Hisense er ikke noget kendt navn blandt danske forbrugere, men det kan det snart blive. De kommende måneder lancerer Gorenje Group Nordic en bred vifte af produkter med Hisense-logoet på fronten.
Kinesiske Hisense opkøbte Gorenje Group for tre år siden, og nu lancerer selskabet en række produkter under eget navn på det danske marked.
I forvejen har Gorenje Group Nordic tre brands i stalden: Gorenje, ASKO og UPO – sidstnævnte dog kun i Finland. Denne sommer udvides porteføljen altså med Hisense, og her bliver ikke kun tale om hvidevarer.
Faktisk begynder det med fladskærme, som i første omgang lanceres i de nordiske Power-butikker. Det sker først på sommeren og falder belejligt sammen med EM-slutrunden i fodbold, hvor Hisense er sponsor.
Tv-apparater er en helt ny produktkategori for os. Det er et spændende marked med stor konkurrence, hvor der er to meget store spillere og nogle mindre. Hisense har tv-modeller i både entry-, midt- og premium-segmentet, og vi kan typisk ligge lidt under de andre i pris. Det bliver god værdi for pengene, lover Niels Bille, direktør for Gorenje Group Nordic.

ALT I HVIDEVARER
Kort efter vil de første hvidevarer med Hisense-navnet dukke op herhjemme. Det bliver i første omgang i Elgiganten.
– Det kommer til at ske drypvist hen over sommeren. Vi kommer med produkter i alle fire hovedkategorier inden for hvidevarer: madlavning, køl, vask og opvask, siger Niels Bille.

Han erkender, at Hisense er et ganske ubeskrevet blad for de fleste danskere.
Det bliver vores udfordring at lancere et ekstra brand, der dækker så mange forskellige produkter. Men nogle gange er det rart at starte med en blank side. Og hvis forbrugeren spørger, hvad Hisense er, så er det altså et højteknologisk kvalitetsmærke inden for forbrugerelektronik. Oprindelsen er kinesisk, men her er tale om en global virksomhed, der har vokset sig stor gennem både organisk vækst og en lang række internationale opkøb, fortæller Niels Bille.
TEKNISK INNOVATION
Ser man på Gorenje Group Nordics eksisterende portefølje af brands, står ASKO for premium-produkter i højeste kvalitet med et stilrent, nordisk inspireret design. ASKO har da også et prisindeks på 160, så i snit koster disse produkter 60 procent mere end gennemsnittet. Niels Bille beskriver ASKO som ”det eneste skandinaviske premium-brand”.
Til sammenligning har Gorenjebrandet et prisindeks på 100, så her er fokus i højere grad på enkel betjening, flot design og ”værdi for pengene”. Niels Bille forventer, at Hisense også vil lande omkring prisindeks 100, men der er alligevel forskelle.
Hisense sigter mod en lidt yngre målgruppe end Gorenje. Samtidig har brandet et stærkt fokus på avanceret teknologi. Da Hisense opkøbte Gorenje for tre år siden, kunne vi lynhurtigt konstatere, at de lå milevidt foran os på hele denne her ”smart-del” af produkterne, fortæller Niels Bille.
Den erklærede mission for Hisense er da også ”at overgå forventninger ved at levere tekniske innovationer i høj kvalitet, som forbedrer kundernes hverdag.” Den digitale platform, som binder produkterne sammen på kryds og tværs, og gør det muligt at fjernstyre det meste fra mobiltelefonen, har fået navnet ”ConnectLife”. Denne platform kommer til at fungere på tværs af brands – altså også med produkter fra ASKO og Gorenje.

• Over 80.000 ansatte
• 16 fabrikker
• 54 virksomheder verden over
• Omsætning på 21,8 mia. USD (2020)
• 10 regionale brands og fire globale: Hisense, ASKO, Gorenje og Toshiba.
HISTORIEN OM HISENSE
• 1969: Grundlagt som en radiofabrik i Qingdao, Kina.
• 1996: Begyndte at producere klimaanlæg.
• 2001: Gik ind på markedet for telekommunikation.
• 2002: Købte køleskabs-fabrikanten Snowflake.
• 2005: Købte den kinesiske hvidevareproducent Kelon.
• 2008: Begyndte at producere vaskemaskiner.
• 2015: Købte SHARP’s tv-forretning.
• 2016: Officiel sponsor for UEFA EURO 2016.
• 2017: Købte Toshibas tv-forretning.
• 2018: Købte Gorenje Group.
• 2021: Hisense bliver nyt dansk hvidevarebrand via Gorenje Group Nordic.
Læs også....
2024 blev et temmelig afdæmpet år for afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
APPLiAs direktør har i nogle år været del af det teknologiske "spåmandspanel", som Berlingske Tidende bruger til at forudse året, vi går ind i. Hvad er tendenserne i teknologi - og hvad kan vi som forbrugere forvente?
Black Friday 2024 overgik efter alt at dømme - med afstand - Black Friday 2023.
Forbrugerne foretrækker fortsat "nogle at snakke med", når de køber hvidevarer og elektronik.
Inflation og usikkerhed udfordrer forbrugerne på det bæredygtige valg.
Elgiganten afslutter regnskabsåret 2023-2024 med et overskud, trods faldende efterspørgsel på elektronik og hvidevarer. Øget markedsandel og effektiv drift har været nøglen til succes.
Forbrugerne har lært lektien: de ved godt, stort set, hvor længe hvidevarerne holder.
Køb af hvidevarer er en breddesport. Næsten alle er involveret, når der træffes beslutning om nye hvidevarer.
Forbrugernes humør har længe været i dybfryseren eller i al fald i det mellemfornøjede område.
1. halvår 2024 gav ikke et løft for afsætningen af hvidevarer. Afsætningen af skærme voksede.