Elektronikkæden Power udvider med 29 svenske butikker fra den tyske koncern MediaMarkt. Med opkøbet har Power fysiske butikker i Danmark, Sverige, Norge og Finland.
Nyheden, som blev offentliggjort i dag, beskrives som et vigtigt træk for Power-koncernen.
– Det er et godt træk både for Power og for MediaMarkt Sverige. Vi supplerer hinanden på flere områder, og begge parter har ekspertise og viden om markedet, der kan bidrage til øget værdiskabelse i virksomhederne på både langt og kort sigt. Handlen er en rigtig god løsning for såvel virksomhederne som for leverandører, medarbejdere og kunder, siger Ronny Blomseth, adm. direktør for Power i Norden.
Medarbejdere, butikker, kontorlokaler og distributionssystemer er omfattet af opkøbet, som forventes gennemført i sommeren 2023. Samtidig overtager Power alle kundeforpligtelser og kundegarantier.
Moderselskabet MediaMarktSaturn beholder dog en minoritetsandel på 20 % af Power Sverige.
Får betydning i Danmark
MediaMarkt har ca. 1300 ansatte i Sverige og havde i 2022 en omsætning på 5,3 mia. svenske kroner.
Efter opkøbet får Power i alt 269 butikker i Norge, Danmark, Finland og Sverige.
– Det her er simpelthen den manglende brik, som falder på plads i puslespillet. Sverige er jo et gigantisk marked, og selvfølgelig skal Power også være til stede her, siger Jesper Boysen, adm. direktør for Power i Danmark.
Han mener, at overtagelsen også vil komme danske kunder til gode.
– Den øgede konkurrence kommer til at smitte af i sortiment og tilbud, også på det danske marked. Og de svenske forbrugere vil klart opleve det samme, som danskerne har set de seneste år: Når Power rykker ind i et nyt marked, falder priserne. Sådan har det været i hver eneste by, hvor vi har bygget butik her i Danmark, og sådan bliver det også i Sverige, siger Jesper Boysen.
MediaMarkts butikker i Sverige bliver en del af Power International AS – en koncern, der siden starten i 2017 har haft stærk vækst med rekordresultater – især i de seneste år.
– Power har flere gange vist, at vi kan udfordre elektronikmarkedet. Med vores forretningsmodel og omnichannel-strategi som grundlag er vi overbeviste om, at vi vil genskabe succesen og lønsomheden fra resten af Norden på det svenske marked, siger koncernchef Ronny Blomseth.
Læs også....
Trods udfordrende markedsvilkår har Whiteaway Group løftet omsætningen fra forrige regnskabsår og vundet markedsandele på tværs af Danmark, Sverige og Norge.
En ny undersøgelse viser, hvilke tilbudsvarer danskerne søger efter her i ugerne op til Black Friday. Der er masser af husholdningsapparater og hvidevarer på ønskelisten. Og gæt engang, hvilket apparat der indtager førstepladsen...
Power slog både rekord og forventninger, da kæden 4. oktober åbnede sin nye butik i Odense. Salget på åbningsdagen rundede 51 millioner kroner.
Elektronik- og hvidevarekæden Power har politianmeldt konkurrenten for ”omfattende fusk med førpriser”.
Power forventer 20 % stigning i tv-salget under sommerens EM i fodbold. Erfaringen viser nemlig, at store sportsbegivenheder gør underværker for tv-salget.
For få måneder siden lancerede Elgiganten konceptet "Ny Start", der hidtil kun har dækket over salg af brugte telefoner. Nu udvider elektronikkæden med salg af brugte hvidevarer.
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.
Shoppingcentret Rødovre Centrum fik ny elektronik- og hvidevarebutik den 27. oktober, da Power åbnede sin butik nr. 26. Interessen fra kunderne var så stor, at omsætningsmålet for hele dagen blev nået allerede klokken 12.
De koster dyrt i penge og papir, og der findes et hav af digitale alternativer. Men nu har Power-kæden testet effekten af de fysiske tilbudsaviser, og konklusionen er klar.
Elektronik- og hvidevarekæden Power fik torsdag medhold i en sag, kæden havde anlagt mod DBU. Sagens kerne var, om Power krænkede DBU's rettigheder i sin markedsføring op til seneste EM i fodbold. Afgørelsen kan få stor betydning for hele branchen.
"Jeg er målløs! Trods over 30 år i elektronik- og hvidevarebranchen har jeg aldrig oplevet noget, der tilnærmelsesvis matcher vores rekordåbning af POWER i Ishøj."