15. marts 2020  |   Klima og politik  |   Bæredygtighed  |   TEMA  |   TEMA: Bæredygtighed

Retten til at reparere

Kan min vaskemaskine repareres? Svaret er ja.
Og svaret bliver mere konkret med et nyt eco-design direktiv
fra 2021.

Bæredygtighed
15. marts 2020  |   af Henrik Egede

En menneskeret er det ikke. Men følelserne har været i kog – bl.a. i Frankrig – gennem nogle år, når forbrugerne har krævet ”right to repair”.

Nu kommer der så konkret handling på europæisk plan.

Et nyt eco-design direktiv fra EU skærper fra 2021 kravene til producenterne, som allerede i dag konkurrerer på livet løs om holdbare og bæredygtige produkter.

For branchen og dens aktører er det ny eco-design direktiv velkomment – så længe forbrugerens sikkerhed er i orden.

Det ny EU-direktiv slår fast, at producenter i en årrække skal kunne levere reservedele til et produkt, der er sat på markedet.

Ti år for vaskemaskiner og vask/tør, syv år for de øvrige produkter. Der er vel at mærke tale om ti år efter at den sidste enhed er sat på markedet. Så i realiteten er perioden længere end ti år …

Positiv reaktion

APPLiA tager positivt imod det ny direktiv.

Det er vigtigt, at produkter repareres – og repareres rigtigt. Reparation skal finde sted af sagkyndige, enten fra producenten selv eller andre, der er professionelle inden for reparation. Forbrugerens sikkerhed er det vigtigste.

Det ny direktiv kan ses som et skridt på vejen mod en mere cirkulær kultur og større bæredygtighed, da det aktivt lægger op til at forlænge levetiden på produkterne.

Når det er sagt, så kan man diskutere, hvor stor forandringen egentlig er. Reparation og ”after sales” har i mange år været en integreret del af APPLiAvirksomheders arbejde. Også i Danmark, hvor branchens servicechefer har deres egen gruppe i APPLiA-regi.

Det er vigtigt for producenterne at holde god kontakt med forbrugeren – og derfor er der mindst 32.000 personer over hele Europa beskæftiget med daglig reparation af hvidevarer. I Danmark er der måske tale om ca. 600 personer, der lever af reparation af hvidevarer.

Fire ud fem går reparationsvejen… 81% af henvendelser omkring reparation i Europa fører faktisk til, at produktet repareres. I Europa er 32.000 personer beskæftiget med reparation af hvidevarer.

Hvidevarer kan ikke repareres

Det er en almindelig antagelse, at hvidevarer er blevet køb-og-smid væk og ikke kan repareres.

Et par faktuelle oplysninger modsiger eller nuancerer dette. Vaskemaskiner står, ifølge Energistyrelsen, i gennemsnit mere end ti år hos forbrugeren.

77% af europæiske forbrugere er positive over for reparation – og 81% af henvendelser omkring reparation fører faktisk til, at produktet repareres.

Omkostningen ved reparation kan opdeles, og den viser, at den største del – 42% er løn til arbejdskraft, 37% er selve reservedelen, mens 16% er transport og 5% er uspecificeret.

Producenterne har ikke monopol på reparation. I en lang række tilfælde betjener producenter sig af professionelle, uafhængige samarbejdspartnere, som har samme adgang til de rigtige reservedele.

Udlån af reservedele er straks sværere, når det gælder udlån til private eller repair-cafeer. Her er det vanskeligt at håndtere ønsket om, at forbrugeren også har sikkerhed for det produkt, der repareres.

Gør det selv

Der er ingen tvivl om, at gør-det-selv (DIY) bliver mere udbredt.

For simpel vedligehold og ”trouble shooting” af et produkt er der i dag masser af information – i manualer og på nettet. Forbrugeren kan ofte nemt selv ordne det mest enkle, fx tømning af filtre.

Ordentlig vedligeholdelse – fx afkalkning af kaffemaskinen eller skift af filter i opvaskemaskinen/vaskemaskinen – er oftest nøglen til at langt produktliv. En række producenter har DIY redskaber til rådighed, som kræver et minimum af teknisk snilde.

Så inden for reparation er hovedreglen: stor reparation kræver professionel assistance, mindre reparation kan ordnes af forbrugeren selv, med hjælp fra trykt manual eller internet.

Kan Danmark gøre mere…? Ja, APPLiA Danmark har anbefalet, at borgerne skal kunne trække udgifter til reparation af hvidevarer og elektronik fra i forbindelse med håndværkerfradraget (Boligjobordningen).

Det forslag fremsætter vi igen og igen på industriens vegne – når svenskerne kan det, må vi også kunne det. Det ville være et godt incitament til at igangsætte mere reparation.

Det Økologiske Råd og Dansk Affaldsforening har anbefalet at fjerne momsen på reparation af visse produkter – et lignende forsøg på at øge forbrugerens økonomiske incitament.

applia | hvidevarer | reparation
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Hildebrandts helikopter
På APPLiA-dagen udfordrede Steen Hildebrandt branchen med et skarpt fokus på vores fælles ansvar for klodens tilstand.

Dialog med de unge
APPLiA Europe har fået ny, meget klimabevidst formand.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Butikskæder satser på bæredygtighed
Power udvider snart RePower-konceptet med en stor butiksafdeling for genbrugte varer. Også Elgiganten arbejder på at skabe øget opmærksomhed om en bred vifte af bæredygtige tiltag.

Klima: unge vil selv
Electrolux spurgte 14.000 unge verden over om deres vurdering af fremtidens bæredygtige livsstil.

Lang levetid er den ultimative bæredygtighed
Mieles produkter har altid været anerkendt for deres kvalitet og lange holdbarhed.

Produktpas
Hvordan ser verden så ud i slutningen af 2020'erne?

Elektronik: nye genbrugscentre sparker døren ind
Elretur investerer i to nye centre, der skal sikre øget genbrug af hvidevarer og elektronik.

Ansvarligt forbrug til debat
Vi gør ét – og vil gerne noget andet. Det er udfordringen for Danmark ved 2020’ernes start

Bæredygtigt – mere end energimærker
Branchen for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater har praktiseret bæredygtighed længe før Gro Harlem Brundtland og FN lancerede ordet.

Electrolux sætter klimamål
Electrolux vil være klimaneutral i leverandørkæden - og sætter klimamål for cheferne.