15. juni 2021  |   TEMA  |   Det smarte hjem  |   Branchenyt  |   Marked

Nyt hvidevare-brand lanceres i Danmark

Hisense er ikke noget kendt navn blandt danske forbrugere, men det kan det snart blive. De kommende måneder lancerer Gorenje Group Nordic en bred vifte af produkter med Hisense-logoet på fronten.

Marked
15. juni 2021  |   af Søren Bang Hansen

Kinesiske Hisense opkøbte Gorenje Group for tre år siden, og nu lancerer selskabet en række produkter under eget navn på det danske marked.

I forvejen har Gorenje Group Nordic tre brands i stalden: Gorenje, ASKO og UPO – sidstnævnte dog kun i Finland. Denne sommer udvides porteføljen altså med Hisense, og her bliver ikke kun tale om hvidevarer.

Faktisk begynder det med fladskærme, som i første omgang lanceres i de nordiske Power-butikker. Det sker først på sommeren og falder belejligt sammen med EM-slutrunden i fodbold, hvor Hisense er sponsor.

Tv-apparater er en helt ny produktkategori for os. Det er et spændende marked med stor konkurrence, hvor der er to meget store spillere og nogle mindre. Hisense har tv-modeller i både entry-, midt- og premium-segmentet, og vi kan typisk ligge lidt under de andre i pris. Det bliver god værdi for pengene, lover Niels Bille, direktør for Gorenje Group Nordic.

I Kina er Hisense den førende producent af fladskærme, som nu lanceres i de nordiske Power-butikker.

ALT I HVIDEVARER

Kort efter vil de første hvidevarer med Hisense-navnet dukke op herhjemme. Det bliver i første omgang i Elgiganten.

– Det kommer til at ske drypvist hen over sommeren. Vi kommer med produkter i alle fire hovedkategorier inden for hvidevarer: madlavning, køl, vask og opvask, siger Niels Bille.

– Vi kommer med produkter i alle fire hovedkategorier: madlavning, køl, vask og opvask, siger Niels Bille, direktør for Gorenje Group Nordic.

Han erkender, at Hisense er et ganske ubeskrevet blad for de fleste danskere.

Det bliver vores udfordring at lancere et ekstra brand, der dækker så mange forskellige produkter. Men nogle gange er det rart at starte med en blank side. Og hvis forbrugeren spørger, hvad Hisense er, så er det altså et højteknologisk kvalitetsmærke inden for forbrugerelektronik. Oprindelsen er kinesisk, men her er tale om en global virksomhed, der har vokset sig stor gennem både organisk vækst og en lang række internationale opkøb, fortæller Niels Bille.

TEKNISK INNOVATION

Ser man på Gorenje Group Nordics eksisterende portefølje af brands, står ASKO for premium-produkter i højeste kvalitet med et stilrent, nordisk inspireret design. ASKO har da også et prisindeks på 160, så i snit koster disse produkter 60 procent mere end gennemsnittet. Niels Bille beskriver ASKO som ”det eneste skandinaviske premium-brand”.

Til sammenligning har Gorenjebrandet et prisindeks på 100, så her er fokus i højere grad på enkel betjening, flot design og ”værdi for pengene”. Niels Bille forventer, at Hisense også vil lande omkring prisindeks 100, men der er alligevel forskelle.

Hisense sigter mod en lidt yngre målgruppe end Gorenje. Samtidig har brandet et stærkt fokus på avanceret teknologi. Da Hisense opkøbte Gorenje for tre år siden, kunne vi lynhurtigt konstatere, at de lå milevidt foran os på hele denne her ”smart-del” af produkterne, fortæller Niels Bille.

Den erklærede mission for Hisense er da også ”at overgå forventninger ved at levere tekniske innovationer i høj kvalitet, som forbedrer kundernes hverdag.” Den digitale platform, som binder produkterne sammen på kryds og tværs, og gør det muligt at fjernstyre det meste fra mobiltelefonen, har fået navnet ”ConnectLife”. Denne platform kommer til at fungere på tværs af brands – altså også med produkter fra ASKO og Gorenje.

Hovedkvarteret ligger i Kina, men Hisense har fabrikker og kontorer verden over.
• Over 80.000 ansatte
• 16 fabrikker
• 54 virksomheder verden over
• Omsætning på 21,8 mia. USD (2020)
• 10 regionale brands og fire globale: Hisense, ASKO, Gorenje og Toshiba.

HISTORIEN OM HISENSE

• 1969: Grundlagt som en radiofabrik i Qingdao, Kina.
• 1996: Begyndte at producere klimaanlæg.
• 2001: Gik ind på markedet for telekommunikation.
• 2002: Købte køleskabs-fabrikanten Snowflake.
• 2005: Købte den kinesiske hvidevareproducent Kelon.
• 2008: Begyndte at producere vaskemaskiner.
• 2015: Købte SHARP’s tv-forretning.
• 2016: Officiel sponsor for UEFA EURO 2016.
• 2017: Købte Toshibas tv-forretning.
• 2018: Købte Gorenje Group.
• 2021: Hisense bliver nyt dansk hvidevarebrand via Gorenje Group Nordic.

gorenje | hisense | niels bille | smart home
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Nilfisk fastholder vækst
I andet kvartal af 2022 øgede Nilfisk omsætningen, og sidst i kvartalet var ordreindgangen den højeste nogensinde.

IFA igen
Ready, steady, show! Efter to års pause er IFA tilbage igen.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Markedet har lagt sig – og dog…
Afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparter har i første kvartal af 2022 igen lagt sig på et mere normalt niveau i forhold til rekordåret 2021.

Witt runder en milliard i omsætning
Succeshistorien fra Herning fortsætter med nyt rekordregnskab og massive investeringer i flere medarbejdere, nyt værksted, testcenter – og en kuppelformet gourmet-restaurant!

At flashe rengøringen
Rent skal der være. Men også rengøring har sine trends og sine modeluner.

Dome & Domæne
Innovation? Det er der da ikke meget af inden for hvidevarebranchen ...?

Acceleration
For nylig hørte jeg en forsker sige, at vi nu lever i "accelerationssamfundet".

Black Friday blev til Black Week
Black Friday er vokset til en hel uge.

Power varsler prisstigninger
Højere transportomkostninger, udfordringer med at skaffe varer og komponenter og en eksplosion i energipriser.

Whiteaway satser i Sverige
Danske Whiteaway Group har ambition om i år at runde en salgsmilepæl på 3 mia. kroner.