15. marts 2020  |   Branchenyt  |   Marked

Nye energimærker på vej

Fra 1. marts 2021 vil der være nye energimærker på køleskabe,
vaskemaskiner, opvaskemaskiner, TV-skærme og lamper.

Marked
15. marts 2020  |   af Henrik Egede

Allerede fra november 2020 er producenter forpligtet til at vedlægge både det reskalerede og det aktuelle energimærke i emballagen.

Hvis produktet sælges inden 1. marts 2021 vil forbrugeren således se to energimærker med forskellige energiklasser og ikoner. Efter 1. marts 2021 gælder kun de nye mærker, hvor C ofte vil være bedste kategori.

En række forbrugerrettede kampagner vil sikre, at forbrugeren både i mellemfasen og efter introduktionen af nye mærker har så godt overblik som muligt.

Energi: Trump tæller til ti

”Nogen her, der har købt en ny opvasker?”. ”Det er jeg ked af. Den er værdiløs!”.

USAs præsident Donald Trump førte i januar kampagne for, at alt var bedre før i tiden. Præsidenten bragte energirigtige opvaskemaskiner i globalt fokus på et vælgermøde i Milwaukee.

”Du skal vaske dine tallerkener ti gange – og så er de ikke engang rene”, lød det videre.

Trump vil angiveligt slække på energikrav og tillade større vandforbrug for opvaskemaskiner i USA.

Ti er i øvrigt også et nøgletal for den europæiske industri. Ifølge APPLiA Europe bruger en moderne opvaskemaskine ti gange mindre vand end opvask i hånden.

Regler for grøn markedsføring

Der er ikke frit slag for producenter at markedsføre sig som grønne og miljøvenlige – og netop i 2020 har de nordiske forbrugerombudsmænd besluttet at have fokus på overtrædelser af lovgivningen på dette felt.

En række regler gælder – primært at faktapåstande skal være korrekte, og miljøeffekt skal kunne dokumenteres.

”Der skal foreligge dokumentation for produktets relative miljømæssige fordele sammenlignet med andre lignende produkter”, hedder det i Forbrugerombudsmandens vejledning.

APPLiA Danmark tager emnet under behandling på foreningens branchedag torsdag den 16. april 2020.

Michelin mod madspild

Michelin uddelte i februar stjerner til en række af de bedste restauranter i Danmark, som noget nyt har Michelin indført et mærke for bæredygtighed – en fem-stjernet kløver, der gives til de restauranter, der i særlig grad fremmer bæredygtighed i deres køkkener. Det kan bl. a. være at begrænse madspild, dyrke og bruge lokale afgrøder og prioritere økologi.

Ingeniøren: fokus på el-skrot

Fagbladet Ingeniøren satte i februar i en række artikler fokus på indsamlingen og genanvendelsen af el-skrot – især hvidevarer.

Et nyt marked for genbrugte produkter er som tidligere omtalt her i bladet på vej – med aktører som norske ’Recirk A/S’ og danske ’De Grønne Hvidevarer’.

”Vi skal genbruge og genanvende meget mere, end vi gør i dag”, siger miljøminister Lea Wermelin til Ingeniøren.

Et lovforslag er på vej i marts, hvorefter virksomheder i genbrugsmarkedet kan certificeres.

”De certificerede virksomheder får mulighed for at indsamle direkte hos husholdningerne. Det giver mulighed for at indsamle mere forsigtigt, så mere kan genbruges – og incitament for virksomhederne til at investere i nye genbrugs- og genanvendelsesløsninger”, siger ministeren.

el-skrot | energimærker | grøn markedsføring | madspild
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.

Den nordligste Elgiganten
Butikschefen er fritidsfanger - og det er mange af kunderne også. Hvidvare-Nyt har besøgt Elgiganten i nordgrønlandske Ilulissat.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce