af os har været tvunget til at være hjemme meget mere end normalt (se tendenserne fra GfK inde i bladet).

”Udfordrende og lærerig”. Sådan beskriver branchens kædedirektører den nye situation, og i denne udgave af Hvidvarenyt kan du læse mere om, hvordan krisen påvirker forbrugere og butikker. Ingen ved, hvor lange skygger covid-19-krisen kaster. Ingen ved, hvad ”new normal” vil sige for vores branche. Men ét er sikkert: Verden standser ikke – og butikkerne kan ikke bare bede forbrugerne om at vende tilbage næste år…

Derfor er det gode nyheder, at alle fysiske salgssteder i Danmark igen er åbne. Og at messerne IFA og Formland – i ændrede formater – gennemføres på den anden side af sommeren.

Vel mødt til New Normal.

PS: Mens vi er ved nyheder: Hvidvare-nyt har fra og med dette nummer fået ny redaktør. Tag godt imod journalist Søren Bang Hansen.

branchen | covid-19 | henrik egede
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Den fysiske butik er favoritten
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.

Viljen til at betale for “bæredygtig” falder
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.

Elgiganten øger overskud  
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.

Hver tredje er loyal
Loyaliteten mod varemærker og salgssteder er ca. 35%, når der købes nyt.

Forbrugerne ved, hvad de køber
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.

Breddesport 
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.

Forbrugernes humør er bedre
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.

Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.


Annonce
Annonce