Når der står lystbåde parkeret i vejsiden, nærmer man sig havet.
Når der står lystbåde parkeret i vejsiden, nærmer man sig havet.
Denne sommerdag helt konkret Kalundborg – Esbern Snares by, der for små tusind år siden sammen med Roskilde var den mest betydningsfulde by på Sjælland. Byens fem-tårnede kirke vidner stadig om storheden.
I dag præsterer Kalundborg på andre områder – og også på hvidevare-området, hvor byens Punkt 1 er kendt over det meste af Sjælland som et godt sted at handle hvidevarer. Butikken dominerer salget i lokalområdet, i de mange tilgrænsende sommerhusområder og også langt ud over kommunegrænsen:
”Vi er i Holbæk hver dag. Vi leverer også i København og på Sydsjælland”, siger Steen Jensen, der er en af butikkens to stiftere og ejere.
Service og relationer
Hvidevarebutikken i Kalundborg kan trække sin historie helt tilbage til 1934. I sin moderne form blev butikken i 2005 afhændet af den daværende ejer Arly Jensen til makkerparret Steen Jensen og Jesper Petersen, der nærmest er blevet synonyme med hvidevare-salg i det nordvestsjællandske.
I 2008 flyttede Punkt 1 ud på adressen Skelhøj 46, hvor den i dag ligger nydeligt blandt en stribe af centre, der sælger varige forbrugsgoder. Butikken performer også efter pandemien over markedet. ”Vi ligger år til dato over omsætningen i 2021 – det gør hele markedet jo ikke”, siger Steen Jensen.
Fremgangen har også kastet priser af sig, som branchen ikke vinder hver dag: Gazelleprisen i 2017, 2020 og 2021.
Hemmeligheden bag succesen? ”Det må være vores konsekvente service og vores lange relationer”, siger Jesper Petersen, der som ung, udlært i Stark, tog springet og blev medejer sammen med Steen Jensen i 2005.
”Vi lader ikke forbrugeren vente i tre-fire dage på en ombytning. Vi bytter med det samme. Vi er løsningsorienterede. Vi udfylder et hul i dag, hvor der er blevet længere mellem god service”, siger Jesper Petersen.
Punkt 1 i Kalundborg har også butikker i Slagelse, Gørlev og Asnæs samt tre Punkt 1 butikker i Valby, på Amager og i Hørsholm – de sidstenævnte drives af Sune Jensen.
”Det koster lidt at yde god service, men det kan betale sig i det lange løb at være både loyale og lokale. Det kræver benarbejde at kende det lokale marked. Vi har gennem årene set andre, der prøvede at bruge deres sparepenge på at etablere butikker i Kalundborg, men de er ikke lykkedes med det”, siger Steen Jensen.
Udvikle i egne varegrupper
Mode-rigtigeemner som genbrug er også på bordet i Kalundborg. Men den forskel, at genbrug i det nordvestsjællandske ikke er nogen modebølge:
”Det har vi da altid gjort. Returvarer kender vi – og dem omsætter vi igen. Fx ved fortrudt køb tager vi produktet tilbage og gensælger det”, siger Steen Jensen med et smil.
Hvor fremtiden ligger for en succesfuld Punkt 1? Ifølge Jesper Petersen ikke nødvendigvis i at blive mere fancy med alle mulige eksotiske produkter på hylderne. ”Så længe du kan udvikle i egne varegrupper, skal du gøre det. Vi er ved at bygge et vinhjørne og planlægger til at arrangere nogle vin-events hver fredag eftermiddag. Og så kan vi da blive bedre til markedsføring på facebook …”
arly jensen | jesper petersen | punkt 1 | steen jensenLæs også....
Trods udfordrende markedsvilkår har Whiteaway Group løftet omsætningen fra forrige regnskabsår og vundet markedsandele på tværs af Danmark, Sverige og Norge.
En ny undersøgelse viser, hvilke tilbudsvarer danskerne søger efter her i ugerne op til Black Friday. Der er masser af husholdningsapparater og hvidevarer på ønskelisten. Og gæt engang, hvilket apparat der indtager førstepladsen...
Power slog både rekord og forventninger, da kæden 4. oktober åbnede sin nye butik i Odense. Salget på åbningsdagen rundede 51 millioner kroner.
Elektronik- og hvidevarekæden Power har politianmeldt konkurrenten for ”omfattende fusk med førpriser”.
Power forventer 20 % stigning i tv-salget under sommerens EM i fodbold. Erfaringen viser nemlig, at store sportsbegivenheder gør underværker for tv-salget.
For få måneder siden lancerede Elgiganten konceptet "Ny Start", der hidtil kun har dækket over salg af brugte telefoner. Nu udvider elektronikkæden med salg af brugte hvidevarer.
Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday – især når det gælder elektronik og el-udstyr.
Shoppingcentret Rødovre Centrum fik ny elektronik- og hvidevarebutik den 27. oktober, da Power åbnede sin butik nr. 26. Interessen fra kunderne var så stor, at omsætningsmålet for hele dagen blev nået allerede klokken 12.
De koster dyrt i penge og papir, og der findes et hav af digitale alternativer. Men nu har Power-kæden testet effekten af de fysiske tilbudsaviser, og konklusionen er klar.
Elektronik- og hvidevarekæden Power fik torsdag medhold i en sag, kæden havde anlagt mod DBU. Sagens kerne var, om Power krænkede DBU's rettigheder i sin markedsføring op til seneste EM i fodbold. Afgørelsen kan få stor betydning for hele branchen.
Elektronikkæden Power udvider med 29 svenske butikker fra den tyske koncern MediaMarkt. Med opkøbet har Power fysiske butikker i Danmark, Sverige, Norge og Finland.