26. august 2022  |   Branchenyt  |   Branchenyt  |   Marked

Nilfisk fastholder vækst

I andet kvartal af 2022 øgede Nilfisk omsætningen, og sidst i kvartalet var ordreindgangen den højeste nogensinde.

Branchenyt
26. august 2022  |   af Søren Bang Hansen

Omsætningen for den samlede forretning i andet kvartal nåede 272 mio. euro. Det er en stigning fra 257,8 mio. i samme periode sidste år og svarer til en vækst på 5,5 %.
Resultatet er primært drevet af en organisk vækst på 9,4 % i Nilfisks professionelle forretning i Europa, men den amerikanske omsætning blev også øget, på trods af at selskabets amerikanske distributionscenter i marts blev ødelagt af en tornado.

– Samlet set var 2. kvartal endnu et vigtigt skridt mod at skabe langsigtet bæredygtig vækst, som vi har sat os som mål i Nilfisks strategi “Business Plan 2026”, som vi lancerede i Q1, fortæller Nilfisks CEO Torsten Türling.

Global modvind

Det globale marked er påvirket af stærke dynamikker, der giver kraftig modvind for de fleste virksomheder. Inflation på råvarer og materialer og vedvarende høje fragtrater påvirker også Nilfisks marginer, hvilket dette kvartal blev modvirket af den stigende omsætning og de gennemførte prisjusteringer. Indtjeningen (EBITDA før særlige poster) nåede i andet kvartal op på 34,5 mio. euro 2022, hvor den i årets første kvartal landede på 37,6 mio.

Hurtig genopretning

I slutningen af marts ramte en tornado Nilfisks eneste USA-baserede distributionscenter i Springdale, Arkansas. Det førte til en nedskrivning af det ødelagte lager og skabte et akut behov for at etablere et helt nyt distributions-knudepunkt.

– Vi var i stand til hurtigt at genoptage driften på en nærliggende lokation. Takket være en enorm indsats fra vores folk var vi i stand til at opnå næsten normale leveringstider igen fra juni. Derfor forventer vi nu kun, at omkring 10-12 mio. euro af omsætningen bliver udskudt til anden halvdel af 2022, siger CEO Torsten Türling.

Venter fortsat vækst

Den hurtige genopretning i USA gav mulighed for positiv vækst på det amerikanske marked i Q2. Europa viste solide resultater over en bred kam, mens nedlukninger på grund af covid-19 fortsatte med at påvirke væksten negativt i Asien.

For hele 2022 forventer Nilfisk fortsat en organisk vækst mellem 4 og 7 % – og en EBITDA-margin (før særlige poster) på mellem 13,5 og 15,5 %.

Om Nilfisk

Nilfisk blev grundlagt i 1906 af den danske ingeniør P.A. Fisker.
I dag er virksomheden en førende global leverandør af professionelle rengøringsmaskiner og tjenester. Mere end 90 % af salget er til professionelle, mens den resterende del af forretningen er rettet mod forbrugere og dækker gulvplejeudstyr, støvsugere og højtryksrensere.
Nilfisks produkter og tjenester sælges i mere end 100 lande og produceres på 10 produktionssteder over hele kloden. De største produktionsfaciliteter findes i USA, Mexico, Ungarn, Italien og Kina.
Et samlet antal på ca. 4900 medarbejdere skabte i 2021 et overskud på 994,9 mio. euro.
Det største enkeltmarked er USA, der dækker 25 % af omsætningen – efterfulgt af Tyskland (12 %), Frankrig (11 %), Storbritannien (5 %) og Danmark (5 %).

Nilfisk gammel reklame
nilfisk | økonomi
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Eco-design – nyt på vej  
Et nyt energimærke for støvsugere kan være på vej i 2026 - efter at EU-domstolen 11. januar 2024 frifandt Europa-Kommissionen og samtidig afviste et søgsmål fra den britiske producent Dyson.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

Finanslov skal realiseres  
2024 er i gang - og på finansloven for indeværende år er for første gang afsat midler øremærket til reparation af hvidevarer og elektronik.

Invitation til 25 års jubilæum
Salgschef Camilla Gammelgaard har den 1. marts 2024 været ansat hos BSH Hvidevarer A/S i 25 år.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Vigtig deadline nærmer sig for 41.000 virksomheder
Producentansvaret for emballage er på vej, og med det får I som virksomhed det praktiske, økonomiske og juridiske ansvar for den emballage I benytter jer af. Den første deadline falder i april 2024, hvor indberetningen af data om emballagemængder begynder. Er jeres virksomhed klar?

Claus Larsen i APPLiAs bestyrelse 
Søren Rye, Mieles tidligere nordiske og baltiske direktør, har søgt nye græsgange i USA og Mexico, hvilket medfører en rokade i APPLiA Danmarks bestyrelse.

APPLiA på Sydpolen
APPLiA Europes formand, Hakan Bulgurlu fra Beko/Arcelik, tilbragte december 2023 med at blive den første tyrkiske person, der nåede Sydpolen.

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

På finansloven
Finanslov 2024 faldt på plads i sidste uge.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce