26. august 2022  |   Branchenyt  |   Branchenyt  |   Marked

Nilfisk fastholder vækst

I andet kvartal af 2022 øgede Nilfisk omsætningen, og sidst i kvartalet var ordreindgangen den højeste nogensinde.

Branchenyt
26. august 2022  |   af Søren Bang Hansen

Omsætningen for den samlede forretning i andet kvartal nåede 272 mio. euro. Det er en stigning fra 257,8 mio. i samme periode sidste år og svarer til en vækst på 5,5 %.
Resultatet er primært drevet af en organisk vækst på 9,4 % i Nilfisks professionelle forretning i Europa, men den amerikanske omsætning blev også øget, på trods af at selskabets amerikanske distributionscenter i marts blev ødelagt af en tornado.

– Samlet set var 2. kvartal endnu et vigtigt skridt mod at skabe langsigtet bæredygtig vækst, som vi har sat os som mål i Nilfisks strategi “Business Plan 2026”, som vi lancerede i Q1, fortæller Nilfisks CEO Torsten Türling.

Global modvind

Det globale marked er påvirket af stærke dynamikker, der giver kraftig modvind for de fleste virksomheder. Inflation på råvarer og materialer og vedvarende høje fragtrater påvirker også Nilfisks marginer, hvilket dette kvartal blev modvirket af den stigende omsætning og de gennemførte prisjusteringer. Indtjeningen (EBITDA før særlige poster) nåede i andet kvartal op på 34,5 mio. euro 2022, hvor den i årets første kvartal landede på 37,6 mio.

Hurtig genopretning

I slutningen af marts ramte en tornado Nilfisks eneste USA-baserede distributionscenter i Springdale, Arkansas. Det førte til en nedskrivning af det ødelagte lager og skabte et akut behov for at etablere et helt nyt distributions-knudepunkt.

– Vi var i stand til hurtigt at genoptage driften på en nærliggende lokation. Takket være en enorm indsats fra vores folk var vi i stand til at opnå næsten normale leveringstider igen fra juni. Derfor forventer vi nu kun, at omkring 10-12 mio. euro af omsætningen bliver udskudt til anden halvdel af 2022, siger CEO Torsten Türling.

Venter fortsat vækst

Den hurtige genopretning i USA gav mulighed for positiv vækst på det amerikanske marked i Q2. Europa viste solide resultater over en bred kam, mens nedlukninger på grund af covid-19 fortsatte med at påvirke væksten negativt i Asien.

For hele 2022 forventer Nilfisk fortsat en organisk vækst mellem 4 og 7 % – og en EBITDA-margin (før særlige poster) på mellem 13,5 og 15,5 %.

Om Nilfisk

Nilfisk blev grundlagt i 1906 af den danske ingeniør P.A. Fisker.
I dag er virksomheden en førende global leverandør af professionelle rengøringsmaskiner og tjenester. Mere end 90 % af salget er til professionelle, mens den resterende del af forretningen er rettet mod forbrugere og dækker gulvplejeudstyr, støvsugere og højtryksrensere.
Nilfisks produkter og tjenester sælges i mere end 100 lande og produceres på 10 produktionssteder over hele kloden. De største produktionsfaciliteter findes i USA, Mexico, Ungarn, Italien og Kina.
Et samlet antal på ca. 4900 medarbejdere skabte i 2021 et overskud på 994,9 mio. euro.
Det største enkeltmarked er USA, der dækker 25 % af omsætningen – efterfulgt af Tyskland (12 %), Frankrig (11 %), Storbritannien (5 %) og Danmark (5 %).

Nilfisk gammel reklame
nilfisk | økonomi
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Branchedag i APPLiA Danmark 
Torsdag den 10. april 2025 kan medlemmer af APPLiA Danmark og deltagere i netværkene for Elektronikbranchen.dk og APPLiA Commercial sætte kryds i kalenderen.

Flere kan blive reparatør
Syddansk Erhvervsskole åbner igen muligheden for, at man kan efteruddanne sig til reparatør af hvidevarer.

Fradrag – gælder det også kaffemaskinen?
2025 er første år, hvor forbrugerne kan trække reparation af hårde hvidevarer fra som en del af håndværkerfradraget.

2024 og hurtigt videre
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

Hisense – velkommen i Elektronikbranchen
Elektronikbranchen.dk - det netværk under APPLiA Danmark, der varetager interesser for producenter af forbrugerelektronik - byder velkommen til sit ottende medlem.

2025 i spåkuglen 
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?

Witt overtager distributionen af populære grill-produkter
Fra nytår har Witt overtaget distributionen af Outdoorchef på det nordiske marked og i Storbritannien.

Vi skal være produktkloge 
En B&O Beomaster 1400 fra 1969 havde skruer med lige kærv og et instruktionsbrev i bunden af produktet med elektrisk diagram og komponentnavne, så forbrugeren selv kunne reparere!

Black Friday blev god 
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.

Kommuner skal ikke sælge hvidevarer
Ny affaldsbekendtgørelse er udmærket - dog skal den kommunale opgave defineres mere præcist, mener APPLiA.

Finanslov: Fradrag for reparation af hvidevarer
Danskerne kan i 2025-2027 få fradrag for reparation af hvidevarer - som en del af et grønt håndværkerfradrag.