4. april 2024  |   Branchenyt  |   Marked

Nyt liv til gamle støvsugere

Gamle støvsugere kan noget, de nye ikke kan, mener Nicole Kiel Broch. Hun har været omgivet af støvsugere hele sit liv – og lancerer nu et nyt koncept for ”retrostøvsugere”.

Marked
4. april 2024  |   af Søren Bang Hansen

– Jeg står med en virksomhed, der har solgt støvsugere i mere end tres år, men vi har også repareret dem løbende. Den erfaring trækker vi på nu i forbindelse med lanceringen at et nyt koncept med istandsatte, brugte støvsugere, siger Nicole Kiel Broch.

Hun overtog virksomheden efter sin far, der overtog den fra sin, som startede det hele i 1962.

Gammel og kraftfuld

De brugte støvsugere skal med tiden blive en større del af forretningen, for de kan noget, der ikke kan genskabes på nye maskiner i dag, mener Nicole Kiel Broch. Siden 2017 har motoreffekten på nye støvsugere ikke måttet overstige 900 watt grundet et EU-direktiv. Men med færre watt kommer dårligere sugeevne, og det har skabt stor efterspørgsel på de ældre maskiner.

– Vores mission med at restaurere brugte støvsugere i topkvalitet er at forlænge deres levetid og således reducere den miljømæssige påvirkning ved at gøre behovet for nyt mindre. Men mange ældre modeller har også større motorer, og det er noget af det, vores kunder efterspørger, fordi de simpelthen suger bedre. Det, der miljømæssigt bliver sparet på at genanvende frem for at producere nyt, kompenserer absolut for de flere watt i de gamle maskiner, siger Nicole Kiel Broch.

Støvsugerbanden har værksteder i flere af deres butikker.
Ekspertviden

Støvsugerbanden har værksteder i flere af deres butikker. Det største ligger i Lyngby, hvor en uddannet maskinreparatør står i spidsen.

– Vores ekspertviden er grunden til, at vi stadig er her 60 år senere. Den viden er i vores medarbejdere, og derfor er de vores vigtigste aktiver, siger Nicole Kiel Broch. Derfor har det også været en hård beslutning at lukke et par af butikkerne.

– Jeg har altid prioriteret butikkerne højt, men under corona har vi som så mange andre været nødt til også at sætte fokus på vores webshop. Det er det gode, der er kommet ud af de år, kan man sige, for nethandel er en uundgåelig del af fremtiden.

Nicole Kiel Broch lancerer det nye genbrugskoncept i den første butik på Frederiksberg, men det er især på nettet (brugtstovsuger.dk), at konceptet ventes at vokse sig stort.

bæredygtighed | genbrugskoncept | nicole kiel broch | støvsugerbanden
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Januar 2024 var positiv  
For første gang i 14 måneder viser afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater en positiv udvikling.

Ztove – med en enkelt grads præcision
En mislykket pandekage var starten. På Fyn ligger en ung dansk virksomhed, der vil sikre, vi kan lave mad ved præcise temperaturer. Hvidvare-Nyt har besøgt Ztove, som er nyt medlem af APPLiA Danmark.

SMEG med usædvanligt tilbud 
Den italienske producent SMEG giver fra og med 1. februar 2024 et usædvanligt tilbud: prøv produkter i 100 dage i ro og mag - og returnér varerne med fuld fortrydelsesret.

2023 var noget hø
Markedet i 2023 var negativt. Lyspunkterne var bl. a. vaskemaskiner og især årets højdespringer: airfryeren!

Black Week er dobbelt op
GfK: Forbrugerne køber de dyrere "premium"-produkter i Black Week.

Whiteaway i stort opkøb
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har foretaget et strategisk opkøb af Bolind, som leverer hvidevarer til det almene boligmarked i Danmark.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Udfordrende Black Friday
3,4 mia. kr. er, hvad danske forbrugere forventes at købe ind for på i Black Friday og i Black Week 2023.

Whiteaway vinder markedsandele
Hvidevarekoncernen Whiteaway Group har offentliggjort årsregnskab for 2022/2023. Regnskabsåret, som blev afsluttet ved indgangen til august, viser en samlet omsætning på 2,3 mia. kr. og et resultat efter skat på 15 mio. kr.

Hvidevarer tilbage i byens centrum
Miele åbnede 31. august sit nye Experience Center i København. Miele vil nudge og uddanne forbrugeren til bedre brug af produkterne.

Danskerne spenderer mere på køkkenrenovering
I en tid, hvor mange ellers holder igen med store forbrugsgoder, vokser ordrestørrelsen hos landets største køkkenrenoveringskæde. Ofte ryger der et par nye hvidevarer med i opgraderingen.


Annonce