Hvordan ser verden så ud i slutningen af 2020’erne?
På et møde i sidste uge i Miljøministeriet fik vi et lille indblik i den fremtid, der venter forbrugere og producenter af elektronik og hvidevarer.
Der vil formentlig, i en eller anden form, komme produktpas på elektronik og på batterier.
EU-Kommissionen fremlagde i december 2020 de første tanker om et produktpas – nemlig et batteripas, der fra 2026 skal gælde for samtlige større batterier og som digitalt kan identificere det enkelte produkt og dets komponenter hele vejen fra produktion til skrotning.
Der er i Bruxelles også overvejelser om et generelt digitalt produktpas for elektronik – et pas, der skal informere forbrugeren bedre om produktet og samtidig understøtte bæredygtige forretningsmodeller.
Der er mange praktiske barrierer, før vi ser et produktpas eller et batteripas på markedet. Der er brug for en afklaring af, hvordan “produktpasset” spiller sammen med fx. energimærker og de databaser, der allerede er etableret. Der er også brug for sikre måder, hvorpå producenter kan dele følsomme data. Og der er brug for en tilretning af “passet”, så forbrugerne kan bruge de informationer, der gives.
Ingen tvivl om, at en væsentlig diskussion er startet – og at produktpasset i en eller anden form bliver en realitet. Det vil bl. a. være til betydelig hjælp i forbindelse med genbrug og skrotning. Vi går fra en analog verden til en digital.
I realiteten skal der sikkert startes med erfaringer på afgrænsede områder, fx. større batterier. Rykker Europa med et produktpas, så rykker hele verden erfaringsmæssigt i samme retning.
Læs også....
Bodil Jørgensen skælder stadig danske forbrugere ud. Dem, der ikke vil høre, og nu også dem, der ikke kan høre...
De høje el- og energipriser vejer tungt i budgettet hos mange danskere. Derfor hjælper Electrolux nu forbrugerne med at vurdere, hvor meget man kan spare ved at skifte til et konkret produkt.
Kan den repareres? 1000 kr. er smertegrænsen for forbrugeren, når det gælder reparation af hvidevarer.
Under parolen ”Transforming with integrity” beskriver De'Longhi intentioner, motiver og mission på tre fokusområder inden for bæredygtighed, hvor virksomheden ønsker at gøre en forskel.
Forbrugerne har ikke bare ret til reparation, men krav på rette reparation. APPLiA udgiver ny bog til professionelle montører.
På APPLiA-dagen udfordrede Steen Hildebrandt branchen med et skarpt fokus på vores fælles ansvar for klodens tilstand.
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.
Power udvider snart RePower-konceptet med en stor butiksafdeling for genbrugte varer. Også Elgiganten arbejder på at skabe øget opmærksomhed om en bred vifte af bæredygtige tiltag.
Electrolux spurgte 14.000 unge verden over om deres vurdering af fremtidens bæredygtige livsstil.
Mieles produkter har altid været anerkendt for deres kvalitet og lange holdbarhed.