15. marts 2021  |   Politik  |   Bæredygtighed

Samlet med skruer

Moccamaster er en ikonisk kaffemaskine med bæredygtigt design.

Bæredygtighed
15. marts 2021  |   af Søren Bang Hansen

Hvis du ikke selv har den stående på køkkenbordet, kender du nok nogle, der har.

Ifølge producenten er der mindst 650.000 Moccamaster-maskiner i daglig brug herhjemme, og årligt sælges ca. 75.000 nye eksemplarer.

Den populære kaffemaskine er håndsamlet hos Technivorm i Holland – og skruet sammen, så den er let at reparere. Her menes ikke bare “skruet sammen” i overført betydning – den er faktisk samlet med skruer.

Filterholder, låg og udløbsrør er separate dele, så man nærmest samler maskinen, hver gang man bruger den. Den modulære konstruktion betyder, at delene let kan udskiftes, hvis de skulle gå i stykker. De kan bestilles på producentens webshop, men mange forhandlere har dem også klar i butikken.

Filterholder og låg kan købes for henholdsvis 160 og 102 kroner, så det giver god mening, uanset om man fokuserer på miljø eller pengepung.

Holder i 15 år

Hvis tragten går i stykker, eller låget knækker, kan de bare skiftes. Man kan i princippet udskifte alle dele. Så det her er ikke noget køb-og-smid-væk-produkt, understreger Ole Andersen, country manager for Moccamaster i Danmark.

Han fortæller, at maskinens gennemsnitlige levetid er 15 år. I Norden tilbyder producenten da også 10 års garanti, hvis kunden registrerer produktet.

Skulle maskinen alligevel gå i stykker, fikser Moccamaster den på værkstedet i Næstved, der årligt får omkring 1000-1500 maskiner ind fra både Danmark og Sverige. Den mest udbredte fejl er et tilkalket varmelegeme, som ikke dækkes af garantien, da årsagen er manglende vedligeholdelse.

Producenten anbefaler, at man afkalker maskinen efter 40-50 brygninger, afhængig af vandets hårdhed.

Det håndsamlede, modulære desoign gør det let at reparere maskinen og udskifte tilbehørs-delene.

Flere varianter

Moccamaster har været på det danske marked siden 70’erne, og selv om maskinen grundlæggende “ligner sig selv”, findes den i flere varianter. For eksempel den kompakte Cup-one, der brygger en enkelt kop kaffe i højeste kvalitet på bare fire minutter.

– Tanken med Cup-one var at give dem, der kun drikker én kop kaffe, den mulighed. Men vi har set, at maskinen i høj grad købes af kaffenørder, som gerne vil skifte mellem mange forskellige slags kaffe, fortæller Ole Andersen.

Moccamaster findes også i udgaver med termokande, og flere af modellerne fås i et væld af farver. Også grøn, hvis man ønsker at understrege det bæredygtige kaffekoncept.

moccamaster
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Ikke fucke med batterierne – nu på tegnsprog
Bodil Jørgensen skælder stadig danske forbrugere ud. Dem, der ikke vil høre, og nu også dem, der ikke kan høre...

Se hvad du kan spare på energirigtige hvidevarer
De høje el- og energipriser vejer tungt i budgettet hos mange danskere. Derfor hjælper Electrolux nu forbrugerne med at vurdere, hvor meget man kan spare ved at skifte til et konkret produkt.

Reparation: max 1000 kr
Kan den repareres? 1000 kr. er smertegrænsen for forbrugeren, når det gælder reparation af hvidevarer.

De’Longhi præsenterer nyt bæredygtighedsmanifest
Under parolen ”Transforming with integrity” beskriver De'Longhi intentioner, motiver og mission på tre fokusområder inden for bæredygtighed, hvor virksomheden ønsker at gøre en forskel.

Retten til den rette reparation
Forbrugerne har ikke bare ret til reparation, men krav på rette reparation. APPLiA udgiver ny bog til professionelle montører.

Hildebrandts helikopter
På APPLiA-dagen udfordrede Steen Hildebrandt branchen med et skarpt fokus på vores fælles ansvar for klodens tilstand.

Dialog med de unge
APPLiA Europe har fået ny, meget klimabevidst formand.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Butikskæder satser på bæredygtighed
Power udvider snart RePower-konceptet med en stor butiksafdeling for genbrugte varer. Også Elgiganten arbejder på at skabe øget opmærksomhed om en bred vifte af bæredygtige tiltag.

Klima: unge vil selv
Electrolux spurgte 14.000 unge verden over om deres vurdering af fremtidens bæredygtige livsstil.

Lang levetid er den ultimative bæredygtighed
Mieles produkter har altid været anerkendt for deres kvalitet og lange holdbarhed.


Annonce
Annonce
Annonce