15. marts 2020  |   Branchenyt  |   Marked

Nye energimærker på vej

Fra 1. marts 2021 vil der være nye energimærker på køleskabe,
vaskemaskiner, opvaskemaskiner, TV-skærme og lamper.

Marked
15. marts 2020  |   af Henrik Egede

Allerede fra november 2020 er producenter forpligtet til at vedlægge både det reskalerede og det aktuelle energimærke i emballagen.

Hvis produktet sælges inden 1. marts 2021 vil forbrugeren således se to energimærker med forskellige energiklasser og ikoner. Efter 1. marts 2021 gælder kun de nye mærker, hvor C ofte vil være bedste kategori.

En række forbrugerrettede kampagner vil sikre, at forbrugeren både i mellemfasen og efter introduktionen af nye mærker har så godt overblik som muligt.

Energi: Trump tæller til ti

”Nogen her, der har købt en ny opvasker?”. ”Det er jeg ked af. Den er værdiløs!”.

USAs præsident Donald Trump førte i januar kampagne for, at alt var bedre før i tiden. Præsidenten bragte energirigtige opvaskemaskiner i globalt fokus på et vælgermøde i Milwaukee.

”Du skal vaske dine tallerkener ti gange – og så er de ikke engang rene”, lød det videre.

Trump vil angiveligt slække på energikrav og tillade større vandforbrug for opvaskemaskiner i USA.

Ti er i øvrigt også et nøgletal for den europæiske industri. Ifølge APPLiA Europe bruger en moderne opvaskemaskine ti gange mindre vand end opvask i hånden.

Regler for grøn markedsføring

Der er ikke frit slag for producenter at markedsføre sig som grønne og miljøvenlige – og netop i 2020 har de nordiske forbrugerombudsmænd besluttet at have fokus på overtrædelser af lovgivningen på dette felt.

En række regler gælder – primært at faktapåstande skal være korrekte, og miljøeffekt skal kunne dokumenteres.

”Der skal foreligge dokumentation for produktets relative miljømæssige fordele sammenlignet med andre lignende produkter”, hedder det i Forbrugerombudsmandens vejledning.

APPLiA Danmark tager emnet under behandling på foreningens branchedag torsdag den 16. april 2020.

Michelin mod madspild

Michelin uddelte i februar stjerner til en række af de bedste restauranter i Danmark, som noget nyt har Michelin indført et mærke for bæredygtighed – en fem-stjernet kløver, der gives til de restauranter, der i særlig grad fremmer bæredygtighed i deres køkkener. Det kan bl. a. være at begrænse madspild, dyrke og bruge lokale afgrøder og prioritere økologi.

Ingeniøren: fokus på el-skrot

Fagbladet Ingeniøren satte i februar i en række artikler fokus på indsamlingen og genanvendelsen af el-skrot – især hvidevarer.

Et nyt marked for genbrugte produkter er som tidligere omtalt her i bladet på vej – med aktører som norske ’Recirk A/S’ og danske ’De Grønne Hvidevarer’.

”Vi skal genbruge og genanvende meget mere, end vi gør i dag”, siger miljøminister Lea Wermelin til Ingeniøren.

Et lovforslag er på vej i marts, hvorefter virksomheder i genbrugsmarkedet kan certificeres.

”De certificerede virksomheder får mulighed for at indsamle direkte hos husholdningerne. Det giver mulighed for at indsamle mere forsigtigt, så mere kan genbruges – og incitament for virksomhederne til at investere i nye genbrugs- og genanvendelsesløsninger”, siger ministeren.

el-skrot | energimærker | grøn markedsføring | madspild
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Afsætning uden Schwung
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.

Witt satser på træningsudstyr
Distributionen af træningsmaskiner fra Total Gym overtages af Witt, som hermed bekræfter sin status som et af de mest alsidige medlemmer af APPLiA Danmark.

Årets produkt 2024 
Norge har haft det i årevis - og nu får Danmark det også: en pris for årets bedste produkter inden for hvidevarer og elektronik.

Marked: Fin april 
Markedet 2024 er ikke kommet flyvende fra start. April-afsætningen for hårde hvidevarer i Danmark var dog, isoleret set og målt med APPLiA Danmark markedsdata, opløftende. En fremgang på 8% i værdi og 10,6% i styksalg.

2025 kan blive vendepunktet
Forbrugertillid er på vej tilbage - 2025 kan blive året, hvor afsætningen vender.

Alfreds anvisninger 
Hvordan lykkes man med at sælge kvalitetsprodukter i et trægt marked? Det var temaet, da APPLiA 18. april 2024 afholdt branchedag og årsmøde på KolleKolle i Værløse.

Nyt liv til gamle støvsugere
Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!


Annonce
Annonce
Annonce