Efter ti år med ubrudt vækst kom krisen. Som et lyn fra en klar himmel – i form af den dødelige virus covid-19. I Danmark lukkede statsminister Mette Frederiksen ned for samfundet den 11. marts. Så ”alt er forandret” siden sidste gang, du læste Hvidvare-nyt. Og dog. Målt op mod andre brancher har afsætningen af […]
Efter ti år med ubrudt vækst kom krisen. Som et lyn fra en klar himmel – i form af den dødelige virus covid-19. I Danmark lukkede statsminister Mette Frederiksen ned for samfundet den 11. marts. Så ”alt er forandret” siden sidste gang, du læste Hvidvare-nyt.
Og dog. Målt op mod andre brancher har afsætningen af hvidevarer, små elektriske husholdningsapparater og forbrugerelektronik klaret sig pænt gennem covid-19-krisens første uger og måneder. I det store hele ser vi samme salgsvolumen i værdi, som vi er vant til. Et fald i salget i den fysiske butik. Men en stigning i online-salget. Forbrugerne ønsker komfort til hjemmet, nu da mange af os har været tvunget til at være hjemme meget mere end normalt (se tendenserne fra GfK inde i bladet).
”Udfordrende og lærerig”. Sådan beskriver branchens kædedirektører den nye situation, og i denne udgave af Hvidvarenyt kan du læse mere om, hvordan krisen påvirker forbrugere og butikker. Ingen ved, hvor lange skygger covid-19-krisen kaster. Ingen ved, hvad ”new normal” vil sige for vores branche. Men ét er sikkert: Verden standser ikke – og butikkerne kan ikke bare bede forbrugerne om at vende tilbage næste år…
Derfor er det gode nyheder, at alle fysiske salgssteder i Danmark igen er åbne. Og at messerne IFA og Formland – i ændrede formater – gennemføres på den anden side af sommeren.
Vel mødt til New Normal.
PS: Mens vi er ved nyheder: Hvidvare-nyt har fra og med dette nummer fået ny redaktør. Tag godt imod journalist Søren Bang Hansen.
branchen | covid-19 | henrik egedeLæs også....
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.