5. oktober 2024  |   Branchenyt  |   Retail

Power har politianmeldt Elgiganten

Elektronik- og hvidevarekæden Power har politianmeldt konkurrenten for ”omfattende fusk med førpriser”.

Retail
5. oktober 2024  |   af Søren Bang Hansen

Power har tidligere henvendt sig til konkurrenten omkring urent trav i markedsføringen, men denne gang er omfanget så stort, at Power har vurderet, det er en sag for politiet.

– Deres fremgangsmetode er jo en regulær vildledning af de danske forbrugere, siger Jesper Boysen, adm. direktør i Power.

I mindst 92 tilfælde har Power observeret, at Elgiganten har sat en vare til salg med en falsk førpris eller slet ikke har oplyst før-prisen, som man ellers skal. Reglerne siger, at hvis en vare markedsføres med en prisnedsættelse – for eksempel ved at skrive ”SPAR” – så skal førprisen oplyses. Førprisen er varens laveste pris de seneste 30 dage. Den regel har Elgiganten efter Powers vurdering overtrådt i flere tilfælde.

– Vi har kigget Elgigantens tilbudsmateriale igennem og har indtil videre fundet fejl i over 30 % af deres tilbud. Og det er det materiale, vi har givet videre til politiet i forbindelse med anmeldelsen. Jeg må sige, at jeg er rystet på de danske forbrugeres vegne, for her er vi altså langt ud over almindeligt sløseri eller uopmærksomhed. Jeg vil i stedet kalde det regulært og omfattende fusk med førpriserne, siger Jesper Boysen.

Power-direktøren er helt med på, at en politianmeldelse kan virke som et drastisk skridt.

– Ja, det kan du tro. Men det her drejer sig jo ikke om et enkelt tilfælde med en enkelt anonym toaster, men i stedet om en række kendte varemærker og flagship-produkter, som er meget efterspurgte hos kunderne. Selvfølgelig kan fejl ske, men her lader det til at være med fuldt overlæg. Derfor har vi valgt at overgive sagen til politiet, siger Jesper Boysen.

Ikke første gang

Power har tidligere påpeget ulovligheder i konkurrentens markedsføring. Så sent som 5. september rettede Power via sin advokat henvendelse til Elgiganten med en kollegial henvisning til en række tilbud, hvor Elgiganten ikke overholdt markedsføringsloven.

Dengang lød forklaringen fra Elgiganten, at ”fejlopsætningen er sket på grund af en menneskelig fejl. Dette er naturligvis meget beklageligt, og det har ikke været hensigten, at kampagnen skulle køre på denne måde”. Herefter blev de ulovlige tilbud rettet.

I samme mail lød det samtidig: ”Elgiganten har naturligvis fokus på prismarkedsføringsreglerne og er – ligesom POWER – interesseret i, at reglerne overholdes i markedet”.

– Den sidste linje der klinger meget hult i dag, siger Jesper Boysen og fortsætter:

– Normalt løser vi sådanne problemer internt i branchen, men denne gang er Elgiganten gået for vidt, og vores seneste dialog har åbenlyst ikke haft den store effekt. Power agerer til daglig i en enormt prisfølsom branche, og i sidste ende har vi og resten af detailbranchen kun vores troværdighed og vores gode service at læne os op ad over for kunderne. Derfor er det enormt ødelæggende, når konkurrencen på markedet bliver skævvredet, fordi nogle vælger at snyde med deres prismarkedsføring. Og det er i sidste ende kun én gruppe, der sidder med sorteper, nemlig de danske forbrugere.

elgiganten | power | prismarkedsføring
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Whiteaway øger toplinjen og vinder markedsandele
Trods udfordrende markedsvilkår har Whiteaway Group løftet omsætningen fra forrige regnskabsår og vundet markedsandele på tværs af Danmark, Sverige og Norge.

Disse Black Friday-tilbud søger danskerne efter
En ny undersøgelse viser, hvilke tilbudsvarer danskerne søger efter her i ugerne op til Black Friday. Der er masser af husholdningsapparater og hvidevarer på ønskelisten. Og gæt engang, hvilket apparat der indtager førstepladsen...

Danmarks største elektronikbutik åbner med rekordsalg
Power slog både rekord og forventninger, da kæden 4. oktober åbnede sin nye butik i Odense. Salget på åbningsdagen rundede 51 millioner kroner.

Fodbold sælger fjernsyn
Power forventer 20 % stigning i tv-salget under sommerens EM i fodbold. Erfaringen viser nemlig, at store sportsbegivenheder gør underværker for tv-salget.

Elgiganten udvider med salg af brugte hvidevarer
For få måneder siden lancerede Elgiganten konceptet "Ny Start", der hidtil kun har dækket over salg af brugte telefoner. Nu udvider elektronikkæden med salg af brugte hvidevarer.

Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Power-åbning skabte kø på 900 meter
Shoppingcentret Rødovre Centrum fik ny elektronik- og hvidevarebutik den 27. oktober, da Power åbnede sin butik nr. 26. Interessen fra kunderne var så stor, at omsætningsmålet for hele dagen blev nået allerede klokken 12.

Power-eksperiment: Tilbudsaviser giver stadig mening
De koster dyrt i penge og papir, og der findes et hav af digitale alternativer. Men nu har Power-kæden testet effekten af de fysiske tilbudsaviser, og konklusionen er klar.

Power vinder fodbold-sejr
Elektronik- og hvidevarekæden Power fik torsdag medhold i en sag, kæden havde anlagt mod DBU. Sagens kerne var, om Power krænkede DBU's rettigheder i sin markedsføring op til seneste EM i fodbold. Afgørelsen kan få stor betydning for hele branchen.

Power overtager 29 svenske butikker
Elektronikkæden Power udvider med 29 svenske butikker fra den tyske koncern MediaMarkt. Med opkøbet har Power fysiske butikker i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Vild åbning af Danmarks største elektronikvarehus
"Jeg er målløs! Trods over 30 år i elektronik- og hvidevarebranchen har jeg aldrig oplevet noget, der tilnærmelsesvis matcher vores rekordåbning af POWER i Ishøj."


Annonce
Annonce
Annonce