Dansk historiker arbejder på en ph.d., der belyser det komplekse samspil i udviklingen af glas og opvaskemaskiner.
Joachim Allouche, museumsinspektør på glasmuseet Holmegaard Værk, arbejder på en ph.d. med titlen: ”Dansk glas fra 1950 til 2008”. Her undersøger han bl.a. opvaskemaskinens betydning for udviklingen af glas – og vice versa. En vigtig kilde er ældre ud gaver af Hvidvare-Nyt, som Joachim bladrer igennem med særligt fokus på opvaskemaskine-annoncer.
– Opvaskemaskinen løste nogle problemer, men den skabte også nye, især glaspest. Både forbrugere, producenter og glasværkerne ønsker en løsning, men hvem tager ejerskab? Det vil jeg gerne undersøge, forklarer Joachim Allouche.
I ph.d.en følger han opvaskemaskinens udvikling fra de første hånddrevne træmodeller frem til gennembruddet, hvor maskinen blev udbredt i hjemmene.

end på glaspest…
(annonce fra Hvidvare Nyt).
Forgæves opdragelse
Pludselig blev glas og bestik udsat for stærkere kemikalier, større temperatur udsving og flere rystelser.
– I starten prøvede Holmegaard at op drage forbrugerne med en pamflet om, at man fx skulle tørre glassene hurtigt og bruge mindre sæbe. Men det var alt for besværligt, og forbrugernes svar syntes at være: Det er ikke vores problem, vi kan bare købe nogle billigere glas. Glaspest var heller ikke første prioritet hos producenterne, som satsede mere på vaskeevne, støjniveau, design og energiforbrug.
– I 1971 ser jeg første gang glaspest omtalt som et problem, og her anbefaler producenten, at man køber billigere glas til maskinen. Så glaspest bliver et problem, der overlades til glasindustri en, konkluderer Joachim Allouche.
– I dag har vi nye typer glas, der er lidt mere hårdføre, men de tåler stadig kun et vist antal vaske. Jeg ville aldrig putte et gammelt krystalglas i en maskine, heller ikke på skåneprogrammet.
GLASPEST
Glas består oprindeligt af tre ting: kalk, soda og sand. Glaspest er uopretteligt, fordi det vasker sodaen ud af glasset – i modsætning til kalk, der lægger sig udenpå og let fjernes med fx eddike.
Bred påvirkning
Opvaskemaskinen har ifølge Joachim Allouche haft større indflydelse, end
man umiddelbart skulle tro.
– Den ændrer vores syn på, hvor længe glas skal kunne holde. Det påvirker vores forståelse af hverdagsglas og finere glas – og alle mulige andre ting. Måske har den ligefrem fremmet en brug-og-smid-væk-kultur?
– Ja, til en vis grad. Men den gør også, at folk kan have mange flere glas, tallerkener og bestik i brug, uden at de hober sig op på køkkenbordet. Måske er vores krav til, hvor rene tingene skal være, også blevet højere. Min tilgang er at undersøge, hvordan de her ting påvirker hinanden, og her er opvaskeren et klassisk eksempel på noget, der kom ind og gjorde en forskel.

glas – og opvaskemaskiner.
Læs også....
KitchenAid har netop afsløret, at ”Årets Farve” er smørgul. Eller som det hedder på nudansk: Butter.
Samsung styrker og udvider sin AI-strategi for at skabe bedre brugeroplevelser i hverdagen. Visionen udfoldes på den netop åbnede CES-messe i Las Vegas.
Kunstig intelligens bliver et gennemgående tema, når CES 2025 samler tech-branchen i Las Vegas fra 7. til 10. januar.
Tre kinesiske forretningsfolk troppede tirsdag op på Powers hovedkontor i Glostrup, hvor de troede, de havde aftalt et møde med elektronikkædens direktør, Jesper Boysen. Det var den foreløbige kulmination på et omfattende identitetstyveri, hvor en mand har udgivet sig for at være Powers direktør – og bestilt tusindvis af varer i Kina.
IFA fylder 100 og tech-messen er i live. Måske kunne messen næste år gå et spadestik dybere.
At gøre den ny kunde til stamkunde er drømmen for producenter og forhandlere. Men det er svært ...
På årets IFA-messe præsenterede TCL et udvidet produktsortiment, som er designet til at revolutionere hjemmeunderholdning. Blandt andet i kraft af et nyt samarbejde med Bang & Olufsen.
Danske Thermex er på IFA for første gang - og er "pretty geeky" omkring luftudskiftning.
Fynske Ztove debuterer på IFA med en produktnyhed, en kogebog og en vision om madlavning ved præcis temperatur.