15. marts 2020  |   Branchenyt  |   Marked

Nye energimærker på vej

Fra 1. marts 2021 vil der være nye energimærker på køleskabe,
vaskemaskiner, opvaskemaskiner, TV-skærme og lamper.

Marked
15. marts 2020  |   af Henrik Egede

Allerede fra november 2020 er producenter forpligtet til at vedlægge både det reskalerede og det aktuelle energimærke i emballagen.

Hvis produktet sælges inden 1. marts 2021 vil forbrugeren således se to energimærker med forskellige energiklasser og ikoner. Efter 1. marts 2021 gælder kun de nye mærker, hvor C ofte vil være bedste kategori.

En række forbrugerrettede kampagner vil sikre, at forbrugeren både i mellemfasen og efter introduktionen af nye mærker har så godt overblik som muligt.

Energi: Trump tæller til ti

”Nogen her, der har købt en ny opvasker?”. ”Det er jeg ked af. Den er værdiløs!”.

USAs præsident Donald Trump førte i januar kampagne for, at alt var bedre før i tiden. Præsidenten bragte energirigtige opvaskemaskiner i globalt fokus på et vælgermøde i Milwaukee.

”Du skal vaske dine tallerkener ti gange – og så er de ikke engang rene”, lød det videre.

Trump vil angiveligt slække på energikrav og tillade større vandforbrug for opvaskemaskiner i USA.

Ti er i øvrigt også et nøgletal for den europæiske industri. Ifølge APPLiA Europe bruger en moderne opvaskemaskine ti gange mindre vand end opvask i hånden.

Regler for grøn markedsføring

Der er ikke frit slag for producenter at markedsføre sig som grønne og miljøvenlige – og netop i 2020 har de nordiske forbrugerombudsmænd besluttet at have fokus på overtrædelser af lovgivningen på dette felt.

En række regler gælder – primært at faktapåstande skal være korrekte, og miljøeffekt skal kunne dokumenteres.

”Der skal foreligge dokumentation for produktets relative miljømæssige fordele sammenlignet med andre lignende produkter”, hedder det i Forbrugerombudsmandens vejledning.

APPLiA Danmark tager emnet under behandling på foreningens branchedag torsdag den 16. april 2020.

Michelin mod madspild

Michelin uddelte i februar stjerner til en række af de bedste restauranter i Danmark, som noget nyt har Michelin indført et mærke for bæredygtighed – en fem-stjernet kløver, der gives til de restauranter, der i særlig grad fremmer bæredygtighed i deres køkkener. Det kan bl. a. være at begrænse madspild, dyrke og bruge lokale afgrøder og prioritere økologi.

Ingeniøren: fokus på el-skrot

Fagbladet Ingeniøren satte i februar i en række artikler fokus på indsamlingen og genanvendelsen af el-skrot – især hvidevarer.

Et nyt marked for genbrugte produkter er som tidligere omtalt her i bladet på vej – med aktører som norske ’Recirk A/S’ og danske ’De Grønne Hvidevarer’.

”Vi skal genbruge og genanvende meget mere, end vi gør i dag”, siger miljøminister Lea Wermelin til Ingeniøren.

Et lovforslag er på vej i marts, hvorefter virksomheder i genbrugsmarkedet kan certificeres.

”De certificerede virksomheder får mulighed for at indsamle direkte hos husholdningerne. Det giver mulighed for at indsamle mere forsigtigt, så mere kan genbruges – og incitament for virksomhederne til at investere i nye genbrugs- og genanvendelsesløsninger”, siger ministeren.

el-skrot | energimærker | grøn markedsføring | madspild
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Nilfisk fastholder vækst
I andet kvartal af 2022 øgede Nilfisk omsætningen, og sidst i kvartalet var ordreindgangen den højeste nogensinde.

IFA igen
Ready, steady, show! Efter to års pause er IFA tilbage igen.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Markedet har lagt sig – og dog…
Afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparter har i første kvartal af 2022 igen lagt sig på et mere normalt niveau i forhold til rekordåret 2021.

Witt runder en milliard i omsætning
Succeshistorien fra Herning fortsætter med nyt rekordregnskab og massive investeringer i flere medarbejdere, nyt værksted, testcenter – og en kuppelformet gourmet-restaurant!

At flashe rengøringen
Rent skal der være. Men også rengøring har sine trends og sine modeluner.

Dome & Domæne
Innovation? Det er der da ikke meget af inden for hvidevarebranchen ...?

Acceleration
For nylig hørte jeg en forsker sige, at vi nu lever i "accelerationssamfundet".

Whiteaway satser i Sverige
Danske Whiteaway Group har ambition om i år at runde en salgsmilepæl på 3 mia. kroner.

Forbrugsfesten fortsatte i 2021
Trods udfordringer i årets sidste måneder blev 2021 endnu et formidabelt rekordår for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.

KitchenAid tager styringen
Den amerikanske producent vil tæt på partnere og forbrugere på det danske marked.