15. juni 2020  |   Branchenyt  |   Marked

New Normal

Efter ti år med ubrudt vækst kom krisen. Som et lyn fra en klar himmel – i form af den dødelige virus covid-19. I Danmark lukkede statsminister Mette Frederiksen ned for samfundet den 11. marts. Så ”alt er forandret” siden sidste gang, du læste Hvidvare-nyt. Og dog. Målt op mod andre brancher har afsætningen af […]

Marked
15. juni 2020  |   af Henrik Egede

Efter ti år med ubrudt vækst kom krisen. Som et lyn fra en klar himmel – i form af den dødelige virus covid-19. I Danmark lukkede statsminister Mette Frederiksen ned for samfundet den 11. marts. Så ”alt er forandret” siden sidste gang, du læste Hvidvare-nyt.

Og dog. Målt op mod andre brancher har afsætningen af hvidevarer, små elektriske husholdningsapparater og forbrugerelektronik klaret sig pænt gennem covid-19-krisens første uger og måneder. I det store hele ser vi samme salgsvolumen i værdi, som vi er vant til. Et fald i salget i den fysiske butik. Men en stigning i online-salget. Forbrugerne ønsker komfort til hjemmet, nu da mange af os har været tvunget til at være hjemme meget mere end normalt (se tendenserne fra GfK inde i bladet).

”Udfordrende og lærerig”. Sådan beskriver branchens kædedirektører den nye situation, og i denne udgave af Hvidvarenyt kan du læse mere om, hvordan krisen påvirker forbrugere og butikker. Ingen ved, hvor lange skygger covid-19-krisen kaster. Ingen ved, hvad ”new normal” vil sige for vores branche. Men ét er sikkert: Verden standser ikke – og butikkerne kan ikke bare bede forbrugerne om at vende tilbage næste år…

Derfor er det gode nyheder, at alle fysiske salgssteder i Danmark igen er åbne. Og at messerne IFA og Formland – i ændrede formater – gennemføres på den anden side af sommeren.

Vel mødt til New Normal.

PS: Mens vi er ved nyheder: Hvidvare-nyt har fra og med dette nummer fået ny redaktør. Tag godt imod journalist Søren Bang Hansen.

branchen | covid-19 | henrik egede
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Alfreds anvisninger 
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.

Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.


Annonce
Annonce