Som noget helt nyt kan danskerne fra i år få fradrag for reparation af hvidevarer, men de færreste ved, hvor de skal gå hen for at få vaskemaskinen eller køleskabet repareret. Et nyt initiativ skal afhjælpe problemet.
Hvert år kasserer danskerne omtrent 500.000 hvidevarer på landets genbrugspladser. For at flere skal vælge at få dem repareret er der fra 2025 indført et fradrag på reparationer af hårde hvidevarer som en ny del af servicefradraget. Men en stor del af forbrugerne ved ikke, hvor de skal henvende sig for at få det gjort.
– Det er meget positivt, at reparation af hvidevarer i år går ind under servicefradraget, men desværre er der rigtig mange danskere, der ikke ved, hvor de skal finde en reparatør, og som derfor ender med at kassere deres ting og købe nye i stedet, siger Sten Schroll, der er Marketing- & Salgschef hos ASWO Danmark, som er Danmarks største leverandør af reservedele til elektronik og hvidevarer til reparatører over hele landet.
Nyt kort viser vej
Det problem vil reservedelsgrossisten finde en løsning på og har derfor søsat et nyt tiltag, der skal gøre det nemmere for danskerne at finde en lokal reparatør. Tiltaget består i et reparatørkort, som er et Google Maps-kort, hvor man kan finde nærmeste mulighed for reparation ud fra sin geografiske placering i landet.
– Selvom servicefradraget nu gør det mere attraktivt for danskerne at vælge reparation frem for at købe nyt, er vi nødt til også at gøre en indsats for at hjælpe folk med at finde de professionelle reparatører, og det er målet med reparatørkortet, siger Sten Schroll.
Hos ASWO kræves det af reparatørerne, at priserne ikke hæves tilsvarende servicefradraget. Gevinsten skal altså komme forbrugerne til gode.
Mærkbar forskel
Mange af de 500.000 hvidevarer, der årligt kasseres i Danmark, kunne i stedet være blevet repareret. Omtrent 122.000 af dem er vaskemaskiner, hvoraf det anslås, at en tredjedel faktisk stadig virker, når de bliver smidt ud. Det viser en undersøgelse af danskernes elektronikforbrug og genbrugsvaner fra Coop Analyse.
At den nye tilføjelse til servicefradraget forstærker incitamentet til at få tingene repareret, samt at reparatørkortet nu ligger klart, har gjort, at man allerede nu kan mærke forskel i hvidevarereparationsbranchen.
– Tidligere har mange været tilbageholdende med at få tingene repareret, fordi de har været bange for, at det ville ende med at blive dyrt og måske allerede koste en del bare ved teknikerens første besøg. Jeg tager en fast pris, uanset hvor mange gange jeg skal afsted, og for det meste kan jeg klare opgaven ved første besøg. I år, hvor fradraget er kommet i spil, har jeg fået rigtig mange henvendelser, og jeg reparerer mellem otte og ti maskiner dagligt, siger Thomas Bünger, der driver enkeltmandsvirksomheden Fair Hvidevareservice i Tølløse.

Læs også....
”Hvidevare-reparatøren skal ikke stå og klø sig i hovedet ude hos kunden”, siger Thomas Thykjær. Hvidvare-Nyt var med i vognen hos en servicemontør.
Ny affaldsbekendtgørelse er udmærket - dog skal den kommunale opgave defineres mere præcist, mener APPLiA.
Reparationsviljen står stille. Der er brug for at stimulere forbrugernes vilje til reparation gennem fx. at kunne trække reparation fra i skat.
Reservedele findes. 18 mio. reservedele til hvidevarer og elektronik ligger klar hos ASWO i Nordtyskland til at blive sendt ud i Europa via servicepartnere.
"Vi skal sikre et effektivt marked for reparationer, hvor det kan betale sig at reparere frem for at købe nyt. Danske forbrugere skal kunne trække udgifter til reparation af elektronik og hvidevarer fra".
I en tid, hvor forbrugere og politikere råber på "ret til reparation", har Danmark stået uden officielt tilbud om efteruddannelse til reparatør af hvidevarer og elektronik.