Quickparts.dk er webstedet for dem, der vil og kan reparere selv. Når vi taler el og elektronik, kræver egen reparation dog ofte et godt råd.
SØNDERBORG
I fremtiden vil flere og flere forbrugere reparere hvidevarer og elektronik selv. Punktum. Fuldt stop.
Det er den faste overbevisning på kontoret på Fynsgade 12-14 i Sønderborg, hvor Quickparts.dk – en af Danmarks største webshops for gør-det-selvreparation af elektronik – holder til.
Her kan forbrugere døgnet rundt bestille reservedele til defekte hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater.
6-7000 af disse reservedele føres på lageret hos virksomheden i Sønderborg. De sendes til forbrugerne med dags varsel. Hvad ikke haves, kan skaffes hos producenterne med et par dages ekstra ventetid.
– Vi har i mange år fløjet lidt under radaren, fordi vi i forvejen er kendt i branchen som B2B-grossisten Tridan. Men tiden er kommet til, at vi også skal være mere synlige og tydelige direkte over for forbrugerne, siger Willy Siemens Lorenzen, der de sidste tolv år har været administrerende direktør for Quickparts.dk.
Tridan
Quickparts er (siden 2012) den forbrugerrettede del af virksomheden Tridan, som sidst i 1970’erne blev stiftet for at levere reservedele til hvidevareservice-branchen, primært de mange lokale el-installatører. I dag er Tridan den største reservedelsleverandør med lager i Danmark, og netop det at være lagerførende B2B-grossist er stadig grundpillen i virksomheden.
– Vi er stiftet af Harry Lange, den tidligere servicechef hos Blomberg i Sønderborg. Han så behovet for salg af reservedele til hvidevarer på et tidspunkt, hvor der stort set kun var interesse for at sælge færdige produkter, fortæller Willy Siemens Lorenzen.
I de første år solgte Tridan primært uoriginale reservedele, og nogle så dem som ”den uartige dreng i klassen”. De tider er for længst forbi. I dag samarbejdes direkte om originale reservedele, primært med de danske afdelinger af markedets producenter.
I 1990 var Tridan medstifter af det europæiske samarbejde Europart – en indkøbsorganisation, som også har afdelinger i Tyskland, England og Holland.
I 2000 overgik Tridan til nyt ejerskab, idet virksomheden blev købt af de dengang 10 ansatte. En af de i dag fire tilbageværende medejere og bestyrelsesmedlemmer er Kim Hermann.
Direkte til forbrugeren
I 2012 åbnede Tridan webshoppen www.quickparts.dk med salg af reservedele direkte til forbrugeren. Dette gav Tridan flere ben at stå på – og et nyt slogan med direkte appel til forbrugerne: Repair if you care! – Selv om ikke alle er lige åbne omkring det, har alle reservedelsgrossister i vores branche i dag en B2C-webshop. Vi har nu altid spillet med åbne kort, og tilbage i 2012 vidste vi godt, at vores B2B-kunder kunne opfatte dette som kontroversielt. Så vi kontaktede dem alle og inviterede dem med ind som lokale samarbejdspartnere på Quickparts.dk. Det høstede vi megen anerkendelse for, og flere hundrede benyttede sig også af det i de første år, siger Kim Hermann.
– Vi vil gerne vise, at der faktisk findes et alternativ til professionel reparation – og at det hele naturligvis skal gøres med omtanke. Derfor er rådgivningsdelen noget af det vigtigste for os, og vi leverer ofte den rådgivning, forbrugeren ikke kan få andre steder.
Rådgivningen består i, at forbrugeren over telefon (og vejledningsvideoer) kan få hjælp – samt en vurdering af, om en konkret reparation går an:
– Mange reparationer og udskiftninger kan forbrugerne selv binde an med. Reparation af dørgreb, nye støvsugerhoveder, skuffer til købeskab og fryser… Den slags går nemt. Også udskiftning af varmelegemet i en ovn kan mange sagtens selv klare. Men det er vigtigt, at forbrugeren kender grænsen for sine kompetencer. Ved komplicerede opgaver giver vi det råd, at man tager fat i en professionel montør, og her henviser vi altid til den danske OEM eller en af vore B2B-kunder, understreger Kim Hermann.
“Right to repair”
Er det så sikkert at reparere selv? Ifølge Quickparts.dk har virksomheden gennem alle årene ikke leveret til en eneste reparation, der bragte sikkerheden i fare.
– Forbrugeren kan reparere selv, når det sker med omtanke. Og når vedkommende er klar over, at man naturligvis mister en eventuel stadig gældende reklamationsret ved at gå i gang selv, siger Willy Siemens Lorenzen.
Websalget af reservedele til private forbrugere flugter fint med en af de tendenser, som er spiret frem de seneste ti år: den internationale ”Right to repair”-bevægelse.
Bevægelsen startede i USA i 2010 og har siden vundet momentum i en række europæiske lande. Forbrugerorganisationer kræver, at forbrugeren i større grad får mulighed for at reparere deres elektronikprodukter, lige fra smartphones til hvidevarer. I de seneste udspil fra EU-Kommissionen lægges der vægt på, at oplyste forbrugere og reparationer er en af nøglerne til fremtidens cirkulære økonomi.
– Vi står ved starten af et stort marked. Forbrugerne ønsker produkter, der holder længere. Især de yngre forbrugere er i dag meget opmærksomme på, at der findes alternativer til at købe nyt, slutter Willy Siemens Lorenzen.
Quickparts
– gik i december 2020 i luften med en ny webshop på www.quickparts.dk
– har også webshops i Norge og Sverige
– er en del af det europæiske samarbejde Europart – en indkøbsorganisation, der omfatter Tyskland, England, Holland og Danmark.
Eco-design
I EU-Kommissionens eco-design direktiv, som træder i kraft i 2021, er kravene til producenter skærpet. Nu skal producenter i en årrække kunne levere reservedele til de produkter, de sætter på markedet.
Ifølge reglerne skal der kunne leveres reservedele i ti år til vaskemaskiner og vask/tør og syv på for de øvrige produkter. Her er vel at mærke tale om ti år siden sidste enhed er sat på markedet.
bæredygtighed | circular economy action plan | quickparts.dk | reparation | reservedele | tridanRight to repair
– EU-Kommissionen fremlagde i marts 2020 den såkaldte “Circular Economy Action Plan”, hvor et af målene frem til 2030 er at sætte forbrugeren i centrum, når det gælder udviklingen af den cirkulære økonomi inden for elektronik, hvidevarer og andre områder.
Læs også....
Bodil Jørgensen skælder stadig danske forbrugere ud. Dem, der ikke vil høre, og nu også dem, der ikke kan høre...
De høje el- og energipriser vejer tungt i budgettet hos mange danskere. Derfor hjælper Electrolux nu forbrugerne med at vurdere, hvor meget man kan spare ved at skifte til et konkret produkt.
Kan den repareres? 1000 kr. er smertegrænsen for forbrugeren, når det gælder reparation af hvidevarer.
Under parolen ”Transforming with integrity” beskriver De'Longhi intentioner, motiver og mission på tre fokusområder inden for bæredygtighed, hvor virksomheden ønsker at gøre en forskel.
Forbrugerne har ikke bare ret til reparation, men krav på rette reparation. APPLiA udgiver ny bog til professionelle montører.
På APPLiA-dagen udfordrede Steen Hildebrandt branchen med et skarpt fokus på vores fælles ansvar for klodens tilstand.
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.
Power udvider snart RePower-konceptet med en stor butiksafdeling for genbrugte varer. Også Elgiganten arbejder på at skabe øget opmærksomhed om en bred vifte af bæredygtige tiltag.
Electrolux spurgte 14.000 unge verden over om deres vurdering af fremtidens bæredygtige livsstil.
Mieles produkter har altid været anerkendt for deres kvalitet og lange holdbarhed.