Reparationsviljen står stille. Der er brug for at stimulere forbrugernes vilje til reparation gennem fx. at kunne trække reparation fra i skat.
Der tales og skrives mere om reparation af hvidevarer end tidligere. Alligevel er det gennem årene stabilt, at kun hver fjerde overvejer reparation, før en hvidevare skiftes ud.
Det fremgår af den forbrugeradfærdsundersøgelse, som Epinion i august 2024 har udført for APPLiA Danmark.
Andelen af forbrugere, der overvejer reparation for nyt køb, har været stabil, siden APPLiA første gang undersøgte dette i 2021.
Der er interessant nok ingen udsving i forhold til køn eller alder. Mænd og kvinder har samme holdning. Unge og ældre forbrugere har samme holdning.
”Man kunne tro, reparationsviljen var vokset, når man læser alle pressehistorierne om reparation. I praksis står reparationsviljen stille. Forbrugernes interesse for reparation skal stimuleres”, siger direktør Henrik Egede fra APPLiA Danmark.
Et enkelt lyspunkt er der dog: Nu er 30% af forbrugerne nu villige til at betale over 1000 DKK for en reparation. Især ældre forbrugere er villige til at betale lidt mere. Kun 2% er villige til at betale mere end DKK 2000 for en reparation.
applia danmark | epinion | forbrugeradfærdsundersøgelse | reparationLæs også....
Reservedele findes. 18 mio. reservedele til hvidevarer og elektronik ligger klar hos ASWO i Nordtyskland til at blive sendt ud i Europa via servicepartnere.
"Vi skal sikre et effektivt marked for reparationer, hvor det kan betale sig at reparere frem for at købe nyt. Danske forbrugere skal kunne trække udgifter til reparation af elektronik og hvidevarer fra".
I en tid, hvor forbrugere og politikere råber på "ret til reparation", har Danmark stået uden officielt tilbud om efteruddannelse til reparatør af hvidevarer og elektronik.