15. juni 2020  |   Branchenyt  |   Marked

New Normal

Efter ti år med ubrudt vækst kom krisen. Som et lyn fra en klar himmel – i form af den dødelige virus covid-19. I Danmark lukkede statsminister Mette Frederiksen ned for samfundet den 11. marts. Så ”alt er forandret” siden sidste gang, du læste Hvidvare-nyt. Og dog. Målt op mod andre brancher har afsætningen af […]

Marked
15. juni 2020  |   af Henrik Egede

Efter ti år med ubrudt vækst kom krisen. Som et lyn fra en klar himmel – i form af den dødelige virus covid-19. I Danmark lukkede statsminister Mette Frederiksen ned for samfundet den 11. marts. Så ”alt er forandret” siden sidste gang, du læste Hvidvare-nyt.

Og dog. Målt op mod andre brancher har afsætningen af hvidevarer, små elektriske husholdningsapparater og forbrugerelektronik klaret sig pænt gennem covid-19-krisens første uger og måneder. I det store hele ser vi samme salgsvolumen i værdi, som vi er vant til. Et fald i salget i den fysiske butik. Men en stigning i online-salget. Forbrugerne ønsker komfort til hjemmet, nu da mange af os har været tvunget til at være hjemme meget mere end normalt (se tendenserne fra GfK inde i bladet).

”Udfordrende og lærerig”. Sådan beskriver branchens kædedirektører den nye situation, og i denne udgave af Hvidvarenyt kan du læse mere om, hvordan krisen påvirker forbrugere og butikker. Ingen ved, hvor lange skygger covid-19-krisen kaster. Ingen ved, hvad ”new normal” vil sige for vores branche. Men ét er sikkert: Verden standser ikke – og butikkerne kan ikke bare bede forbrugerne om at vende tilbage næste år…

Derfor er det gode nyheder, at alle fysiske salgssteder i Danmark igen er åbne. Og at messerne IFA og Formland – i ændrede formater – gennemføres på den anden side af sommeren.

Vel mødt til New Normal.

PS: Mens vi er ved nyheder: Hvidvare-nyt har fra og med dette nummer fået ny redaktør. Tag godt imod journalist Søren Bang Hansen.

branchen | covid-19 | henrik egede
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.

Den nordligste Elgiganten
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.

Med Danmark som skyggemarked
Den grønlandske forbruger er tålmodig. Salg af hvidevarer og elektronik på verdens største ø er da også "business as unusual".

Hvidt & Frit vinder frem i mat marked
Trods generel afmatning har Hvidt & Frit vundet markedsandele, og kædedirektør Jørgen Højlund glæder sig over endnu et flot regnskab.

Usikre tider – ikke umulige
2023 kan blive bedre end 2022. Det var en overraskende påstand, analysehuset GfK kom med.

2022 blev næstbedste år nogensinde
Trods krise og krig: sidste år var et godkendt salgsår for hvidevarer – men der er store variationer i tallene.

All About Me
Endnu for tidligt at tale om et vendepunkt. Men det globale marked for hvidevarer og elektronik bliver positivt inden udgangen af 2023, spår GfK


Annonce
Annonce