10. august 2023  |   Branchenyt  |   Retail

Power-eksperiment: Tilbudsaviser giver stadig mening

De koster dyrt i penge og papir, og der findes et hav af digitale alternativer. Men nu har Power-kæden testet effekten af de fysiske tilbudsaviser, og konklusionen er klar.

Retail
10. august 2023  |   af Søren Bang Hansen

Omkring årsskiftet startede Power et eksperiment, hvor man i udvalgte egne af landet begrænsede uddelingen af tilbudsaviser. Formålet var at teste, om de fysiske tryksager stadig havde en effekt – eller om det kunne give mening at droppe dem til fordel for digitale løsninger.

Resultatet blev et mærkbart fald i kundeaktiviteten i de pågældende områder. Så nu har Power genoptaget distributionen af de fysiske aviser.

– Vi har fået et bevis på, at tilbudsavisen stadig er aktuel for rigtig mange kunder. Det kan vi jo direkte aflæse i vores tal, siger Jesper Boysen til nichemediet Detailwatch.

Behovet er derude
Power bruger en bred vifte af markedsføringsmedier – fra e-mail til Tiktok og online live-shopping, som vi tidligere har rapporteret fra.

Men eksperimentet med at sætte de fysiske aviser på pause i udvalgte områder viser, at der stadig er behov for den fysiske avis.

– Vi kunne spare mange penge ved ikke at have den. Vi holder fast i den, fordi den er efterspurgt, siger Jesper Boysen til Detailwatch.

Selv om man ser mange “nej tak” mærkater på postkasserne rundt omkring, modtager næsten halvdelen af de danske husstande fysiske tilbudsaviser, og tidligere på året viste en Gallup-undersøgelse, at hele 76 procent faktisk læser dem.

markedsføring | power
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Elgiganten udvider med salg af brugte hvidevarer
For få måneder siden lancerede Elgiganten konceptet "Ny Start", der hidtil kun har dækket over salg af brugte telefoner. Nu udvider elektronikkæden med salg af brugte hvidevarer.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Power-åbning skabte kø på 900 meter
Shoppingcentret Rødovre Centrum fik ny elektronik- og hvidevarebutik den 27. oktober, da Power åbnede sin butik nr. 26. Interessen fra kunderne var så stor, at omsætningsmålet for hele dagen blev nået allerede klokken 12.

Power vinder fodbold-sejr
Elektronik- og hvidevarekæden Power fik torsdag medhold i en sag, kæden havde anlagt mod DBU. Sagens kerne var, om Power krænkede DBU's rettigheder i sin markedsføring op til seneste EM i fodbold. Afgørelsen kan få stor betydning for hele branchen.

Power overtager 29 svenske butikker
Elektronikkæden Power udvider med 29 svenske butikker fra den tyske koncern MediaMarkt. Med opkøbet har Power fysiske butikker i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Vild åbning af Danmarks største elektronikvarehus
"Jeg er målløs! Trods over 30 år i elektronik- og hvidevarebranchen har jeg aldrig oplevet noget, der tilnærmelsesvis matcher vores rekordåbning af POWER i Ishøj."

Whiteaway med ny CEO
Thomas Zeihlund, tidligere Too Good To Go, er ny CEO i Whiteaway Group. Han skal tage koncernens vækst "til næste niveau".

Trodser krisen: Elektronikkæder åbner nye butikker
Trods inflation, energikrise og rekordlav forbrugertillid er både Elgiganten og Power klar til at åbne nye butikker.

Detailhandlen 2022:
Hvor står vi, og hvad er i vente? Et højdepunkt på APPLiA’s branchedag 28. april var debatten med Elgigantens direktør Peter Stedal og Whiteaways chef for e-commerce Jacob Balshøj. De to gjorde status over aktuelle udfordringer og løftede blikket mod fremtidens marked. Her er de vigtigste pointer.

Hvidevare-gazelle i Kalundborg
Tour de France-feltet svinger forbi en af landets bedst etablerede hvidevarebutikker. Den lokale Punkt 1 i Kalundborg er flere gange blevet Gazelle-virksomhed i dagbladet Børsen.

Whiteaway køber Frigor  
Viborg-virksomheden Vibocold A/S har solgt varemærket Frigor til Whiteaway Group, der fremover vil have Frigor-produkter som private label.


Annonce
Annonce