14. juni 2022  |   Branchenyt  |   Retail

Punkt 1 leverer varerne i Kalundborg

Når der står lystbåde parkeret i vejsiden, nærmer man sig havet.

Retail
14. juni 2022  |   af Henrik Egede

Når der står lystbåde parkeret i vejsiden, nærmer man sig havet.

Denne sommerdag helt konkret Kalundborg – Esbern Snares by, der for små tusind år siden sammen med Roskilde var den mest betydningsfulde by på Sjælland. Byens fem-tårnede kirke vidner stadig om storheden.

I dag præsterer Kalundborg på andre områder – og også på hvidevare-området, hvor byens Punkt 1 er kendt over det meste af Sjælland som et godt sted at handle hvidevarer. Butikken dominerer salget i lokalområdet, i de mange tilgrænsende sommerhusområder og også langt ud over kommunegrænsen:

”Vi er i Holbæk hver dag. Vi leverer også i København og på Sydsjælland”, siger Steen Jensen, der er en af butikkens to stiftere og ejere.

Alle ved, hvordan et køleskab ser ud. Færre har oplevet, da butiksejer Jesper Petersen i ti minutter var anfører for Kalundborgs danmarksseriehold i fodbold. Her runder hvidevare-manden en modstander fra Holbæk. Kalundborg tabte dog kampen (i 2007) med 0-2.

Service og relationer

Hvidevarebutikken i Kalundborg kan trække sin historie helt tilbage til 1934. I sin moderne form blev butikken i 2005 afhændet af den daværende ejer Arly Jensen til makkerparret Steen Jensen og Jesper Petersen, der nærmest er blevet synonyme med hvidevare-salg i det nordvestsjællandske.

I 2008 flyttede Punkt 1 ud på adressen Skelhøj 46, hvor den i dag ligger nydeligt blandt en stribe af centre, der sælger varige forbrugsgoder. Butikken performer også efter pandemien over markedet. ”Vi ligger år til dato over omsætningen i 2021 – det gør hele markedet jo ikke”, siger Steen Jensen.

Fremgangen har også kastet priser af sig, som branchen ikke vinder hver dag: Gazelleprisen i 2017, 2020 og 2021.

Hemmeligheden bag succesen? ”Det må være vores konsekvente service og vores lange relationer”, siger Jesper Petersen, der som ung, udlært i Stark, tog springet og blev medejer sammen med Steen Jensen i 2005.

”Vi lader ikke forbrugeren vente i tre-fire dage på en ombytning. Vi bytter med det samme. Vi er løsningsorienterede. Vi udfylder et hul i dag, hvor der er blevet længere mellem god service”, siger Jesper Petersen.

Punkt 1 i Kalundborg har også butikker i Slagelse, Gørlev og Asnæs samt tre Punkt 1 butikker i Valby, på Amager og i Hørsholm – de sidstenævnte drives af Sune Jensen.

”Det koster lidt at yde god service, men det kan betale sig i det lange løb at være både loyale og lokale. Det kræver benarbejde at kende det lokale marked. Vi har gennem årene set andre, der prøvede at bruge deres sparepenge på at etablere butikker i Kalundborg, men de er ikke lykkedes med det”, siger Steen Jensen.

Hvidevare-veteranerne Sune Jensen, Steen Jensen og Jesper Petersen på kanten af Miele-centret af Punkt 1 butikken i Kalundborg. I hjørnet til højre, som ikke ses på billedet, er der lagt an til et kommende vinhjørne.

Udvikle i egne varegrupper

Mode-rigtigeemner som genbrug er også på bordet i Kalundborg. Men den forskel, at genbrug i det nordvestsjællandske ikke er nogen modebølge:

”Det har vi da altid gjort. Returvarer kender vi – og dem omsætter vi igen. Fx ved fortrudt køb tager vi produktet tilbage og gensælger det”, siger Steen Jensen med et smil.

Hvor fremtiden ligger for en succesfuld Punkt 1? Ifølge Jesper Petersen ikke nødvendigvis i at blive mere fancy med alle mulige eksotiske produkter på hylderne. ”Så længe du kan udvikle i egne varegrupper, skal du gøre det. Vi er ved at bygge et vinhjørne og planlægger til at arrangere nogle vin-events hver fredag eftermiddag. Og så kan vi da blive bedre til markedsføring på facebook …”

arly jensen | jesper petersen | punkt 1 | steen jensen
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Lyse udsigter for Black Friday?
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.

Power-åbning skabte kø på 900 meter
Shoppingcentret Rødovre Centrum fik ny elektronik- og hvidevarebutik den 27. oktober, da Power åbnede sin butik nr. 26. Interessen fra kunderne var så stor, at omsætningsmålet for hele dagen blev nået allerede klokken 12.

Power-eksperiment: Tilbudsaviser giver stadig mening
De koster dyrt i penge og papir, og der findes et hav af digitale alternativer. Men nu har Power-kæden testet effekten af de fysiske tilbudsaviser, og konklusionen er klar.

Power vinder fodbold-sejr
Elektronik- og hvidevarekæden Power fik torsdag medhold i en sag, kæden havde anlagt mod DBU. Sagens kerne var, om Power krænkede DBU's rettigheder i sin markedsføring op til seneste EM i fodbold. Afgørelsen kan få stor betydning for hele branchen.

Power overtager 29 svenske butikker
Elektronikkæden Power udvider med 29 svenske butikker fra den tyske koncern MediaMarkt. Med opkøbet har Power fysiske butikker i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Vild åbning af Danmarks største elektronikvarehus
"Jeg er målløs! Trods over 30 år i elektronik- og hvidevarebranchen har jeg aldrig oplevet noget, der tilnærmelsesvis matcher vores rekordåbning af POWER i Ishøj."

Whiteaway med ny CEO
Thomas Zeihlund, tidligere Too Good To Go, er ny CEO i Whiteaway Group. Han skal tage koncernens vækst "til næste niveau".

Trodser krisen: Elektronikkæder åbner nye butikker
Trods inflation, energikrise og rekordlav forbrugertillid er både Elgiganten og Power klar til at åbne nye butikker.

Detailhandlen 2022:
Hvor står vi, og hvad er i vente? Et højdepunkt på APPLiA’s branchedag 28. april var debatten med Elgigantens direktør Peter Stedal og Whiteaways chef for e-commerce Jacob Balshøj. De to gjorde status over aktuelle udfordringer og løftede blikket mod fremtidens marked. Her er de vigtigste pointer.

Hvidevare-gazelle i Kalundborg
Tour de France-feltet svinger forbi en af landets bedst etablerede hvidevarebutikker. Den lokale Punkt 1 i Kalundborg er flere gange blevet Gazelle-virksomhed i dagbladet Børsen.

Whiteaway køber Frigor  
Viborg-virksomheden Vibocold A/S har solgt varemærket Frigor til Whiteaway Group, der fremover vil have Frigor-produkter som private label.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce