Kan min vaskemaskine repareres? Svaret er ja.
Og svaret bliver mere konkret med et nyt eco-design direktiv
fra 2021.
En menneskeret er det ikke. Men følelserne har været i kog – bl.a. i Frankrig – gennem nogle år, når forbrugerne har krævet ”right to repair”.
Nu kommer der så konkret handling på europæisk plan.
Et nyt eco-design direktiv fra EU skærper fra 2021 kravene til producenterne, som allerede i dag konkurrerer på livet løs om holdbare og bæredygtige produkter.
For branchen og dens aktører er det ny eco-design direktiv velkomment – så længe forbrugerens sikkerhed er i orden.
Det ny EU-direktiv slår fast, at producenter i en årrække skal kunne levere reservedele til et produkt, der er sat på markedet.
Ti år for vaskemaskiner og vask/tør, syv år for de øvrige produkter. Der er vel at mærke tale om ti år efter at den sidste enhed er sat på markedet. Så i realiteten er perioden længere end ti år …
Positiv reaktion
APPLiA tager positivt imod det ny direktiv.
Det er vigtigt, at produkter repareres – og repareres rigtigt. Reparation skal finde sted af sagkyndige, enten fra producenten selv eller andre, der er professionelle inden for reparation. Forbrugerens sikkerhed er det vigtigste.
Det ny direktiv kan ses som et skridt på vejen mod en mere cirkulær kultur og større bæredygtighed, da det aktivt lægger op til at forlænge levetiden på produkterne.
Når det er sagt, så kan man diskutere, hvor stor forandringen egentlig er. Reparation og ”after sales” har i mange år været en integreret del af APPLiAvirksomheders arbejde. Også i Danmark, hvor branchens servicechefer har deres egen gruppe i APPLiA-regi.
Det er vigtigt for producenterne at holde god kontakt med forbrugeren – og derfor er der mindst 32.000 personer over hele Europa beskæftiget med daglig reparation af hvidevarer. I Danmark er der måske tale om ca. 600 personer, der lever af reparation af hvidevarer.
Fire ud fem går reparationsvejen… 81% af henvendelser omkring reparation i Europa fører faktisk til, at produktet repareres. I Europa er 32.000 personer beskæftiget med reparation af hvidevarer.
Hvidevarer kan ikke repareres
Det er en almindelig antagelse, at hvidevarer er blevet køb-og-smid væk og ikke kan repareres.
Et par faktuelle oplysninger modsiger eller nuancerer dette. Vaskemaskiner står, ifølge Energistyrelsen, i gennemsnit mere end ti år hos forbrugeren.
77% af europæiske forbrugere er positive over for reparation – og 81% af henvendelser omkring reparation fører faktisk til, at produktet repareres.
Omkostningen ved reparation kan opdeles, og den viser, at den største del – 42% er løn til arbejdskraft, 37% er selve reservedelen, mens 16% er transport og 5% er uspecificeret.
Producenterne har ikke monopol på reparation. I en lang række tilfælde betjener producenter sig af professionelle, uafhængige samarbejdspartnere, som har samme adgang til de rigtige reservedele.
Udlån af reservedele er straks sværere, når det gælder udlån til private eller repair-cafeer. Her er det vanskeligt at håndtere ønsket om, at forbrugeren også har sikkerhed for det produkt, der repareres.
Gør det selv
Der er ingen tvivl om, at gør-det-selv (DIY) bliver mere udbredt.
For simpel vedligehold og ”trouble shooting” af et produkt er der i dag masser af information – i manualer og på nettet. Forbrugeren kan ofte nemt selv ordne det mest enkle, fx tømning af filtre.
Ordentlig vedligeholdelse – fx afkalkning af kaffemaskinen eller skift af filter i opvaskemaskinen/vaskemaskinen – er oftest nøglen til at langt produktliv. En række producenter har DIY redskaber til rådighed, som kræver et minimum af teknisk snilde.
Så inden for reparation er hovedreglen: stor reparation kræver professionel assistance, mindre reparation kan ordnes af forbrugeren selv, med hjælp fra trykt manual eller internet.
Kan Danmark gøre mere…? Ja, APPLiA Danmark har anbefalet, at borgerne skal kunne trække udgifter til reparation af hvidevarer og elektronik fra i forbindelse med håndværkerfradraget (Boligjobordningen).
Det forslag fremsætter vi igen og igen på industriens vegne – når svenskerne kan det, må vi også kunne det. Det ville være et godt incitament til at igangsætte mere reparation.
Det Økologiske Råd og Dansk Affaldsforening har anbefalet at fjerne momsen på reparation af visse produkter – et lignende forsøg på at øge forbrugerens økonomiske incitament.
applia | hvidevarer | reparationLæs også....
Som landets første lancerer OK Køkkenrenovering et nyt cirkulært koncept, hvor gamle køkkenelementer indsamles og omdannes til nye. På den måde kan træets levetid forlænges med op til 88 år.
Energimærket har længe været afgørende for danskernes valg af hvidevarer, men kravet om bæredygtighed stopper ikke ved maskinerne. I dag skal hele køkkenet udstråle god, grøn samvittighed.
Bodil Jørgensen skælder stadig danske forbrugere ud. Dem, der ikke vil høre, og nu også dem, der ikke kan høre...
Over 2900 deltagere lagde vejen forbi, da LOOP Forum åbnede dørene til Nordens førende forum for cirkulær økonomi. Blandt udstillerne var Elgiganten, som satte fokus på håndtering af elektronisk affald.
De høje el- og energipriser vejer tungt i budgettet hos mange danskere. Derfor hjælper Electrolux nu forbrugerne med at vurdere, hvor meget man kan spare ved at skifte til et konkret produkt.
Kan den repareres? 1000 kr. er smertegrænsen for forbrugeren, når det gælder reparation af hvidevarer.
Under parolen ”Transforming with integrity” beskriver De'Longhi intentioner, motiver og mission på tre fokusområder inden for bæredygtighed, hvor virksomheden ønsker at gøre en forskel.
Forbrugerne har ikke bare ret til reparation, men krav på rette reparation. APPLiA udgiver ny bog til professionelle montører.
På APPLiA-dagen udfordrede Steen Hildebrandt branchen med et skarpt fokus på vores fælles ansvar for klodens tilstand.
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.