1. juli 2022  |   Små-el  |   Støvsugere

Ny tendens: at flashe rengøringen

Der er nye tider og nye tendenser i hjemmene. Forbrugerne har flere produkter end nogensinde til rengøringen. Og flere af de nytilkomne produkter – ledningsfri gulvvaskere eller robotter – står fremme.

Støvsugere
1. juli 2022  |   af Henrik Egede

Den tid, hvor posestøvsugeren var det eneste, forbrugeren gjorde rent med, er ovre.

Den tid, hvor rengøringen var ”tabu”, og den klassiske posestøvsuger blev sat ind i skabet efter brug, er også ovre.

Der er nye tider og nye tendenser i hjemmene. Forbrugerne har flere produkter end nogensinde til rengøringen. Og flere af de nytilkomne produkter – ledningsfri gulvvaskere eller robotter – står fremme.

Vi er begyndt at flashe rengøringen, hvilket bestemt ikke var tilfældet tidligere.

Nilfisk og Rusland

Nilfisk valgte hurtigt efter den russiske invasion af Ukraine at suspendere alle aktiviteter i Rusland – herunder også salget af produkter til russiske forbrugere.

Hurtigt i gang

Ordene kommer fra Per Svendsen, der er global ansvarlig for salget af Nilfisks forbrugerprodukter. Han ser en tydelig tendens:

– Rengøring er gået fra back-stage til front-stage. Det er, som om rengøringen er kommet tilbage. Hvor det i posestøvsugerens barndom var smart at flashe den, så er det igen blevet smart at flashe sin rengøring. Og i dag har husholdningerne ikke bare et produkt, men en vifte af produkter til rengøring af hjemmet, siger Per Svendsen, da Hvidvare-nyt en martsdag lægger vejen forbi den danske virksomheds globale hovedkvarter i Brøndby.

Her er ikke kun tale om et modelune eller ”smartness”. Ifølge Per Svendsen er det snarere et spørgsmål om bekvemmelighed:

– Vi vil kunne komme hurtigt i gang, når der skal gøres rent. Gribe vores ledningsfri eller sætte robotstøvsugeren i gang med det samme. De skal ikke hentes i et skab eller et fjernt bryggers. Det skal posestøvsugeren, der fortsat i mange hjem er grundstammen og det mest effektive produkt i rengøringen, siger Per Svendsen.

116 års innovation

• Nilfisk blev grundlagt i 1906 af den unge danske ingeniør Peder Andersen Fisker. Han havde et stærkt ønske om at opnå viden – og en ambition om at skabe en global virksomhed, hvor han kunne udnytte teknologiens muligheder. Dette var drivkraften bag hans etablering af virksomheden.
• I 1910 fik Fisker patent på sin første støvsuger. Den fik navn efter virksomhedens telegramadresse, der var en kombination af de to ejeres navne: Nielsen + Fisker = Nilfisk.
• Nilfisk C1 blev den første elektriske støvsuger i Europa. Den revolutionerede rengøringen og blev selve grundstenen for Nilfisk. Støvsugeren vejede intet mindre end 17,5 kilo, men den kunne betjenes af én person, hvilket var banebrydende på den tid.
• Nilfisk A/S har i dag hovedkontor i Brøndby ved København.
Kilde: Nilfisk

Står på tre ben

Nilfisk har i lighed med de øvrige spillere i branchen været på en global rejse, når det gælder produkter til forbrugernes rengøring.

Hvor der tidligere var fokus på den traditionelle posestøvsuger, så er denne i dag suppleret med en vifte af produkter, som opfylder nye og mere komplicerede behov.

Nilfisk står i dag ”på tre ben” i forhold til forbrugerne: Traditionelle støvsugere, grovstøvsugere (der også kan håndtere vand og fx rengøre kummefryseren eller en våd veranda) samt højtryksrensere, der med forskelligt tilbehør kan rense alt fra tag til plankeværker, biler, terrasser og murværk.

En rundtur i Nilfisks hovedkontorer viser den variation, der i dag findes i produktporteføljen, og variationen fortsætter inden for de forskellige produkter: Højtryksrenseren fås i den tungere og stærkere Excellent-udgave samt en nyere og prisvindende Corevariant med en lettere motor. På samme måde er Nilfisks posestøvsugere differentieret, både hvad angår motorkraft og funktion. Det særligt effektive HEPA 14-filter er fx perfekt til allergikere, mens en anden støvsuger er særligt egnet til hjem med husdyr.

Udvikling i hadsund

Nilfisk udvikler sine koncepter og produkter to steder: Hadsund i Jylland og Suzhou i Kina. Produktionen af forbrugerprodukterne foregår i Ungarn og Kina. Virksomheden, der globalt beskæftiger ca. 4500 medarbejdere, drager i udvikling og design af nye produkter nytte af at være en betydelig spiller på det globale marked for professionelle rengøringsløsninger. – Det er en del af vores specielle virksomheds- DNA, at vi hurtigt kan overføre innovation fra de professionelle produkter til forbrugerprodukterne, ligesom vi ser det i andre dele af appliance-industrien, siger Per Svendsen. Forbrugermarkedet leverer cirka 10 procent af Nilfisk-koncernens samlede omsætning, men for det danske salgsselskab er andelen hele 45 procent.

Regnskab: Nilfisk i comeback

Nilfisk kom ud af 2021 med et overskud på 379 mio. kr. Koncernens samlede omsætning var i 2021 7,4 mia kr. Det er en fremgang på 19,5 procent i forhold til året før. Nilfisks samlede omsætning er nu højere end før coronapandemien. – Nilfisk fik et bemærkelsesværdigt comeback med en organisk vækst i omsætning, der overgik det generelle marked, siger koncernens topchef Torsten Türling i en kommentar til regnskabet. Salget til privatforbrugere udgør cirka 10 procent af den samlede omsætning. Den største del af koncernens salg er store rengøringsmaskiner og -løsninger til industrielt brug.

krig i ukraine | nilfisk | per svendsen | rengøring | støvsuger
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Mieles mikro-støvsuger suger designpriser til sig
Miele Boost CX1 lanceres i løbet af september. Boost CX1 kan prale af stærk ydelse, nem betjening - og hele to designpriser.

Bæredygtig støvsuger
Den trådløse Green 800 fra Electrolux er fremstillet af 65 procent genbrugsplast.

Robotten genkender hunde-hømhøm
Det kan være slemt nok, hvis hunden af og til efterlader små uheld på stuegulvet.

Støvsuger med kunstlig intelligens
SAMSUNGs Jet Bot AI+ er verdens første robotstøvsuger med Intels Movidius A1-processor.

Støvsugeren er også en gulvmoppe
Med ROIDMIS nye topmodel inden for ledningsfri støvsugere, RS70, får du en nem alt-i-én-løsning til forårsrengøringen.

Stilfuld støvsuger fås i tre farver
Skal din støvsuger være ”Misty White”, ”Woody green” eller ”Midnight Blue”?

Robot med bedre børster
Dette efterår lancerer Miele en ny robotstøvsuger (RX3), som er opdateret med nye effektive sidebørster. Motoren er også forbedret, og sammen med de nye børster betyder det, at Miele lover 25 % bedre rengøring end med forgængeren. Med en højde på bare 8,5 cm kan RX3 komme ind under sofaen og andre lave møbler. Den […]

Til kamp mod dyrehår
Den opgraderede Unlimited serie 8 er ifølge Bosch lige så effektiv som støvsugere med ledning. Den trådløse støvsuger er ideel til dyreejere, og det medfølgende turbomundstykke har en ekstra børsterulle, som er målrettet dyrehår. Støvsugeren opsamler let fibre på stof, også på steder, der ellers er svære at nå. Og så har den forlygter, så […]

Støvsug med stemmen
Som den eneste robotstøvsuger på markedet kan iRobot Roomba i7/i7+ rengøre bestemte navngivne zoner med en enkelt kommando via stemmestyring.

Endnu smartere rengøring
iRobot har fået en softwareopdatering og tilretter rengøringen til din hverdag. Også gulvvaskeren Braava jet m6 har lært nye tricks.

Til Europa fra Brøndby og Hadsund
Nilfisks Combi Washer gør, som den første i sin art, gulvvask og støvsugning til én arbejdsgang, tørt og vådt, på alle faste gulve; klinker, linoleum og træ.


Annonce
Annonce