Fra 1. marts 2021 vil der være nye energimærker på køleskabe,
vaskemaskiner, opvaskemaskiner, TV-skærme og lamper.
Allerede fra november 2020 er producenter forpligtet til at vedlægge både det reskalerede og det aktuelle energimærke i emballagen.
Hvis produktet sælges inden 1. marts 2021 vil forbrugeren således se to energimærker med forskellige energiklasser og ikoner. Efter 1. marts 2021 gælder kun de nye mærker, hvor C ofte vil være bedste kategori.
En række forbrugerrettede kampagner vil sikre, at forbrugeren både i mellemfasen og efter introduktionen af nye mærker har så godt overblik som muligt.
Energi: Trump tæller til ti

”Nogen her, der har købt en ny opvasker?”. ”Det er jeg ked af. Den er værdiløs!”.
USAs præsident Donald Trump førte i januar kampagne for, at alt var bedre før i tiden. Præsidenten bragte energirigtige opvaskemaskiner i globalt fokus på et vælgermøde i Milwaukee.
”Du skal vaske dine tallerkener ti gange – og så er de ikke engang rene”, lød det videre.
Trump vil angiveligt slække på energikrav og tillade større vandforbrug for opvaskemaskiner i USA.
Ti er i øvrigt også et nøgletal for den europæiske industri. Ifølge APPLiA Europe bruger en moderne opvaskemaskine ti gange mindre vand end opvask i hånden.
Regler for grøn markedsføring
Der er ikke frit slag for producenter at markedsføre sig som grønne og miljøvenlige – og netop i 2020 har de nordiske forbrugerombudsmænd besluttet at have fokus på overtrædelser af lovgivningen på dette felt.
En række regler gælder – primært at faktapåstande skal være korrekte, og miljøeffekt skal kunne dokumenteres.
”Der skal foreligge dokumentation for produktets relative miljømæssige fordele sammenlignet med andre lignende produkter”, hedder det i Forbrugerombudsmandens vejledning.
APPLiA Danmark tager emnet under behandling på foreningens branchedag torsdag den 16. april 2020.

Michelin mod madspild
Michelin uddelte i februar stjerner til en række af de bedste restauranter i Danmark, som noget nyt har Michelin indført et mærke for bæredygtighed – en fem-stjernet kløver, der gives til de restauranter, der i særlig grad fremmer bæredygtighed i deres køkkener. Det kan bl. a. være at begrænse madspild, dyrke og bruge lokale afgrøder og prioritere økologi.
Ingeniøren: fokus på el-skrot

Fagbladet Ingeniøren satte i februar i en række artikler fokus på indsamlingen og genanvendelsen af el-skrot – især hvidevarer.
Et nyt marked for genbrugte produkter er som tidligere omtalt her i bladet på vej – med aktører som norske ’Recirk A/S’ og danske ’De Grønne Hvidevarer’.
”Vi skal genbruge og genanvende meget mere, end vi gør i dag”, siger miljøminister Lea Wermelin til Ingeniøren.
Et lovforslag er på vej i marts, hvorefter virksomheder i genbrugsmarkedet kan certificeres.
”De certificerede virksomheder får mulighed for at indsamle direkte hos husholdningerne. Det giver mulighed for at indsamle mere forsigtigt, så mere kan genbruges – og incitament for virksomhederne til at investere i nye genbrugs- og genanvendelsesløsninger”, siger ministeren.
Læs også....
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater er kommet gennem skiftende konjunkturer og corona med skindet på næsen.
2022 blev trods krig og krise næstbedste år nogen sinde for salg af hvidevarer.
Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.
Produktet skal holde længe - og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette - og vil have en at tale personligt med ved køb.
De fleste kender i dag til smart-funktionalitet - og de færreste er villige til at betale ekstra for det.
I andet kvartal af 2022 øgede Nilfisk omsætningen, og sidst i kvartalet var ordreindgangen den højeste nogensinde.
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.
Afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparter har i første kvartal af 2022 igen lagt sig på et mere normalt niveau i forhold til rekordåret 2021.
Succeshistorien fra Herning fortsætter med nyt rekordregnskab og massive investeringer i flere medarbejdere, nyt værksted, testcenter – og en kuppelformet gourmet-restaurant!