Efter ti år med ubrudt vækst kom krisen. Som et lyn fra en klar himmel – i form af den dødelige virus covid-19. I Danmark lukkede statsminister Mette Frederiksen ned for samfundet den 11. marts. Så ”alt er forandret” siden sidste gang, du læste Hvidvare-nyt. Og dog. Målt op mod andre brancher har afsætningen af […]
Efter ti år med ubrudt vækst kom krisen. Som et lyn fra en klar himmel – i form af den dødelige virus covid-19. I Danmark lukkede statsminister Mette Frederiksen ned for samfundet den 11. marts. Så ”alt er forandret” siden sidste gang, du læste Hvidvare-nyt.
Og dog. Målt op mod andre brancher har afsætningen af hvidevarer, små elektriske husholdningsapparater og forbrugerelektronik klaret sig pænt gennem covid-19-krisens første uger og måneder. I det store hele ser vi samme salgsvolumen i værdi, som vi er vant til. Et fald i salget i den fysiske butik. Men en stigning i online-salget. Forbrugerne ønsker komfort til hjemmet, nu da mange af os har været tvunget til at være hjemme meget mere end normalt (se tendenserne fra GfK inde i bladet).
”Udfordrende og lærerig”. Sådan beskriver branchens kædedirektører den nye situation, og i denne udgave af Hvidvarenyt kan du læse mere om, hvordan krisen påvirker forbrugere og butikker. Ingen ved, hvor lange skygger covid-19-krisen kaster. Ingen ved, hvad ”new normal” vil sige for vores branche. Men ét er sikkert: Verden standser ikke – og butikkerne kan ikke bare bede forbrugerne om at vende tilbage næste år…
Derfor er det gode nyheder, at alle fysiske salgssteder i Danmark igen er åbne. Og at messerne IFA og Formland – i ændrede formater – gennemføres på den anden side af sommeren.
Vel mødt til New Normal.
PS: Mens vi er ved nyheder: Hvidvare-nyt har fra og med dette nummer fået ny redaktør. Tag godt imod journalist Søren Bang Hansen.
branchen | covid-19 | henrik egedeLæs også....
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.
Den grønlandske forbruger er tålmodig. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er da også "business as unusual".
Trods generel afmatning har Hvidt & Frit vundet markedsandele, og kædedirektør Jørgen Højlund glæder sig over endnu et flot regnskab.
2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.
Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.
Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK