19. september 2024  |   IFA 2024

Power-direktør udsat for identitetstyveri

Tre kinesiske forretningsfolk troppede tirsdag op på Powers hovedkontor i Glostrup, hvor de troede, de havde aftalt et møde med elektronikkædens direktør, Jesper Boysen. Det var den foreløbige kulmination på et omfattende identitetstyveri, hvor en mand har udgivet sig for at være Powers direktør – og bestilt tusindvis af varer i Kina.

IFA 2024
19. september 2024  |   af Søren Bang Hansen

Klokken 15 tirsdag eftermiddag stod tre kinesiske forretningsfolk pludselig foran døren til Powers hovedkontor i Glostrup og spurgte efter Jesper Boysen, der er direktør i Power.
De ønskede at få verificeret en større ordre, som Power angiveligt havde lagt hos dem. Men direktøren kendte intet til hverken ordre eller møde.

– Det er en fuldstændig surrealistisk situation. De arme mennesker var kommet helt fra Kina til Danmark kun for at tale med mig, men mine kolleger måtte jo desværre skuffe dem. For vi kendte intet til den ret omfangsrige ordre, siger Jesper Boysen.
Det forgæves kinesiske besøg er blot den foreløbige kulmination på et større identitetstyveri, hvor en mand har udgivet sig for at være Powers danske direktør.

Svindel på IFA
På den netop overståede IFA-messe i Berlin gik manden rundt og bestilte store varepartier hos flere forskellige kinesiske leverandører. Power blev opmærksom på svindlen, fordi de selv havde folk med på messen.

– Min kollega gik rundt på IFA i fuld Power-uniform, da en kinesisk kvinde pludselig kom og spurgte efter mig. Da hun fik at vide, at jeg ikke var på messen, men hjemme i Danmark, sagde hun: ”Nej-nej, jeg har lige talt med Jesper” og viste et forfalsket visitkort til min kollega. Svindleren havde bestilt 5000 kogeplader hos hende. Den ordre kunne vi så annullere på stedet, siger Jesper Boysen.

Falsk visitkort
Power har sendt os et foto af det falske visitkort, svindleren uddelte på IFA-messen. Kortet indeholder to danske telefonnumre, som viser sig at tilhøre en dansk bank og en ukendt person, som lagde røret på, da vi ringede.
Vi ringede også til den ægte Jesper Boysen, som fortæller, at han aldrig har oplevet noget lignende:

– Jeg har aldrig hørt om, at den slags er foregået. Det nærmeste er vel, at jeg engang blev ringet op af en kammerat, fordi en fyr havde stjålet mit billede til sin Tinderprofil. Vi er selvfølgelig overraskede over, at man kan finde på den slags. Kommer der nogen fra Rusland næste gang? Det er ikke drengestreger det her.

Organiserede bander
Efter IFA-messen er der tikket mails ind hos Powers nordiske indkøbsafdeling med spørgsmål omkring store leverancer, som er bestilt i Kina. En af ordrerne var så omfangsrig, at den skulle fragtes i to 40-fods-containere.
Målet for svindlerne er tilsyneladende at få varer tilsendt på elektronik- og hvidevarekædens regning.

– Vi har en ide om, at det er organiserede bander, som forsøger at få store varepartier sendt til forskellige steder i Europa, hvorfra varerne så lynhurtigt forsvinder, siger Jesper Boysen.
Sagen er meldt til politiet, som også har fået alt materiale tilsendt.

Her er det falske visitkort, svindleren uddelte på IFA-messen i Berlin. Vi har sløret telefonnumrene, der tilhører en dansk bank og en ukendt person, som lagde på, da vi ringede. (Foto: Power)

power
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
IFA 100 – og fremtiden
IFA fylder 100 og tech-messen er i live. Måske kunne messen næste år gå et spadestik dybere.

Nordisk middag på IFA
55 nordiske branchefolk samlet til nordisk branchemiddag i Berlin.

Stamkunder kommer ikke af sig selv
At gøre den ny kunde til stamkunde er drømmen for producenter og forhandlere. Men det er svært ...

Fra lineær til cirkulær
Hvidevare-industrien har én vej at gå: den cirkulære.

TCL: Elegant top-tv med B&O-lyd
På årets IFA-messe præsenterede TCL et udvidet produktsortiment, som er designet til at revolutionere hjemmeunderholdning. Blandt andet i kraft af et nyt samarbejde med Bang & Olufsen.

Thermex: Koncepter til markedet
Danske Thermex er på IFA for første gang - og er "pretty geeky" omkring luftudskiftning.

Ztove: Debut på IFA
Fynske Ztove debuterer på IFA med en produktnyhed, en kogebog og en vision om madlavning ved præcis temperatur.

Samsung: AI for alle
Samsung indtog i dag scenen ved IFA for at sprede budskabet om "AI for alle." Visionen er at demokratisere AI ved at gøre den tilgængelig, så flere mennesker får glæde af teknologien.

AEG: Intuitivt køkken
AEG/Electrolux er klar med en helt ny AI baseret køkkenserie.

Siemens: Hvidevarer skal være enkle
Enkle hvidevarer kan give noget af den klarhed, forbrugerne efterspørger.

Miele: Sætter standarder
Miele fejrer 125 år med nye, patenterede produkter.


Annonce
Annonce
Annonce